Jak se vede LCD monitorům v České republice

U čtenářů Živě.cz stále převažuje notebookové rozlišení a tedy i rozměr monitorů, nicméně trend je jasný – standardem se stává úhlopříčka 24" a FullHD rozlišení. Podívejte se na grafiku.

Už se najde málokdo se starým CRT monitorem. LCD jsou prostorově i energeticky úspornější a u modelů s LED podsvícením to platí dvojnásob. Z vývoje prodeje monitorů v posledních třech letech pak jdou vyčíst vcelku jasné trendy do budoucna.

Nějaký ten LCD monitor má na stole téměř každý, kdo vlastní stolní počítač, ale plochý displej se hodí i k notebooku pro pohodlnější práci. My jsme zpracovali podrobné údaje z e-shopu ALFA.cz, kde ale jejich souhrnné prodeje kupodivu rok od roku klesají.

Klepněte pro větší obrázek
Prodej monitorů podle typu podsvícení (data poskytl Alfa Computer)

V roce 2009 se prodalo 18 700 kusů, o rok později 16 500 kusů a v roce 2011 už jen 14 700 kusů. Důvodem je především fakt, že nějaký LCD monitor už většina lidí má, obměna za staré CRT modely už pomalu končí a není důvod si pořizovat nové LCD. Svůj podíl „viny“ na tom jistě má i zvýšený prodej notebooků na úkor stolních počítačů.

Nejvíce monitorů prodá LG

Co se týče prodávaných značek LCD monitorů v Alfě, už neplatí fakt jako v roce 2009, že jasně vedl Samsung. Svou pozici okolo 27% podílu si stabilně udržuje LG, které vévodí především v úhlopříčkách 23". To v poslední době také přišlo s velkým lákadlem v podobě kombinace IPS technologie a LED podsvícení i u monitorů s cenou okolo 4 000 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
Prodej monitorů podle vyrobců (data poskytl Alfa Computer)

Z třetí pozice v roce 2009 se raketově na druhou vyhoupla společnost BenQ, za což může vděčit nejen svým cenově dostupným monitorům s VA technologií, ale také prvním levným modelům s LED podsvícením. S nástupem LED technologie u ostatních výrobců však podíl BenQ v roce 2011 klesl ve prospěch Samsungu, Aceru a Philipsu. Až na zajímavý podíl Aceru a rostoucí Philips se ostatní značky vejdou do pěti procent.

Poslední tři roky klesala nejen obecně cena LCD monitorů, ale také průměrná částka, kolik zákazníci v obchodě za monitor nechali. Ze 4 800 Kč v roce 2009 soustavně a prakticky lineárně klesla cena až na pouhých 3 800 Kč v roce 2011. Medián, tedy nejčastěji vyskytující se cena prodaného monitoru je však ještě nižší – z původních 3 700 Kč klesl až na 3 100 Kč.

Z toho jde jasně vidět, že se nejvíce prodá těch nejlevnějších z TN monitorů. Zajímavý je nárůst podílu prodejů monitorů s úsporným LED podsvícením, které s takovou LCD monitory s CCFL lampami vytlačí už v roce 2015. Už teď má 38 % všech prodaných monitorů LED podsvícení. Není se čemu divit, výrobní cena LED je nižší než u CCFL trubic, monitory jsou s ním podsvětlené rovnoměrněji a mají poloviční příkon. Například u notebooků se už s CCFL podsvícením prakticky nesetkáte.

Full HD jednoznačně vede

O trochu složitější už je trend nákupu monitorů podle úhlopříčky displeje. Zatímco v roce 2009 bylo 76 % všech prodaných monitorů do úhlopříčky 22" včetně, v roce 2011 už to bylo jen 44 % – největší poptávka je aktuálně po 23“ a 24" modelech s Full HD rozlišením, tvoří 31 % ze všech prodaných modelů. Důvodem je především jejich nízká cena, lepší je si těch pár stokorun za Full HD rozlišení připlatit.

Klepněte pro větší obrázek
Prodej monitorů pdole uhlopříčky (data poskytl Alfa Computer)

Nárůst je ale jen pozvolný, ještě pomaleji rostou prodeje větších úhlopříček než 24" – zabírají pouhá 4 % všech prodaných monitorů. Drtivá většina z nich má úhlopříčku 27", velké a drahé 30" monitory s rozlišením 2 560 × 1 600 či 2 560 × 1 440 px si u Alfy ročně koupí řádově jen několik jednotlivců. V roce 2011 se našlo takových lidí jen 11, v předchozích dvou letech jen 7. V porovnání s více než 7 tisíci monitory s Full HD rozlišením je to zanedbatelné číslo.

Klepněte pro větší obrázek

Z toho všeho lze do budoucna usoudit, že časem převládnou monitory s LED podsvícením a výrobu modelů s CCFL lampami výrobci postupně zcela utlumí. Zároveň by ještě měla klesnout cena monitorů – především těch s technologií TN + film. Kdo si bude chtít připlatit za kvalitu (lepší pozorovací úhly či lepší barvy), sáhne po panelech s jinou technologií než TN – už teď už jsou v nabídce cenově dostupné IPS či VA panely. Pořád budou nejvíce v kurzu 23“ a 24" modely, vyšší rozlišení než Full HD bude i v roce 2012 a 2013 okrajovou záležitostí.

Klepněte pro větší obrázek

Článek vyšel v časopisu Computer 2/12.

Rozlišení monitoru a návštěvníci Živě.cz

Návštěvníci Živě.cz mají nejčastěji notebookové rozlišení obrazovky 1 366 × 768 pixelů, už na druhém místě je ale FullHD 1 920 × 1 080 pixelů. Třetí místo patří rozlišení 1 280 × 800 pixelů a bromboru získává klasické rozlišení 22" monitorů 1 680 ×1 050 pixelů.

Témata článku: Hardware, Monitory, LCD, Předchozí návštěvník, Starý typ, Zanedbatelné číslo, Tn, Alfa, TN technologie, Podsvícení, Full, Klasické rozlišení, Levné stolní počítače, LED Monitor, Prodej, Monitor, Full HD, Úhlopříčka, Lampa

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 238

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

** Začala slevová mánie zvaná Black Friday ** Pozor, ne všechny slevy jsou opravdu výhodné ** Průběžně sledujeme slevové akce v počítačových e-shopech

22.  11.  2017 | David Polesný | 37

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 30

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

** Microsoft se zabydluje na platformě Android ** Nedávno představený launcher už používá milion uživatelů ** Je to stále jen zanedbatelný zlomek uživatelů Androidu, ale slibný růst

22.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje