Jak se nespálit při rozjezdu vlastního webu

Následující řádky by měly pomoci těm z vás, kteří pro svou společnost v nejbližší době hodlají objednat web na zakázku, a nechtějí se spálit.
Vlastní internetové stránky jsou dnes už i u nás vývěsním štítem každé úspěšnější firmy – a to i přesto, že počet domácích uživatelů Internetu nepřevyšuje pár desítek tisíc. Není to mnoho, ale měli bychom si uvědomit, že valná část z nich patří, co se finančních možností týče, mezi střední a vyšší vrstvy, tedy jde o skupinu disponující značnou sumou peněz. A k čemu jinému jsou firmě internetové stránky, když ne ke zvyšování příjmů?

Následující řádky by měly pomoci těm z vás, kteří pro svou společnost v nejbližší době hodlají objednat web na zakázku, a nechtějí se spálit. Jak správně postupovat?

Co vlastně chcete?
Ještě před zahájením jednání s dodavatelem internetových stránek si musíte udělat jasno ve dvou věcech: co chcete na svých stránkách prezentovat a koho chcete těmito informacemi oslovit. Doporučuji věnovat těmto otázkám velkou míru pozornosti – můžete mít sebelepší web, ale pokud neznáte cílovou skupinu uživatelů, díru do světa neuděláte.

Pokud si nevíte rady, projděte si stránky vaší konkurence, pokud možno úspěšné konkurence. Stejně tak stojí za návštěvu weby zahraničních firem. Budete mít jasněji.

Za kým zajít
Máte-li představu, můžete začít hledat dodavatele. V zásadě jsou možné dvě možné cesty. Žádná není vyloženě špatná ani dobrá, každá z nich může vést do pekel stejně jako k internetovému nebi. Záleží jen na vašich požadavcích a finančních možnostech.

Můžete se zkusit domluvit s nějakým studentem. Výhoda je zřejmá – pravděpodobně ušetříte, jednotlivec, a studující k tomu, si neřekne tolik, co firma s několika zaměstnanci. Na opačné straně ovšem číhá kvalita a šíře služeb. Málokdy potkáte studenta, který zajistí vše od profesionálního grafického návrhu až po celkovou realizaci, častý je amatérský bastl tak říkajíc na koleně. A to nemluvím o nadstandardních dalších odborných službách.

Specializovaná firma je sice (násobně) dražší, ale poskytne profesionální služby, dá garance, plní termíny … a pokud ne, je jejich neplnění smluvně podchyceno a zajištěno sankcemi z vaší strany.

Záleží na vás – pokud chcete pár jednoduchých statických stránek a vyznáte-li se trochu v počítačích, můžete zkusit studenta. Ale jinak ruce pryč, ušetřete si na profesionály.

Analýza toho, co chcete
Máte dodavatele – a jeho prvním úkolem bude podrobný průzkum vašich požadavků. Jeho výsledkem by určitě měla být jakási mapa internetových stránek, tedy nejlépe grafické znázornění pavouka, na jehož vrcholu bude titulní stránka webu. Do detailu musí být patrné, co bude s čím propojeno, co bude která stránka rámcově obsahovat a kolik jich celkem bude – od toho se obvykle odvíjí cena zpracování.

V této fázi je možné mnoho pokazit i vylepšit. Nezapomeňte, že pořízení internetových stránek je také investicí do budoucna. Za půl roku budete třeba chtít přidat další údaje a ve špatně navržené struktuře třeba zjistíte, že je už není kam dát. Logicky, nikoli z hlediska kapacity paměti. Dobře navržená mapa stránek může být v budoucnu výhrou, stejně jako špatná může ve svém důsledku znamenat vyhozené peníze za vytvoření od základu nové internetové prezentace.

Za kolik a co
Výše uvedené body se dají vtipně zkombinovat a vytvořit tak skvělé podmínky pro uvážlivý výběr dodavatele. O co jde?

Určitě vás zajímají cenové relace tvorby internetových stránek. Jenže definovat standardní ceny v této oblasti je docela obtížný oříšek. Stejnou věc můžete získat za 500 Kč, jinde za 1500 Kč a někde úplně jinde třeba za 2000 Kč. Záleží na složitosti stránek, množství a kvalitě

dodaných podkladů pro jejich vytvoření, na místě působnosti dodavatele (pražské ceny jsou odlišné od brněnských), platí se i za jméno. Stránky vytvořené známou a zavedenou agenturou nejsou zadarmo.

Proto doporučuji poslat stejné zadání více dodavatelům a udělat si takové malé výběrové řízení. Získáte tak představu o rozpětí cen zpracování právě té vaší prezentace.

O schopnostech dodavatele mnoho vypovídá i práce, kterou věnoval zpracování nabídky – jak po stránce obsahové, tak i zpracování. Připravil nabídku na míru vašim potřebám? Dokázal ji předložit v termínu, bez zpoždění? Pamatuje nabídka na všechny body uvedené v tomto článku? A co reference na již fungující internetové stránky? O tom, že by nabídka měla obsahovat minimum pravopisných chyb a překlepů, snad nemusím ani mluvit.

Nabídka dodavatele je jeho výkladní skříní. Nezapomeňte na to a vybírejte pečlivě. Vaší výkladní skříní totiž bude pro změnu pečlivost a kvalita dodavatelovy práce.

Tvář reprezentuje
Stejně jako do společnosti zvolíte jiný oblek než k opékání buřtů na zahrádce, také na Internetu platí podobná pravidla. Stránky obchodníka se starožitnostmi by zřejmě měly být spíše střídmé a seriózní, oproti tomu dobrý web diskotéky musí zaujmout zase svoje publikum a jeho design tomu musí odpovídat.

Toto je úkol pro grafika. Pozor, mluvím o profesionálovi v oboru Internetu – člověk může být skvělý ilustrátor a designér, pokud ale nezná specifika Internetu (velikost a formát obrázků, barevná hloubka, kód HTML atd.), nevytvoří nic moc použitelného.

A co byste měli od dodavatele očekávat? Dva až tři samostatné grafické návrhy k připomínkování, ze kterých pak vznikne finální design internetových stránek. Grafickým návrhem se obvykle myslí návrh jedné strany, ze které se pak odvodí všechny ostatní. V některých případech je dobré mít k dispozici návrh dvou stránek – jedné hlavní a jedné vnořené.

Zůstaň v pohybu …
Jenom pro ostudu jsou stránky, na kterých jsou prezentovány informace z loňského léta jako „poslední novinky“. Toto je věc, které se musíte zcela jistě vyvarovat – web se mění ze dne na den. Pokud nebudete mít na Internetu své stránky aktuální, nikdo je nebude navštěvovat.

Ideální je, pokud je schopen dodavatel zpracovat vaše internetové stránky tak, abyste si jejich aktualizaci mohli provádět kdykoli sami z prohlížeče bez znalosti HTML, složitější úpravy samozřejmě musíte nechat odborníkům.

Pokud bude aktualizace provádět dodavatel, pozor na termíny, v jakých se zaváže aktualizaci provádět. A také na peníze, které budou jeho služby stát.

… avšak na stejném místě …
Málo firem, které chtějí vlastní internetové stránky, má současně i svůj vlastní internetový server. Většinou budete muset pronajmout i datový prostor na cizím internetovém serveru. Dodavatel by měl umět tuto službu nabídnout.

Je možné také využít služeb některého ze serverů pro umístění stránek zdarma (MůjWeb, Geocities, Xoom ad.), to se ovšem nehodí pro firmy. Stránky na takovém serveru určitě nebudou mít rozumně zapamatovatelnou a elegantní adresu typu www.jméno.cz, navíc by byli návštěvníci takových stránek obtěžováni cizí reklamou, která je daní za bezplatné služby.

Když už jsem zmínil adresu www.jméno.cz – pokud takovou adresu chcete, musí být dodavatel schopen zaregistrovat na vaši firmu tzv. doménu, tedy v našem případě jméno.cz. Pokud by doména byla zeregistrovaná na dodavatele, a ne na vás, mohl by vás po čase držet dodavatel v šachu: Odejdeš od nás? Přijdeš o svoji adresu! Proto si dávejte dobrý pozor.

… a v pohodě
Sebelepší internetovou prezentaci zabije výpadek serveru, na kterém je umístěna. Několikadenní výpadek či ztráta dat a následná nefunkčnost vašich stránek může zapříčinit nepříjemné obchodní problémy vaší firmě, ušlý zisk, ztrátu obchodní příležitosti a podobně. Proto věnujte náležitou pozornost garancím, ke kterým se provozovatel internetového serveru (může jím být váš dodavatel) zavázal. Běžná reakční doba pro odstranění problémů je 24 hodin.

Populární výdělek
Vyšší dívčí je elektronická komerce. Co když budete chtít za půl roku otevřít vlastní internetový obchod? Bude to váš dodavatel umět? Je pravda, že nemusí takový obchod sám programovat, může využít již hotových aplikací na trhu, je ale důležité, aby sám takové služby nabízel a měl s elektronickou komercí zkušenosti.

S elektronickým obchodem souvisí i věci typu propojení s ekonomickým systémem firmy, zabezpečení přenosu dat a podobně. Na to všechno je třeba myslet dopředu a vybrat patřičně zkušeného dodavatele.

Stejně tak by měl dodavatel nabídnout služby v oblasti propagace vašich internetových stránek. Možností, jak dát lidem na Internetu vědět, je několik. Ta nejzákladnější, která by určitě měla patřit do portfolia služeb dodavatele, je registrace stránek do prohlížečů Internetu (Seznam, Atlas, Altavista, Yahoo a další). Další služby mohou zahrnovat mediální kampaň pomocí tzv. bannerů – proužkové reklamy.

Všechno si pojistěte
Na závěr jedna dobrá rada: raději si všechno dvakrát rozmyslete, než začnete objednávat. A nezapomeňte s dodavatelem sepsat pořádnou smlouvu, která bude pamatovat na dodržování termínů a závazků a na sankce za neplnění smlouvy. Nezapomeňte ani na záruční dobu a na pravidla pro aktualizace vašich stránek. Je toho hodně, co je potřeba zvládnout a smluvně podchytit. Pokud se to ale povede, jste na nejlepší cestě ke kvalitním internetovým stránkám s minimem provozních problémů.

Zdroj: Computer

Váš názor Další článek: Nefunguje nastavení NumLocku?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,