Jak se lidé dostanou na vaši stránku?

Zákony internetové navigace se z roku na rok dramaticky změnily.

Máte stránky. Chcete, aby na ně chodili lidé, a podnikáte pro to nějaké kroky: inzerujete, optimalizujete stránky do vyhledávačů, ponoukáte uživatele k tomu, aby si vás zapsali do Oblíbených položek (ti odvážnější žádají rovnou o Domovskou stránku). Fajn – jaké to ale má výsledky v praxi?

Agentura, jejíž zakladatelé při vymýšlení názvu firmy zřejmě zrovna jedli vtipnou kaši, nedávno zveřejnila výsledky opakující se studie zjišťující, jakým způsobem se uživatelé dostanou na cílovou webovou stránku. Zjištěná čísla jsou zajímavá, ale ještě zajímavější je jejich porovnání s přesně stejným, avšak rok starým průzkumem:

 

2002

2003

 Vyhledávání

7,18%

13,5%

 Odkazy  

42,6%

21,0%

 Přímé zadání  

50,1%

65,5%

Téměř na dvojnásobek se zvýšil počet příchozích návštěvníků z vyhledávacích centrál, a na druhou stranu drasticky na méně než polovinu klesl počet příchozích přes odkazy. Citelně vzrostl i způsob, který převažoval již loni – přímé zadání adresy, napsáním do adresního řádku, z domovské stránky nebo z oblíbených položek. Nejvíce překvapivá je právě míra těchto změn: oblast internetové navigace je docela stabilní, a přesto v ní meziročně došlo k takto dramatickým změnám. Zaslouží si proto některé komentáře:

  1. Vyhledávání. „Pachatelem“ je zde zřejmě Google, který coby nejlepší vyhledávač na světě loni získal vysoce na popularitě. Jeho relevance (kvalita výsledků vyhledávání) je tak vysoká, že řada lidí dnes vůbec nevytváří seznamy oblíbených položek ani se nesnaží si pamatovat adresy, protože ví, kde je vždycky najde.
  2. Odkazy. Jde evidentně o způsob získávání návštěvnosti, který se odebírá do věčných lovišť. V počátcích internetu byly odkazy zdaleka nejčastějším způsobem generování návštěvnosti: weby si „vyměňovaly buttonky“, a lidé na ně dokonce klikali. To mělo smysl v době, kdy o Internetu nikdo nic moc nevěděl a kdy se dokonce různě publikovaly, coby objevy velkých tajemství, seznamy užitečných adres, a kdy se adresy stránek šířily od úst k ústům. Odkazy zcela nevymizí – jistě budou koexistovat například mezi médii a obchody (recenze na produkt – místa, kde se dá koupit), ale bezbřehému „linkování“ je odzvoněno.
  3. Přímé zadání, přímá navigace. Vzestup nevypadá nijak bombasticky, ale uvědomme si, že přímé zadání během jednoho roku stouplo z poloviny na dvě třetiny všech návštěv. Co to znamená? Lidé získávají trvalé návyky, tráví méně času přeskakováním a vyhledáváním. Je to jako když se přestěhujete do jiného města: prvních pár let hledáte a zkoumáte, pak si zvyknete na tamtu hospodu a onen supermarket, a jinam už nejdete. Němci pro to vynalezli slovo Stammgast, a mimochodem, německý štamgast je osoba mimořádně ukázněná, neměnící své návyky ani při tlaku a pobídkách – provozovatelé německých supermarketů uvádějí, že získání silně loajálního zákazníka, tedy štamgasta, je stojí v průměru přes 1000 Euro (!), a přesto se jim to vyplatí. Proč zde tyto osoby, které jsme zvyklí vnímat spíš jako skupinku pijáků v místní putyce, která má svůj vyhrazený stůl, vůbec zmiňujeme? Protože ve světě Internetu znamenají, že navzdory technicky snadnému přechodu na jinou adresu si i zde lidé oblibují určité adresy a zůstávají jim věrní – internetovým časopisům, službám, obchodům, a tyto zvyky nemění ani pod značným marketingovým tlakem.

Na závěr ještě zajímavý žebříček webů, kde lidé strávili nejvíce času hledáním (za únor 2003, v miliónech hodin celkem): Google 18,7, AOL 15,5, Yahoo 7,1, MSN 5,4, Ask Jeeves 2,3 (…) AltaVista 0,8, (…) Lycos 0,2.

Diskuze (23) Další článek: Další kamera vysílající živě z Bagdádu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,