Mapy HERE bojují o českého uživatele. Stojí za nimi Nokia a její Navteq. Projeli jsme se v mapovacím automobilu a vyzpovídali Martina Švece z českého týmu kartografů.
Americký Navteq patří už dlouhé roky k předním poskytovatelům navigačních dat a mapových podkladů pro výrobce autonavigací. Jeho data tedy najdete jak v krabičkách všechno druhu a vestavěných palubních počítačích, tak ve webových mapách od Microsoftu, Yahoo nebo třeba v tuzemských Mapy.cz od Seznamu.
Mapování v Česku podle Navtequ (tedy HERE)
Značka Navteq má velmi silné renomé, dnes však postupně opouští scénu, protože se ji její současný majitel – finská Nokia – rozhodl rozpustit ve svém ambiciózním mapovém portálu HERE. Pro jistotu jen připomenu, že mapy HERE nebyly součástí prodeje mobilní divize Nokie Microsoftu a zůstávají tedy součástí finské mateřské společnosti. Ta po krizi z minulých let opět pomalu nabírá síly a čas od času internetem prolétne šuškanda, že by se jednou mohla vrátit i k výrobě mobilních telefonů, což by bylo vskutku pikantní.
Mapový portál HERE a jeho připravovaná aktualizace dostupná na adrese beta.here.com
Zpět ale k Navtequ a mapám HERE. Společnost má své zastoupení i v České republice, kde se soustředí především na mapování hlavních dopravních ohnisek – Prahy, krajských měst a dálniční sítě. Mapuje se prakticky každý den podle počasí a typu projektu, přičemž do terénu vyjíždí typicky jeden, nebo dva vozy. Zatímco mapování Čech se řídí z Prahy, aktualizace map na Moravě se řeší v olomoucké pobočce. Z nejbližších zemí má jednu pobočku také Slovensko, Rakousko, tři jsou v sousedním Polsku a další v Německu. Český tým tvoří okolo dvaceti stálých zaměstnanců a dočasní brigádníci.
Aktuální dopravní mapa – vytvářejí ji mimo jiné sami uživatelé
Silniční komunikace si zaměřuje výhradně kartografický tým. Další údaje (vektory budov, adresní systém, změny ve značení) získává Nokia od dílčích měst, ČÚZK a v minulosti i brněnského Geodisu. Zajímavý je ovšem původ dat o aktuálním vytížení komunikací. Primárním zdrojem jsou sami uživatelé a jejich telefony a online navigace, které zaznamenají zpomalení a informaci odešlou na servery Nokie. Tato data pak doplňují další partnerské zdroje.
Projížďka v mapovacím automobilu
HERE má pro tyto účely stejně jako Google a další vozový park několika typů. Tím základním je automobil, který vzdáleně připomíná vůz Street View – na střeše má rozměrnou krabici s hromadou kamer, ty ale slouží k něčemu jinému. Přesně tento vůz o víkendu zavítal i na brněnské výstaviště a my jsme si nemohli nechat ujít příležitost k projížďce.
Mapovací vůz HERE
Základní mapovací automobil opravdu „jen“ mapuje. V kufru rozměrného VW Golf Combi najdete počítač a záložní zdroj energie, na střeše pak sadu kamer a anténu GPS. K určení přesné polohy používá automobil DGPS přijímač od Omnistaru, systém gyroskopů, které vypočítají pohyb vozu při přerušení signálu GPS, a odečet otáček kol. S touto kombinací senzorů dokáže vůz vypočítat svoji polohu s minimální odchylkou i ve městech a v situacích, kdy vůz projíždí třeba tunelem.
Počítač pro zpracování dat a střešní oko – soustava kamer pro interní kartografické účely
Ten nejviditelnější prvek – sada kamer na střeše – kupodivu slouží pouze pro interní účely. Obraz slouží především pro kontrolu situace, kdy kartografové kompletují hotové navigační mapy a potřebují si ověřit skutečnou podobu konkrétního místa na mapě. Za jediný den při typické trase okolo 600 km tímto způsobem vůz zaznamená 80 až 100 GB dat.
Palubní mapovací software s živými pohledy ze střešních kamer
Jelikož vůz zaměřuje trasy především pro automobilovou navigaci, vedle řidiče vždy sedí spolujezdec, který s pomocí palubního mapového počítače s Windows a hlasovými příkazy ukládá do mapy třeba výskyt dopravního značení a další specifika trasy.
V některých případech se používá také automatické strojové rozpoznávaní (OCR), geografický analytik pro střední Evropu (a můj řidič) Martin Švec mi ale vysvětlil, že i v tomto případě nakonec provádí kontrolu člověk, protože zatímco základní podoba značek je napříč světem relativně stejná, problém je s všemožnými dodatkovými tabulkami. Než se tedy spoléhat výhradně na složité rozpoznávaní s relativní chybovostí, dělají tuto práci v HERE lidé – často najatí brigádnici.
Detailní všesměrový pohled z kamer na střeše a surový vektorový model centra Brna
„Street View“ od Nokie bude i v Česku
Data z mapovacího vozového parku tvoří páteř portálu HERE a automobily podle potřeby přejíždějí ze země do země – naše auto tak mělo slovenskou registrační značku. Pak je tu ale ještě jeden typ vozu, který mohli šťastlivci zahlédnout právě u východního souseda.
Snímkovací vůz HERE z vyšší ligy slouží k tvorbě panoramatických snímků a laserového 3D modelu ulic
Tyto vozy už mají na střeše mohutnější stativ s kvalitnější fototechnikou a laserovými radary LIDAR a fotí své okolí do panoramatických snímků podobně jako Street View od Googlu a Panorama od Seznamu. Nokia a její mapy HERE mají zatím mnohem menší pokrytí, které se omezuje na USA a několik měst ve Velké Británii a Francii. To by se však mělo relativně brzy změnit. Svědčí o tom jak pohyb lidarových vozů na Slovensku a v dalších zemích, tak i plán, že už příští rok snad navštíví také Česko.
Panoramatická projížďka Londýnem v mapách HERE
Chceme letecké snímky
Při této příležitosti jsem se samozřejmě nemohl nezeptat, jak to bude s kvalitou tuzemských mapových podkladů. Zatímco dopravní mapy HERE jsou díky tradici Navtequ a Nokie (původní Ovi Maps) velmi kvalitní, chybí podrobnější české ortofoto snímky – tedy letecké a satelitní mapy. Zatímco Google i Seznam nabízejí velmi aktuální šikmé i klasické letecké snímky s vysokým rozlišením, Here se může pochlubit pouze rozmazaným obrazem ze satelitů DigitalGlobe, který je ke všemu často i deset let starý – například v Brně chybí fotografie celých nových satelitních sídlišť na periferii a kancelářských parků postavených okolo roku 2005. Pro základní orientaci to sice stačí, ale na vážnější práci je to k ničemu.
Můj oblíbený test Sněžkou. Zleva: HERE, Mapy Googlu a Mapy.cz od Seznamu. Vítěz je v tomto případě asi bez debat a Here to bohužel zatím není.
HERE hledá komunitní kartografy na opravu map
Lidé z map HERE si jsou horších leteckých podkladů vědomi a sami doufají, že se situace snad brzy konečně zlepší, protože kvalitní a aktuální ortofoto sami potřebují. Mapy HERE totiž netvoří pouze profesionálové, ale i široká komunita. Slouží k tomu webová aplikace Map Creator, která umožňuje upravit stávající trajektorie komunikací a vytvořit nové. Editoři práci zkontrolují a změna se do několika dnů projeví v ostré verzi.
Komunitní úprava českých map v Map Creatoru, který je už lokalizovaný do češtiny
Široká veřejnost sice může upravovat mapy jen v některých zemích spíše rozvojového světa, kde mají HERE horší profesionální pokrytí, jde to ale i v České republice. Zájemci se mohou přihlásit na facebookové stránce HERE Map Creator Community, případně mohou kontaktovat přímo Martina Švece z českého týmu na e-mailu martin.svec(zavináč)here.com, a poté získají práva k úpravám i na našem území. Česká komunita tímto způsobem provedla už více než 113 tisíc změn.
HERE Map Creator v akci a interní statistika Nokie o komunitních úpravách napříč světem
Android dostal zelenou
Ačkoliv byla Nokia poslední roky úzce spojovaná s Microsoftem a jeho mobilní platformou Windows Phone, po prodeji mobilní divize se jí více rozvázaly ruce a mohla se platformně rozkročit. Dnes jsou tedy mapy HERE k dispozici ve formě betaverze také pro Android, přičemž klíčovou výhodou oproti ostatním mapám na Play Storu je možnost kompletního uložení podkladů včetně offline hledání tras a kvalitní autonavigace s českým hlasem.
Základní prostředí mobilních map pro Android a možnost stažení podkladů pro jednotlivé státy i celé kontinenty
Stáhnout můžete jak celé kontinenty (Evropa zabere 9,5 GB), tak jednotlivé země. Česko sice nabízí i mobilní Mapy.cz, nicméně v HERE si můžete uložit do paměti třeba Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko pro letní cestu na Jadran.
Vyhledávání s našeptávačem a autonavigace s českým ženským hlasem (lze volitelně stáhnout)
HERE je v Česku stále relativně nová značka – sic s bohatou tradicí Nokia Ovi Maps a Navtequ, a tak o své místo pod sluncem bude muset ještě bojovat s tuzemskou konkurencí. Pokud se ale podaří dostát všem slibům včetně lokalizace webu do češtiny (počeštěná je pouze mobilní aplikace), vyhledávání spojů ČD/MHD a budování aktuální databáze POI, tuzemské Mapy.cz a Mapy od Googlu by se měly mít výhledově na pozoru, v tichosti jim tu totiž roste velmi silný konkurent s lepší autonavigací.