Thomas
7. 5. 2005 • 17:22

Celý článek se mi moc líbil Nejvíce mě zaujal nápad o vytvoření šítě mezi automobily. Už dřív jsem o tom přemýšlel a moc by se mi líbil nápad, který měli tvůrci filmu Minority Report, že by se všechna auta pohybovala po jakésy rozsáhlé černé desce, ale auta neřídili řidiči, ale všechny najednou řídil počítač, takže nehrozí žádné dopravní nehody ani zácpy Kdyby se něco takového opravdu zrealizovalo myslím, že by to nebylo špatný a veřejnost by na to měla kladný ohlas

LubosD, LubosD
7. 5. 2005 • 19:52

Bylo by to hezké, ale realita je vždy horší: přijde hacker a všechna auta se srazí.

Worm, Worm
8. 5. 2005 • 0:32

Jo, stejně jako se nám každej měsíc kvůli hackerům sráží vlaky.


ClairVOYanT, ClairVOYanT
8. 5. 2005 • 10:09

No a co bezpecnost ve smyslu sledovani pohybu lidicek? To by kdokoli vedel, kde se nachazis

n00b
10. 5. 2005 • 16:21

eh vsak to muze uz davno delat (dela) mobilni operator

Ale naskok ma google, zatim jen na internetu :))

p0etrik, p0etrik
7. 5. 2005 • 15:29

Jenom bych chtel "upresnit", ze pomoci diagnostickeho konektoru si nepripichuji lide pocitace proto, aby si je mohli zabudovat nekam do auta a za jizdy se kochali ruznymi udaji cidel. Delaji to proto, ze diagnosticky hardware stoji stovky tisic, zatimco notebook stacici na tuto praci treba deset tisic a s patricnym software toho lze udelat mnohem vice, nez s original "diagnostikou" od vyrobce. Proste normalni servis, ne instalace pocitacu do auta. Budte tak hodni a nepiste o necem o cem absolutne nic nevite.

Holda
7. 5. 2005 • 15:53

Souhlasím. Přenosná verze diagnostického počítače TECH1 a a TECH2 od Bosche je ceně ve stovkách tisíc. To je krabička s klávesnicí a displejem pro rychlou kontrolu a stažení logu z paměti počítače vozu. Dílenský TECH15 je běžný PC, pouze s převodníkem ze systémového konektoru a používá se pro detekci a nastavování. Běží na něm samozřejmě speciální program - TIS (u aut Opel).

Tomáš Holčík, Tomáš Holčík
9. 5. 2005 • 9:14

To je jasné, že systémový konektor tam automobilky nedávají pro těch pár geeků, co si chtějí zabudovat kompl do auta, ale že jeho hlavním účelem je diagnostika v servisu. v článku je to uvedeno nikoli jako hlavní funkce systémového konektoru, ale spíše jako zajímavost, k čemu se dá také využít.

p0etrik, p0etrik
9. 5. 2005 • 14:09

To ano, ale uvest moznost PC v aute a NEUVEST diagnostiku je proste velmi velmi hruba chyba.

Dreadd
7. 5. 2005 • 9:24

aha, omlouvam se, nevsiml jsem si te vety na konci, ze clanek vznikl ve spolupraci s Computerem...

Dreadd
7. 5. 2005 • 9:21

Uplne stejny clanek vysel priblizne pred mesicem v Computeru. Prosim vas aspon nekopirujte cizi clanky, kdyz uz nedokazete vymyslet nic noveho...

Zdeněk Burda, Zdeněk Burda
7. 5. 2005 • 11:02

Jestli sis nevsiml, tak computer a zive maji hodne spolecneho. To ze neco vyslo v computeru, ktery nectu, a pak tady na zive mi vubec, ale vubec nevadi.

Worm, Worm
8. 5. 2005 • 0:31

"Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 7/05."

To se zase projevila inteligence diskutérů na Živě...

JM
7. 5. 2005 • 8:51

Pomóóóóc, po 5 minutách mi ztuhne volant a objeví se taková modrá obrazovka. Používám Win for Škoda SP5.

David
7. 5. 2005 • 10:29

Win se v auťácích zas tak moc nechytly. Německé automobilky sází na VxWorks nebo QNX. Pokud si ale myslíš, že v těchle systémech žádné chyby nejsou...

gdfgdf
9. 5. 2005 • 15:04

no nevim,
viz windows CE v BMW a velmi slusne vysledky windows automotive.. samozrejme tady jde o nesystemove veci, ale tam je take treba real-time OS a to opravdu neni ambice vetsiny OS

mircy
7. 5. 2005 • 13:06

Kyby to auto měly řídit Windows, tak do něj raději nevlezu...

Martin
7. 5. 2005 • 13:32

A kdyby měli Linux tak si budeš muset odepřít 90% příslušenství protože na to nebudou ovladače, když se ti něco nebude líbit tak ti výrobce řekne ať si to doprogramuješ sám a řízení se bude chovat jinak v každém autě jinak

LubosD, LubosD
7. 5. 2005 • 16:13

Co to je za blbost? Když už to tam výrobce bude dávat, tak to bude komplet (včetně všech driverů).

No nevím, který systém se všude chová jinde...

kok
7. 5. 2005 • 23:09

Co se vzrusujes. To on jen tak standardne blaboli, aby taky "jako dal najevo, jak ten Lunetix nesnasi". Tyhle vyplody nema smysl komentovat.
Nasadit Linux by urcite nebyl problem (pouzivaji jej v osekane podobe treba nekteri vyrobci DVD prehravacu, proc by na nem nemohl jet v aute palubni pocitac s navigaci atd...), ale v tomto oboru jsou zazite jine systemy - treba prave jiz zmineny QNX.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
David
8. 5. 2005 • 8:46

Vím, že u nás se Linux zkoušel, ale nějak to nedopadlo. Největší závada tuším byla, že za to není nikdo zodpovědný. Za QNX je zodpovědná konkrétní firma, takže veškeré problémy okamžitě řeší (A je jasné, že nějaké problémy se vyskytnou vždycky). Navíc má tento systém v "Embedded" programování dobré jméno, zatímco o Linuxu se toho v tomto směru zas tak moc neví.
 
Jinak QNX zas tak moc zažitý není, v automobilovém průmyslu je to poměrně novinka. Konkrétně u nás se jedná o nahrazení již nevyhovujícího VxWorks, který je určen spíš pro jiné oblasti, než Multimedia.
 
Ještě k Win. Určitě se pro to dá programovat rychleji a levněji než pro jakýkoliv jiný systém, jenže
- Systém musí bleskurychle nabootovat. Úvodní logo automobilky viditelné během dvou sekund, rádio musí být slyšet během sedmi sekund atd..
- Systém nesmí být moc rozežraný, parametry počítačů v autě jsou z pohledu dnešních PC dost slabé
- Firma dodávající OS se nesmí chovat příliš arogantně...

J.
7. 5. 2005 • 5:00

Hned uvodem podotykam, ze sam poradny clanek napsat nedokazu. Nicmene mam dojem, ze ani tohle neni prilis zdarile dilo. Spousta textu a informacni hodnota nizka. Kdyby alespon bylo podrobneji popsano jedno auto a nejaka statistika okolo. Kolik procesoru? Jake procesory? Kolik metru kabeluv celem aute? Jaka sbernice? Jaky komunikacni protokol? Mnozstvi dat prenesene po teto sbernici? Tenhle clanek je takove tlachani o nicem.

David
7. 5. 2005 • 10:56

Pokud vím, tak v MMI se používají procesory Hitachi SH3 nebo SH4. První generace z roku 2000 jela tak na 120 MHz (např Mercedes E W211), poslední verze (zatím ještě není na trhu) mají něco kolem 300MHz. Byl jsem na jedné prezentaci od BMW v Mnichově, kde říkali, že komply v autech jsou zhruba 7 let za PC. Jo, co se týče těch ostatních zařízení v autě, to teda nevim, na čem to jede, ani bych se ale nedivil, kdyby to byla nějaká Z80. Ono takové ABS EDS atp žádnou velkou výpočetní sílu nepotřebují, rozhodně podřebují mnohem menší výkon, než např. přehrávání MP3, či výpočet cesty z místa A do místa B
 
Jako komunikační protokol slouží v autě standartně CAN, který vyvinul BOSCH a poprvé v roce 1991 nasadil Mercedes. Pro multimédia se používá MOST, který jede po optice.
 
Nějaké odkazy:
  CAN: http://www.semiconductors.bosch.de/de/20/can/1-about.asp
  MOST: http://www.oasis.de/eng/content/view/3/26/

kocour_easy
7. 5. 2005 • 13:43

Zdarec, pro vypocty pouzivane pro automobily nejsou potreba, jak je uvedeno v clanku silne procesory, resil jsem problem, ze by se osazovalo procesory typu i386.Jediny problem je, ze tyto procesory musi snaset umerne teploty/jaka je teplota v lete pod kapotou a v zime?? )/. S normalnimi procesory byl problem, ze pri takovych extremnich teplotach zacaly odchazet.
Musi se rozlisovat jaka jednotka se v aute nachazi?? Pro rizeni auta bude stacit porad tyto stare jednotky.

David
7. 5. 2005 • 14:25

Ale jsou, divil by ses! Silné procíky a pořádná operační paměť je potřeba třeba pro tu navigaci. Moje Rádio Becker Traffic Pro stíhá výpočet cesty v řádu desítek sekund. Pokud vyjedeš třeba z nějaké podzemní garáže, tak je potřeba vědět co nejdřív, jestli doleva nebo doprava, jinak jsi docela ztracen. Dalším požíračem výkonu je třeba jen blbé kreslení mapy - počítače v autě totiž nemají žádný grafický akcelerátor. V poslední době se taky začíná dodávat možnost na ten počítač kecat, přičemž on by měl rozpoznat, co se po něm chce - aspoň v obrysech, že
 
Pokud by byly k mání opravdu silné procesory, dalo by se hodně programovat v Javě a ne v C/C++. Firmy by se tak zbavily chyb typu odkaz na neplatnou adresu, které působí snad nejvíc problémů se stabilitou systému. Asi teda ne přímo v té navigaci, ale řekněm třeba v panelech pro ovládání rádia, což většinou programujou totální lamy, které neví, co to ukazatel vůbec je.
 
Co se teploty týče, tak do aut se dávají ty sh3/sh4 maximálně s pasivním chladičem, většinou spíš bez...

kocour_easy
8. 5. 2005 • 16:35

Asi jsem se zpatne vyjadril.
Pro rizeni chodu motoru, staci vyse uvedene procesory, ale mas pravdu, ze pro rizeni navigace a jine pic0viny musis mit lepsi procak.
Dalsi vec je marketing..proc vrazet dalsi penize/o to povysovat cenu automobilu/, kdyz zakladni ridici vlastnosti staci sh3/sh4.
Kdyz budu chtit nejakou navigaci, tak vlastne system se povysi o dany pocitac ktery bere udaje ze zakladni jednotky a zpracova je.
V aute, jako v kazdem jinem systemu muze byt techto jednotek i nekolik, protoze kazda se stara o svuj "problem".
PS:Akorat nevim proc vsude rvat javu!!!Pro takove systemu, musi byt vysledne programy optimalizovane. Ohledne chyb , tak v jave muze taky napsat programe, ktery ti bude chodit do kytek. Jinak jestli programujes v C/C++ tak urcite svoje programy nejakym zpusobem profilujes/debaguje viz treba valgrind.

Maro
20. 5. 2005 • 8:41

Předem se omlouvám za tento dotaz, který tady píši, ale jen se chci zeptat jestli náhodou k autorádiu Becker nemáte CD pro ČR? Měl bych zájem. Prosím pište na kolikol@seznam.cz  Díky

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
kenap@tiscali.cz
1. 7. 2005 • 12:14

Mam  2cd pro CR. 500.Kc

Zdenek
10. 8. 2005 • 22:10

také sháním CD pro ČR k autorádiu Becker. Máte ještě?   lidkal@volny.cz

Petr
16. 8. 2006 • 22:23

Měl bych prosbu. Mám rádio Becker Traffic Pro, ale vybila se mi baterka v autě a nevim kód.Potřeboval bych zjistit, kde mi rádio odkódují. Nejlépe Tábor a okolí. Děkuji moc. kroupa.mezno@quick.cz

Marconi
9. 2. 2006 • 16:15

Také sháním CD na radio Becker Trafic pro. Prosim ozvěte se m.podracky@atlas.cz

korus@korus.cz
27. 3. 2006 • 11:06

Máme rádio Becker Trafic s navigací a potřebujeme CD s údaji o ČR. Jestli víte, že Vaše CD je pro tato rádia prosím zašlete nám jej na adresu:
KORUS - sdružení, Mjr. Nováka 1, 664 91 Ivančice
 

KRECHLER
27. 4. 2006 • 20:21

KOUPÍM CD MAPY vč.ČR DO AUTORÁDIA BECKER TRAFIC PRO !!!!
 
DĚKUJI  KRECHLER.J@SEZNAM.CZ

roman
22. 8. 2006 • 22:00

Nezlobte se ze otravuju je to už dost dlouho , ale náhodou taky scháním taky mapu pro čechy mám jen originálku evropy a tam nejsme. Tak kdyby jste ještě něco měl tak mi dejte vědět,děkuju.janak.ro@tiscali.cz

hrich
6. 10. 2006 • 15:28

mam kompletni 2 cd evropy vcetne podrobne CR.

email: hrich@quick.cz

hrich

Standa
9. 10. 2006 • 20:55

Pokud je to ještě aktuální...mám 4 CD..verze 9.0 ztoho jedno je ČR. Čechy detailně Morava více povrchně.
biker123@quick.cz

ass
7. 5. 2005 • 0:52

kde je stara dobra corvette stingray... zadna vybava, masivni kola, osmivalec se 4mi karburatory, to muselo bejt neco! kam to spejem, za chvili to auto bude jezdit bez nas

JeCh, JeCh
7. 5. 2005 • 9:21

Akorát, že ta Corvetta měla problémy dojet od jedný benzinky ke druhej. Sto na sto neni zrovna nízká spotřeba

ass
7. 5. 2005 • 12:56

mam pocit ze by se mohla spokojit s tema 20 litry...

JeCh, JeCh
8. 5. 2005 • 18:39

Tu informaci že bere sto na sto mám přímo od bývalého majitele...
Jedná se samozřejmě o model ze šedesátých let. Moderní Corvetty už tolik neberou.

:)
30. 3. 2006 • 21:09

100 na 100 bere pro tvou informaci tank :)

Určitě si přečtěte

Články odjinud