Jak se české firmy připojují k internetu?

Agentura Digimark vydala v loňském roce marketingovou studii „Internet v českých firmách 11/2002“, který poukázal na zajímavé trendy v připojování firem k internetu.
Jak se české firmy připojují k internetu?
Výzkum proběhl loni v říjnu za účasti 3010 respondentů. Následující informace čerpají z této studie. Krátce k terminologii: dial-up připojením je zde vždy myšlena analogová dial-up linku, ISDN připojením ISDN (dial-up) linka, wireless-bezdrát znamená připojení pomocí jakékoliv bezdrátové technologie, pevný okruh pomocí pozemní „pevné linky“ neboli pozemního pevného okruhu, „kabelová televize“ znamená připojení pomocí rozvodů kabelové televize. Z praktických důvodů jsou použita uvedená stručná označení.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Dial-up a ISDN mají již na podnikovém trhu prakticky stejnou pozici, využívá je téměř 28 % firem. Dá se však říci, jakoby se pokles dial-up a růst ISDN od prosince 2001 poněkud zastavil. Oproti tomu bezdráty vykázaly stabilní růst 3%, pevné okruhy pak stejný pokles. Mohutný nárůst zaznamenalo připojení pomocí okruhů kabelové televize, které rostlo až na současná 3%, což vzhledem k jejímu současnému působení pouze ve velkých městech není zanedbatelné číslo. Dial-up klesá téměř neustále a ISDN není tím, co jej plně nahrazuje, spíše tu je příklon k bezdrátům a právě třeba k té kabelové televizi. Bez zajímavosti není malý a stále klesající podíl pevných linek, pevné linky přitom nehrají prim ani ve velkých podnicích, jak je vidět z následujících grafů.

Klepněte pro větší obrázek

Větší firmy logicky častěji využívají permanentní typy připojení, bezdrát ovšem stále více vytlačuje klasické pevné okruhy. Téměř polovina nejmenších firem stále využívá (analogový) dial-up, rozhodně za povšimnutí však také stojí rostoucí obliba kabelové televize, která je až 7 % u firem do 5 mil. obratu.

Klepněte pro větší obrázek

Při rozdělení dotazovaných podniků podle oborů je patrná vysoká oblíbenost progresivních technologií jako jsou bezdráty či kabelovka u IT firem, V ostatních oborech je situace poměrně vyrovnaná až na větší podíl kabelovky u služeb. To může být ale dáno i rozložením oborů v dotazovaných firmách. Podle typu firmy podíly v podstatě kopírují poměry podle velikostí příslušných firem, živnostníci dávají přednost stále dial-upu, zatímco zahraniční firmy permanentní typy připojení.

Trend pro letošní rok je poměrně jasný. Nadále poroste podíl bezdrátů a bude se snižovat podíl dial-upu a pevných linek. Ve velkých městech je dnes na výběr celá řada variant připojení, proto zde dial-up ustupuje do pozadí významněji. V tomto bodě by pomohly grafy rozdělení na velikost města, kde dotazovaná firma sídlí. K dispozici jsme nicméně měli jen stručnou verzi průzkumu Digimarku, kompletní zpráva má 106 stran a obsahuje více informací. I tak jsou tato data zajímavá z pohledu firem a poskytovatelů připojení.

Diskuze (17) Další článek: HP LaserJet 1005w na českém trhu

Témata článku: Internet, Připojení k internetu, Rostoucí obliba, Linka, Televize Prima, Klesající podíl, Up, Pevná linka, Velké město, Obor, Kabelová televize, Jasný bod

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší