Jak sčítat hlučnosti v decibelech

Diskuze čtenářů k článku

Bani  |  11. 12. 2002 20:45

No nevim co vite o zvuku a sireni zvuku a jeho vnimani clovekem. Teoreticky mam za sebou kalpitolu tykajici se taky akustiky a tak pro zájemce mohu doporucit docela zajimavou publikaci ktera o tematu neco uvadi: Stavební fyzika 10 - Akustika stavebnich konstrukcí od Doc. Čechury.

Zjistili by jste zde např:

  • zdravý jedinec dokaže rozeznat cca 0,1dB a co je pod 0,1dB je tzv. maskování hluku,...

  • podstatne je také přepočítat si Lp (hladinu akuastického tlaku - objektivní veličina) na LpA (hladina akustickeho tlaku A - suběktivní veličina - přizpůsobeno lidskému sluchu)

  • jak si odhlučnit comp - druh konstrukce a dopředu si vypočítat o kolik vám toto řešení pomůže, ...

  • Takže myslím že je dobré nejprve trochu nastudovat. No a určitě budou existovat i jiná a lepší literatura.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Bani  |  11. 12. 2002 20:45

    No nevim co vite o zvuku a sireni zvuku a jeho vnimani clovekem. Teoreticky mam za sebou kalpitolu tykajici se taky akustiky a tak pro zájemce mohu doporucit docela zajimavou publikaci ktera o tematu neco uvadi: Stavební fyzika 10 - Akustika stavebnich konstrukcí od Doc. Čechury.

    Zjistili by jste zde např:

  • zdravý jedinec dokaže rozeznat cca 0,1dB a co je pod 0,1dB je tzv. maskování hluku,...

  • podstatne je také přepočítat si Lp (hladinu akuastického tlaku - objektivní veličina) na LpA (hladina akustickeho tlaku A - suběktivní veličina - přizpůsobeno lidskému sluchu)

  • jak si odhlučnit comp - druh konstrukce a dopředu si vypočítat o kolik vám toto řešení pomůže, ...

  • Takže myslím že je dobré nejprve trochu nastudovat. No a určitě budou existovat i jiná a lepší literatura.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Vladca[deCOY]  |  11. 12. 2002 16:46

    vzorovy vypocet ....

    ak mam v kompe 5 ventilatorov s hlucnostou 30 dB .. vysledny hluk je podla programu 36.99 dB
    to beriem ... je to celkom mozne ..

    ale ked ten komp vypnem, cize vetraky produkuju 0 dB .. tak program ukaze vyslednu hlucnost   6.99 dB
    a to je co za <>vinu ???? ked vypnem komp, tak predsa nehuci a nevydava 7 dB ....

    mate v tom softe nejaky BUG  .. opravte ho , lebo ja potom naozaj neviem, ci ostatne ratane hodnoty su OK

     

    bye

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    mobi  |  11. 12. 2002 20:59

    heh... 0dB neznamena absolutni ticho (i zaporne hodnoty slysi nekteri kojenci), ale teprve vlastne (minus nekonecno)dB je totalne totalni ticho..

    takze zadny BUG, ale proste si to treba spocitej sam, at tomu uveris..

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Fireball  |  11. 12. 2002 21:18

    Nevim, asi se ztrapnim, nejsem odbornik v akustice, ale podle me a mych skromnych znalosti je 0 dB absolutni ticho a zaporna hodnota NAPROSTA BLBOST. Mam pravdu ? Odpoved Mobiho me z pochopitelnych duvodu nezajima....

    Dik za pripadne vysvetleni, pokud se mylim...

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    jsw  |  12. 12. 2002 13:17

    To mas tak, nie si odbornik v akustike... takze o com by sme si tak mohli kvalifikovane pohovorit? Mozno je aj nula stupnov celzia najnizsia mozna teplota.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Fireball  |  01. 01. 2003 18:40

    a ty jsi zase blbej jako štoudev !

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Fireball  |  01. 01. 2003 18:42

    aneb : proč nesrovávat hodinky a holinky - obojí přece jde ne ?

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Martin  |  12. 12. 2002 18:18


    0 dB neni spravny vstup, zadnou hlucnost nelze udat v dB jako 0

    takze pro stojici vetraky nedavejte zadnou hodnotu (pouzijte ; k zakomentovani)

    relevantni hodnoty vstupu jsou 0.0x - 140 dB

    jinak 5 x 0dB je matematicky spravne 10xlog(5x10^0)=10xlog(5)

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Pan chytrý  |  10. 12. 2002 20:58

    Vždycky jsem IMHO myslel, že hluk způsobuje proudící vzduch, který naráží na pevné části. Tím pádem, vetší průtok, větší hluk.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Pan jeste chytrejsi :)  |  11. 12. 2002 13:25

    takze kdyz jede tramvaj tak hluk co slysis je jenom vzduch co do ni narazi.... 
    nebo tramvaj narazi do vzduchu??? to je pak vetsi rachot ...

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Martin  |  12. 12. 2002 01:19

    ...no jo, a kdyz IMHO nadzvukova stihacka prekona IMHO zvukovou barieru, to musi bejt IMHO velka "pevna cast" na kterou ten IMHO zvuk narazi, kdyz to IMHO vyda takovou IMHO velkou ranu ranu :))))))

    Jsi IMHO vedle jak ta IMHO jedle :))))))))))

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Martin Koníček  |  10. 12. 2002 20:43

    Jak si na screenshotu muzete vsimnout, ventilator zdroje ma pry jen18dB... Problem pri tom je, ze se bere pouze hlucnost ventilatoru v otevrenem prostoru ve vzdalenosti 1m... V tom je ten zadrhel, ventilatory jsou sami o sobe tiche, jenomze jakmile je date do krabicky, hlucnost znatelne narusta... Proto maji chladice procesoru tak velkou hlucnost, tam se totiz bere hlucnost s rezonanci a zesileni pasivem... Mimo to i to proudeni vzduchu pasivem nadela dost randalu...

    Mimochodem, rezonance skrine znatelne snizite, vyrovnateli uvnitr prutok... To znamena, ze nasavate zepredu stejne mnozstvi jako vyfukujete... Pokud to neudelate, tak ten vzduch zacne sat case skvirama a ty nechaj rezonovat ten plech...

    bacha nato

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Jar  |  10. 12. 2002 09:30

    Vazeny pani, moj sedliacky rozum mi vravi, ze ked si pustim dva zvuky s roznou hlucnostou, tak nikdy nedostanem viac decibelov, ale len tolko, kolko ma ten hlucnejsi zvuk. Skuste si pustit mixer a radio a som zvedavy ako z toho dostanete hlucnost lietadla. Mozno sa mylim, ale neviem si to predstavit. Mozno vam to bude viac liezt na nervy, ale ze by to bol vacsi hluk ???

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    yksuso  |  10. 12. 2002 09:36

    Ak bude mat mixer 80dB a radio 40dB tak sucet bude
    10*log(10^8 + 10^4) = 80.00043 dB takze mas pravdu,
    ze to radio to uz moc nepokazi, ale napriek tomu to
    bude vacsi hluk.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    lední brtník  |  10. 12. 2002 10:04

    Je to jeste jinak.
    Krome toho ze dvojnasobny hluk znamena pocetne navyseni o 3dB (a fak nema prakticky smysl se zabyvat scitanim 40 a 80dB hluku kvuli jejich 10.000 nasobnemu pomeru), u hluku s jinym kmitoctovym spektrem se musi realne uvazovat i maskovani, silnejsi hluk zamaskuje i uplne jine zvuky na jinych kmitoctech, coz uz pocetne ani vyjadrit nejde.
    Mixer/startujici letadlo jsou extremni hlucne priklady, nemam sam predstavu od jakeho nejmensiho rozdilu hluku uz se musi k maskovani (nescitani) hluku prihlizet, nemusi to byt az jejich 10.000 nasobny nepomer.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    balu  |  10. 12. 2002 11:54

    okrem toho, bezne ucho dokaze rozoznat minimalny rozdiel hlasitosti cca. 3dB. Ako priklad si uvedme napriklad tento priklad. Mam pustene radio a pridavam hlasitost, to ze pridavam hlasitost zaregistrujem az ked sa zvysi o 3dB. Teda ak by som mal dva presne rovnake mixery tak az vtedy by som zaregistroval zvyseny hluk. Tak proste funguje fyziologia pocutia...

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    C  |  10. 12. 2002 17:17

    No maskovat muzes v casove oblasti (peak tusim 200 ms) nebo frekvenci - ton na stejne frekvenci se maskuje porad. Akorat je to to, co clovek mysli ze slysi, takze v realu (treba pri poslouchani hudby) ti bude vadit i maskovany signal.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    RF  |  10. 12. 2002 10:54

    Tak nevim, kdo ma byt tim blbym, ale trochu mi to dochazi!

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    lední brtník  |  10. 12. 2002 15:29

    ... kdyz brtnici odpovidaji na predpredchozi cosi a vznikne nesmysl

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    dizzi  |  10. 12. 2002 01:19

    no podle me by to melo byt noise sum :))

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    dizzi  |  10. 12. 2002 01:19

    no podle me by to melo byt noise sum :))

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    dizzi  |  10. 12. 2002 01:19

    no podle me by to melo byt noise sum :))

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Max  |  10. 12. 2002 00:14

    Program je chybne pojmenovan "noice sum", misto "moise sum". Mala oprava by byla vice nez vhodna.

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Martin  |  10. 12. 2002 08:30


    Noise Sum (scitac hluku)

    Noise - hluk

    Sum - secist

    Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
    Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor