Jak reklamovat procesory AMD

Množí se případy, kdy zákazník proklíná prodejce a případně i výrobce procesorů AMD. Jaký je k tomu důvod? Vadný kus byl vrácen jako neoprávněná reklamace. Co s tím? Jak tomu předcházet?

Jako podklad pro tento článek sloužila kromě jiného webová stránka jednoho distributora procesorů AMD. Vezměme tedy jejich argumenty pro odmítnutou reklamaci (kurzívou) a doplňme je naším komentářem.

Záruka se však nevztahuje na:

1) mechanické poškození procesorů (ohnuté nebo ulomené nožičky, prasklé jádro apod.)

To je pochopitelné, také nereklamujeme nabourané auto.

2) procesory zničené přetaktováním

Mnoho uživatelů na to spoléhá, pozor! Jakmile se procesor přetaktuje, ztrácí se na něj záruka!

3) přehřátí, způsobené např. použitím nedoporučeného typu chladiče nebo špatně nasazeného chladiče (viz).

To je snad největší slabina. Jen malé až zanedbatelné procento kupujících ví, že chladiče pro procesory AMD musejí být certifikovány výrobcem procesoru pro určitý model. Na českém trhu je velké množství chladičů, ovšem jen část z nich splňuje tuto podmínku. Otázkou je při reklamaci prokazování použití nedoporučovaného chladiče.

4) spojené nebo přerušené Vcc nebo I/O můstky

Tento bod by mohl být součástí bodu 2. Je to jasná známka změny násobiče procesoru, což se provádí při přetaktování.

5) mikro praskliny (neviditelné praskliny)

Toto je opět sporný bod. Praskliny patří mezi mechanická poškození. Pokud vznikla na straně výrobce, prodejce či dopravce, musejí být reklamovány hned při přebírání procesoru, případně v den dodání přepravcem. Jen se obávám, že se to obtížně splňuje např. ve chvíli, kdy se zboží doručí na druhou polovinu republiky do nějaké zapadlé vísky. Stejně tak, jak chcete reklamovat praskliny, které nejsou vidět.

6) reklamovat nelze samozřejmě ani plně funkční kusy

Ta tento bod stačí zdravý selský rozum. Pokud něco funguje, potom se to obvykle nereklamuje…

Příklady některých typických poškození způsobených uživatelem, která nemohou být akceptována v reklamačním řízení:

Nejsou viditelné známky použití termální pasty

Procesor nesmí být uveden do provozu bez patřičného chladiče a termální pasty, která zajišťuje účinný odvod tepla z jádra procesoru do chladiče. Pokud na procesoru nejsou viditelné zbytky termální pasty, znamená to, že procesor buď nebyl nikdy použit, nebo byl použit bez termální pasty. Procesory, které nikdy nebyly použity nebo byly použity bez termální pasty nemohou být akceptovány jako reklamace.

Tato podmínka je poněkud diskutabilní, ale budiž – čisté procesory nebrat, reklamují se jen špinavé kusy. Jen se těžko dokazuje, zda byla pasta nanesena před nebo po vyhoření.

Poškození čipu (jádra) procesoru

K podobnému poškození může dojít také při extrémním nárazu počítačové skříně. Při instalaci chladiče procesoru je nutné postupovat opatrně a nepoužívat hrubou sílu.

Poškození keramického pouzdra procesoru

Poškození keramického pouzdra procesoru je nejčastěji způsobeno nesprávnou instalací chladiče, případně vystavením procesoru jiným mechanickým vlivům (ohýbání, pád, rozšlápnutí...).

Odštípnuté jádro

Nesprávná instalace chladiče může způsobit odštípnutí rožku nebo části hrany chladiče a tím nefunkčnost čipu. Mikroskopické uštípnutí nemá vliv na správnou funkci procesoru, a proto není nutné procesor reklamovat. Nefunkční procesor s výrazně odštípnutým jádrem nelze akceptovat jako reklamaci.

Poškození součástek na povrchu procesoru

Poškození součástek vystupujících z povrchu procesoru nelze akceptovat jako reklamaci. K tomuto poškození může dojít při neopatrné instalaci chladiče nebo jeho odnímání.

Právě tyto body byly jednou z nejčastějších příčin neúspěšných reklamací procesorů pro Socket-A hned po jeho vzniku. Mnoho uživatelů se nadšeně vrhlo do zkoušení, jen osadit procesor bylo nad jejich síly. Dnes již valná většina assemblerů ví, jak procesory pro Socket-A osazovat. Mnozí uživatelé by zřejmě ani neusnuli, kdyby si ten den nevyměnili alespoň jednou procesor, nezměnili takt či nevyzkoušeli další chladič. Takovým se některé z výše uvedených poškození povede poměrně zaručeně.

Vytečení čipu

Bublinky na okrajích čipu jsou způsobené přehřátím z důvodu použití nevhodného nebo špatně nainstalovaného chladiče (naklonění, nepoužití termální pasty apod.).

Spálení procesoru

Ke spálení procesoru dochází nesprávnou instalací chladiče nebo nepoužitím termální pasty. Obrázek vpravo ukazuje celý procesor s barevnými změnami keramického pouzdra. Obrázek vlevo zachycuje detailní pohled na zničené součástky na povrchu pouzdra.

Tyto dva body potvrzují jedno – přehřátý procesor zřejmě nelze vyreklamovat. Pokud se zastaví větrák chladiče procesoru – smůla. Dbejte proto na verzi chladiče; doporučuji dvouvětrákové modely, kde zastavení jednoho větráku neznamená zastavení chlazení procesoru. Jen bohužel pochybuji, že o takových větrácích i drobní prodejci vědí.

Nesprávné použití termální pasty

Růžová pasta byla dodána s chladičem a její použití je doporučeno, zatímco bílá pasta byla přidána navíc. Kombinace termálních past je nepřípustná.

Tento bod nabádá k použití jediného druhu pasty, nikoli k výhradnímu použití pasty dodané. Lze tedy použít i pastu jinou, např. stříbrné a jiné specializované.

Ohnuté piny

Ohnuté piny jsou známkou špatného zacházení, např. snahou vtlačit procesor do patice silou, i když není správně posazen, upuštění procesoru, přimáčknutí apod.

Že se s procesorem nehází, ví snad každý. Ohnout vývod ale není takový kumšt, to se povede i při opatrné manipulaci (hlavně když se třesou ruce). Rovnání vývodů není zrovna příjemná práce (zvlášť, když jich je 462) a mnohdy se dá poznat.

Cizí materiál na procesoru

Znečištění patice procesoru a prostoru mezi piny může způsobit špatný kontakt a nefunkčnost čipu. Opatrně odstraňte znečištění a procesor znovu vyzkoušejte.

Zbytky ochranné fólie chladiče, která nebyla odstraněna a tak znemožnila kontakt termální pasty s povrchem procesoru, čímž došlo ke přehřátí procesoru.

Tak s tím špinavým procesorem to nesmí být tak žhavé. Zašpiněný být při reklamaci musí, ale jen od jediné teplovodné pasty. Žádné jiné nečistoty na něm nesmí být.

Živě komentuje: Výše uvedený seznam vypadá jako likvidační četa na běžné uživatele „samoskládače“. Pravda je ale někde jinde – pokud by distributor neměl důvod, podobný dokument by nevytvořil. Montéři se spoléhají na úspěšně vyřízené reklamace, a tak si k procesorům dovolí maximum. Křehké procesory AMD ale jsou citlivé na hrubé zacházení, a tak se na jejich vzhledu nějaké to laborování podepíše. Bohužel se stále někteří chovají podle „nechci slevu zadarmo“ či „pro korunu si nechat vrtat koleno“. Koupí se co nejlevnější procesor, doplní se co nejdražším chladičem a přetaktovává se. Tím se dosáhne výkonu, který by se získal stejně draho či mnohdy i levněji – nákupem výkonnějšího procesoru a běžného chladiče. Tento postup je doporučován výrobci, přetaktování je zakázáno v reklamačním řádu, ale přesto se vesele přetaktovává dál. Neděje se tak v rámci nějakého experimentu, ale s vidinou ušetřené koruny. Obvykle po první či druhé odmítnuté reklamaci takový „finanční přetaktovávač“ změní své mínění. Přišel o mnoho peněz, tak si příště raději koupí rovnou silnější model a experimentů se vzdá. Do této zkušenosti mu to ale nikdo nevymluví. Přeji vám radostné chvíle při řádném používání počítačů ;-)

Diskuze (100) Další článek: Mozilla 1.2 final k dispozici

Témata článku: Procesory, Reklama, Sporný bod, Hrubé zacházení, Jasný bod, Zanedbatelné procento, Proces, Mikro, Podobný dok, Jediný důvod, Ušetřené peníze, Procesor, Past, Pasta, Největší slabina, Funkční kus, Určitý model, Špatná podmínka, Chladič


Určitě si přečtěte

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 19

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 254

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

David Polesný | 171

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Karel Kilián | 70

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 34

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 35

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Vladislav Kluska | 25


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku