Dva roky stare video.https://youtu.be/MvTSPwftvyo
Co mohou učitelé dělat? Vzít kamení a jít vyhledat autora této výukové novely.Učit programování na základní škole jako povinný předmět a v tak velkém rozsahu je naprostá kravina. Děti v své většině neumí logicky myslet - potřebujou se učit myslet a teprve pak se můžou učit programovat. A navíc, většina dětí nepotřebuje umět programovat.Zato potřebujou umět inteligentně používat techniku - jakoukoliv techniku s umělou inteligencí, kterou jim někdo dá do ruky, ale inteligentně. Ne tu techniku umět programovat, ale vědět, co by mohla umět dělat, co od ní mají očekávat a jak ji můžou využít.Programování patří na specializované střední školy, stejně jako jakákoliv jiná specializace. Ve většině profesí nepotřebujete umět programovat, ale potřebujete umět využívat někým naprogramované věci.
logickému myšlení se právě naučí třeba tím že se naučí analyticky myslet třeba při programovaní, to je na to asi nejvhodnější, pak ta informatika není jen o programování, ostatně se to v článku píše. Trh práce bude patrně i vypadat jinak až ty děti ke kterým se to za tři roky dostane po dalších třech a více letech vylezou ze školy, to už se třeba na pohovoru bou rovnou ptát a základy informatiky jste na základní škole měl? tak nám ukažte jak by jste zpracoval to a to.Naopak je potřeba tyto dovednosti dostat do co nejširšího povědomí co největšího množství populace, jinak pořád budeme jen montovat pro jiný a používat ty někým jiným naprogramované věci.
Tak jak to píšete, to zní dobře. Ale myslím si, že to není dosažitelné pro všechny a dokonce ani pro rozumnou většinu dětí v rámci ZŠ. Požadovat něco a učit to děti můžeme, ale když to přeženeme, tak to prostě stejně umět nebudou, bez ohledu na to, zda je to někdo (otázka kdo, je taky částí problému) bude učit.Navíc si opravdu neumím představit, že by znalost základů informatiky byla skutečně většinově užitečná. Připadá mi, že je ve skutečnosti vidět trend právě opačný - ta technika čím dál tím méně požaduje aby ji uživatel uměl programovat nebo opravit, ale naopak se stává stále důležitější, umět prostě ty chytré věci chytře používat na základní, čistě uživatelské úrovni.
celosvětový počet programátorů se každých pět let zdvojnásobí, už tomu tak je od 60tých let minulého století a zatím to nevypadá že to bere konce. Už teď je jasné že infromačně vzdělaných lidí v kolosu tvorby software bude potřeba víc a víc. To že software je stále více pro bfu ale taky znamená že do jeho tvorby je zapojeno násobně více lidí a nebo to trvá násobně více času. S tímhle uvažováním nám ujede vlak a následující generace nám pak bude vyčítat že jsme neumožnili mnohem více lidem (dětem) start právě v informatice zatímco z poza pásů budu sledovat jak v ostatních státech sedí průměrně informačně vzdělaní lidé s násobkem platu a na dálku je ovládaj přes monitory.
A máte pocit, že my, jakožto starší generace (dejme tomu dnešní třicátníci) jsme měli málo příležitostí k přerodu v programátory? Ano základka stála za houno, ale je potřeba brát v potaz to, že to programování je pro 70% třídy naprostý postrach a nechce to dělat. Proč má malá holka, co v životě s PC dělat nebude a bude třeba švadlena, mimo pro ni základního dvojzla matematika, fyzika ještě 4 hodiny denně trávit u PC a něco tam bastlit ve Visual studiu? Základní škola má předat základy o všem, v dnešní tabletové době, kdy dítě většinou ani nepřičichlo k windows, k wordu, excelu, vytvoření složky, pochopení adresářové struktury a věcem, co my jsme už dávno uměli, bych je učil tyto základy, pak předal 8-9. třídě základy nějakého OOP a nazdar na střední, kde tě naučí víc.I když naše generace se učila Pascal, základy to dalo a na ně šlo navázat odbornou střední školou popřípadě vysokou školou a hlavně samostudiem. A tak by to mělo být pořád. Ať ti, co k tomu přičichnou a nebude je to bavit se s tím potkávají co nejméně. Já prostě ideu Microsoftu a Applu "Everyone can code", kterou tlačí v USA, nesdílím.
Názor byl 2× upraven, naposled 22. 12. 2018 11:21
ucit na ZS a SS programovat je asi take ako keby ta v autosokle ucili navrhovat prevodovku v nejakom CADe. Na ZS ta maju naucit zaklady pouzivania, na SS ta to maju naucit pouzivat normalne (na vseobecnej ako gympel) az pokrocilo (na specializovanej stredna odborna skola) a programovat ta maju naucit na vysokej.
Myslím, že střední škola se zaměřením na IT je ideální započetí programování, na VŠ už může být pozdě. Navíc ne každý na tu VŠ bude mít finance, možnosti nebo chuť. Ne každý programátor tam skončí. Střední by mu měla dát takové základy, aby neměl problém si s trochou samostudia najít nějakou základně placenou programátorskou práci, kde se bude dále vyvíjet a třeba časem postoupí/přestoupí na jinou, vyšší pozici.Bohužel v Americe (v microsoftu) je trend, že se 7 letému děcku nacpe surface tablet s klávesnicí a fotí se, jak je děcko happy se zapnutým visual studiem nebo nějakou webovou hříčkou s implementací google blockly. Tudy dle mě cesta nevede.
aha.. "v amerike je trend" pekne... takze na zaklade tohoto videa: https://www.youtube.com/watch budes tvrdit ze v indii je trend ze pre celu dedinu varia 3rocne deti?
aha takže bych měl dostat pokutu a možná platit nějaký větší daně za to že sem se to naučil sám už na základce ne? Co sem si to vůbec dovolil že jo.
niekto robi v 7. rokoch premety na hrazde alebo sa pripravuje na karieru krasokorculiara. To ale neznamena ,ze do osnov v ZS pridame 5hodin treningov denne, ze.
nicmene udelat premet na hrazde nutej v telesne vychove každého ;)
Proboha, to jsem v tom sám, kdo si myslí, že je opravdu idiotský nápad ze všech lidí dělat programátory?Devět z deseti lidí nedokáže používat ani desetinu funkcí vědeckého kalkulátoru.Tři ze čtyř lidí mají problém naladit kanály na televizoru. Třetina lidí má problém se zvládnutím matematiky na úrovni střední školy.Čtvrtina lidí má těžké problémy s angličtinou, která je pro programování nezbytná.Dva ze tří lidí nedokážou ve Wordu používat tabelátor.Většina lidí má vůbec problém naučit se uživatelsky počítač vůbec užívat. Jak z nich proboha chcete dělat programátory?A hlavně, proboha, proč? Kolik lidí používajících počítače potřebovalo někdy cokoliv programovat?Jaký je podíl lidí, co potřebují pracovat s počítačem a lidí, co potřebují programovat?Vylezli ti informatici někdy z kutlochů mezi normální lidi?
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 04:36
úroveň populace v používání čehokoliv je odraz toho jak vypadá školství. Kam vlezu tam vidím možnosti pro automatizaci. To že to lidi nezvládnou neznamená že by to nepotřebovali. Kdyby byli vybaveni znalostmi nemuseli by dělat otrocké úkony do zblbnutí, to že to mnohým nevadí je další problém.
Prave ze neumi ani zaklad programovani a pak jim prace zabere o dost dele. Napr. kdysi davno +-1999, sef pozadoval kazdy mesic zaverecnou zpravu z urcitych dat, ktere se behem mesice ziskali a ukladali do databaze. A jelikoz to byl opruz to kazdy mesic psat tak jsem si napsala php, ktery tu zpravu vygeneroval do pdf s grafy, tabulky, textem, uvodni stranku proste komplet. Ja akorat pripsala zaver pred vygenerovanim, vytiskla, podepsala a bylo behem hodiny hotovo. Pred tim my to zabralo minimalne dva dny.
K něčemu takovému ale stačí člověku, aby měl nějaké povědomí o tom, jak se dají zpracovávat data a věděl o někom, kdo mu to bude schopný naprogramovat. Nepotřebuje se kvůli tomu sám učit php.
a proč by se nenaučil nějaký jazyk co je na to vhodný? php, python nebo nějaký jiný? Když mu to usnadní práci? Když se budou všichni spoléhat na to že někde existují lidé co nám to udělají, tak nakonec žádní takový nebudou.
preco ty sa nenaucis operovat slepe crevo, ked ti niekto v rodine ochorie, tak ho doma zoperujes a bude. Alebo ucme kazdeho technologiu vyroby sklennej vaty, ved sa to hodi, ked bues stavat (samozrejme sam, lebo si sa vyucil aj za murara) dom, tak si zateplenie spravi sam. Nie. Specializacia je na to, ze ked budem potrebovat napisat nieco v php, tak to dam napisat tomu co vie php a on ked bude potrebovat preinstalovat windows na tom PC co pise v php, tak to da spravit mne. A zateplenie si obaja dame spravit tomu co sa ucil na 4ky ale nebol az tak blby aby sa zneho stal bezdomovec, tak zacal robit nieco na co netreba az tak hlava.
ale navrhovat cpu je nikdo učit nechce, ale používat ta cpu. Mimochodem biologie se ve skole učí nehledě na jestli někdo z nich bude chirurg nebo ne.Nikdo po těch dětech nebude chtít aby se specializovali a uměli v asembleru nakódovat driver na nějaké obskurní zařízení připojené přes lpt. Ale chceme aby se děti naučili základy algoritmizace (čili složitého úkolu se neboj a rozděl si je na několik menších jednodušších), analyticky myslet (neboli když dělám nějakou činnost abych jí uměl abstraktně popsat). Nikdo po nich nebude chtít aby za rok nakódovali expertní nebo crm systém. Ale třeba aby měli povědomí o tom jak funguje internet, proč by to neměli vědět? V dnešní době je to stejnej základ (a v dalších letech to bude stále podstatnější základ) jako newtonovská fyzika (ale nikdo po nich na základce nechce aby uměli spočítat spalovací motor), mimochodem dle mě by se na základní školu měla dostat už kvantová mechanika.
"... bylo behem hodiny hotovo. Pred tim mi to zabralo minimalne dva dny..."Ocenil to někdo?Já jsem třeba kdysi musel evidovat změny v technických podmínkách výrobků firmy co jsem tam měl to potěšení být zaměstnaný a když ty změny nastaly, musel jsem napsat externím držitelům udržovaných technických podmínek, ve kterých technických podmínkách a jaké změny nastaly. Abych nemusel psát skoro stejné dopisy co by se lišily akorát adresou příjemce, napsal jsem jeden dopis, použil funkci "hromadná korespondence" a pak jsem si došel k síťové tiskárně pro asi deset dopisů. Mně to práci šetřilo, ale nikoho to nezajímalo.A wo tom to je.
Já bych položil základní otázku:CO TO VLASTNĚ JE INFORMATIKA?
Kefalín, co vy si vlastně představujete pod takým slovem absurdný.
Tak třeba já jsem dost kreslil v AutoCADu, na CADforu mám status "TOP uživatel". Je to informatika?Kdysi jsem se šťoural v monitoru CM7202 a naučil jsem ho malá písmena a písmena s diakritikou. Je to informatika?Pak jsem naučil mikropočítač co k němu ten monitor byl připojený, aby uměl komunikovat česky. A taky, aby tiskárny co tehdy byluy u nás po ruce ten český text uměly vytisknout. Je to informatika?Když se mi nikdo nekouká přes rameno, občas se koukám na xxx stránky a pak po sobě mažu historii návětěv. je to informatika?A když ne, tak co vlastně? Připadá mi, že každý o tom mluví a nikdo pořádně neví, co to je.
jak kteří, někteří třeba alespoň zabrousí na wikipedii, zkuste to.
na informatice je problém to, že nepoužívá stejný jazyk s ostatními obory, mezi matematikou a informatikou je velká zeď, ztrácí se tak velký potenciál propojení inteligence člověka a obrovského výpočetního výkonu počítače, jelikož matematiku je třeba složitě překládat do srozumitelné formy pro počítač a naopak. Další problém je výuka práce v operačních systémech a jejich aplikacích, každý systém se vyučuje zvlášť a přitom mají společný základ a princip, pak se stává že člověk který umí ovládat Windows je v systému android, linux nebo jiných OS ztracen. A přitom jde stále o to samé, jen to vypadá jinak. Informatika má být univerzální věda, ne návod na konkrétní systém a aplikace.
Pamatuju si, že v učebnici matematiky bylo programování kvadratické rovnice v Basicu na PMD85. V čem je ironie ?
ironie je v tom že v momentě kdy sem to v učebnici na základce objevil, se to tiše přeskočilo, což mě netrápilo protože sem si v té době programoval 2d střílečky.Ale překvapilo mě že jsme to přeskočili i na střední.
Jak už píše p. Říha, ironie je v tom, v jaký třídě to ti magři chtějí dětem cpát. Na zš to podle mě vůbec nemá co dělat, děcka (některý) jsou rády, že se naučej (některý z nich) vůbec tu kvadratickou rovnici řešit. A i to ne v 6. třídě, ale daleko pozdějc, snad v 8.Pro nejméně polovinu dětí je navíc nadbytečná i sama kvadratická rovnice, na tý zš ji nepochopí a nikdy v životě jim to nebude chybět.
dovolil bych si nesouhlasit, cele je to o abstraktnim myšlení, první úroveň abstrakce zažijou děti už na prvním stupni když přestanou počítat hrušky a jabka a začnou počítat s čísly. A algoritmizace se dá učit podobně, většinou jde o rozdělení složitého úkolu na jednoduché podúkoly a jednoduché rozhodování, dá se to předvést třeba na zavazování tkaničky, prakticky na každé činnosti. A zase samozřejmě záleží jak se to učí, když se to bude vtloukat do hlavy jako násobilka, tak je to k ničemu. Škola by částečně měla být taky o tom že ukazuje různé cesty kudy jít, ale to záleží co od školy chceme, chceme nadrilované blbečky a nebo člověka co zná možnosti a umí si vybrat kterou cestou jít a co potřebuje se s rád doučí?
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 18:19
Opakovaně mám pocit, že vidíte sice dobré věci, ale takové, že je nebude reálné v dnešní škole realizovat.Bytřejší dítě v 6. třídě dokáže snadno pochopit kvadratickou rovnici (vyzkoušeno), méně bystré dítě ji pochopí v té osmičce (nebo kdy přesně), ale velká část dětí tento pojem nepochopí do konce základní školy nikdy, natož aby ho nějak uměly použít. Jakou má podle vás cenu, vysvětlovat řešení úlohy dětem, když ca 2/3 z nich nepochopí ani význam pojmů, natož aby si užily radost z hledání různých cest řešení.Bystřejší (malá) část dětí s radostí přivítá různé cesty učení, poroste díky tlaku na rozvoj abstrakce a bude to fajn. Učitel ale musí pracovat i s tou hloupější částí, s budoucími traktoristy, popeláři nebo politiky, kteří získají svoje osobní maximum, když zvládnou nadrilovat se pár základních postupů a dál nedosáhnou. Navíc ve školách dnes bohužel sedí i děti zcela nevzdělavatelné (inkluze 🙁 ), jejichž přítomnost zvyšování náročnosti výuky víceméně vylučuje.
Anebo stručněji: jedna věc je, co chceme. V tom, co od školy ideálně chtít, bych se s vámi asi shodl.Druhá věc ale je, co reálně můžeme dokázat.
no já si myslím že to dosažitelné je, většina dětí je demotivováno drilem už na prvním stupni během jednoho dvou let.v šesté tříde jak píšete pochopí kvadratickou rovnici ti kteří odolali demotivaci a z nějakého důvodu je to baví a tedy to chtějí pochopit, ti co jsou nenávratně demotivováni to možná pochopí až v osmičce, někteří ne. Někteří mají štěstí v neštěstí a třeba se u nic touha po poznání zase probudí na střední škole, někteří to štěstí nemají. No a mi se neshodujeme v tom že já tvrdím že to jací se vám zdají být je prostředím, tedy tím jak se vzdělávání praktikuje a vy tvrdíte že je to tím že prostě takový jsou.
Hm, tak v tomhle se opravdu neshodneme.Školní dril podle mě není zdaleka všechno. Lidi jsou různě chytří a někdo na pořádné učení prostě nemá.A kolik zájmu o učení vyrazí sebelepší škola z dítěte z rodiny něčím narušený - ať už je to opakované střídání "tatínků", nezaměstnanost rodičů nebo prostě jen lhostejnost rodiny k jakémukoliv vzdělání?I kdybyste ale měl pravdu vy a děti byly demotivované jenom školou, "prostředím, tím jak se vzdělávání praktikuje", stále je otázka, jak to chcete napravit. To byste totiž musel nějak změnit celý vzdělávací systém a ne jenom zvýšit nároky na děti (v informatice) s tím, že na to přece mají.
jj, od "to nejde" je lepší se posunout k tomu "jak to udělat?". Naštěstí se vždycky objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to.
Už si nepamatuju, jestli se u nás přeskočilo programování kvadratické rovnice. Ale na ZŠ jsme měli učebnu s PMD85.2, televizory Merkur 2 a mgf SP210. Chodilo se tam na druhém stupni v letech 89-93 a myslím, že právě v hodinách matematiky.
Výuka informatiky byla, je a bohužel i bude jedna velká tragédie. Důvod: toho, co by se děti měly naučit je tolik, že to není možné tradičním způsobem výuky zvládnout ani při několika hodinách týdně.Vezměte jen kolim času trvá vysvětlit tak základní věci, jako je správné formátování textu v editoru typu Word. Moderní SW má tolik funkcí, že je naprostý nesmysl se snažit jeho použití učit ve skupině ve třídě.Možná by mělo smysl informatiku učit čistě abstraktně v podobě- typografie, práce s textem a vizuální jazyk- koncept práce s tabulkovým kalkulátorem- koncept práce s grafikou (rastrovou/vektorovou)- jak prezentovat informace- základní principy počítače/počítačového programu... s tím, že jak se to konkrétně dělá si doma najdete v manuálu a pak individuálně zkonzultujete, nicméně klasický způsob výuky, kdy se probírá ikonka za ikonkou ve wordu a čeká se na to, až si všichni stihnou naklakat je cestou do pekel... vidím na VŠ, kde studenti dokážou naklikat jakoukoliv k*k***nu ve word art, ale to, že kombinovat v dokumentu deset druhů písma, vyznačovat vytučněním a obrázky škálovat neproporcionálně tak, až se rozpixelují není dobrý nápad, jim jaksi nikdo nevysvětlil
to taky řikám už léta že se by se měli na škole učit, nebo spíš vést děti k poznání a osvojení obecných principů, na vysokých školách pedagogických už na to přišly postupem času zřejmě částečně taky, tak ještě tak 15 let a třeba už na to přijdou zcela
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 08:11
Nechci až tak diskutovat o náplni a odbornosti látky pro výuku. Myslím ale, že Office, emaily, chování na internetu a jednoduché základy HW by měly být předmětem pro všechny - třeba předmět základy ICT. Bez Wordu, Excelu a znalostí emailu to dneska nejde nikde, tak by se to mělo učit stejně jako psaní či počítání v 1. třídě. A jen pro zájemce pak třeba tvorba webů, programování apod. - třeba Informatika. Někdo psal, že Word se mají děti učit doma - pěkný nesmysl.
má se jim ukázat princip jak s tím pak naloží je jejich věc, třeba si to doma ozkouší a nebo ne, nebo dostanou v čj za úkol doma napsat sloh, nechť použijí jakou aplikaci chtějí, odevzdají výsledek a dostanou zpětnou vazbu o tom co zvládly a na co by se ještě měli zaměřit
K Vaníčkově reakci bych měl dvě připomínky:> Bude to stát hodně peněz. Ale paradoxně toto nevnímám jako zásadní problém, pokud dokážeme využít dotace EU a již zmíněné „šablony“.Dostat peníze na techniku z EU dotací je těžké. Pokud neděláte projekt za deset milionů na školu, musíte se spokojit s těmi, kde vymýšlíte kolo (oficiálně: digitální učební materiály) a k tomu si můžete koupit jeden notebook.> češtinář se dokáže oprostit od „vychytávek“ typu formátování stylů, hromadné korespondence apod. a vybere to podstatné, co člověk potřebujePráce se styly není vychytávka, ale základ práce s textem. Pokud ovšem pan Vaníček svá skripta nepíše pomocí přímého formátování a neztrácí tak kvanta času.
Tento problém vážení vznikl proto, že nikdo se celá desetiletí nezabýval tím, co já vnímám jako nezbytné, základ všeho. Civilizace jde dopředu a je nutné zvyšovat na lidi požadavky, tak jako mladí dříve dospívají musí se ti starší v mnoha oborech stále učit. Nelze se spokojit s tím, že když někdo umí dobře matiku, chemii, češtinu, výtvarku ... , že nebude umět pracovat na uživatelské úrovni s aplikacemi, které s oborem souvisí, to je prostě minimum. Jak je dnes možné, že v populaci se ještě někdo nechá napálit phishingem nebo je mu vybrakován účet pomocí sociálního inženýrství? Jak je možné, že děti neumí na mobilu vytvořit adresář (nesnáším slovo složka), co dělají rodiče, mají zájem o výchovu svých dětí - vidíte tu společenskou nedostatečnost, která jakoby nikomu nevadí, mně ano? Programování je vyšší level, který musí být vyhrazen lidem, kteří ho ovládají, baví je tento obor a budou dobře zaplaceni. Celá společnost se musí naučit základy IT, jinak to nejde. Společenská poptávka je a bude v každém případě, přechod na průmysl 4.0 je jediná cesta jak pokračovat v pokroku a udržet jeho současnou úroveň. Technika na školách? Tak určitě může mít škola své vybavení, ale nevím proč by si každý! žák nemohl donést svůj NB (pro všechny předměty), tablet a mobil (rozhodně to vše, plus psací potřeby bude vážit méně, než ta hromada učebnic dnes). Učitel rozhodne (musí mít respekt), kdy se co použije a na co, není možné dále tolerovat, aby si rodiče žáků pro své děti vymáhali nějaká zvláštní práva, prostě vaše dítě je grázl, šikanuje nebo se dopouští něčeho jiného v rozporu se školním řádem a na naší škole skončilo, i kdyby vám patřila polovina Prahy, vážení! Kde všem rovný přístup a ministerstvo musí stát za školou. Finance, když je možné dotovat kde co, vč. solárbaronů (750 mld. / 15 let) nebo nezletilé bez doprovodu v Řecku (desítky M), pak nevidím důvod proč potřebným, z méně majetných rodin na dnes základní IT vybavení neposkytnout grant. Nebudu to rozvádět dál, asi tak, Česko již nemá žádné nadstandardní přírodní zdroje (i neustále diskutovaného lithia je minimum, ne v bilionech Kč), nemůže vyrábět 100% elektřiny z vody jako Norsko, nemá zásoby rud jako Švédi, nemáme námořní flotilu jako Holandsko, nemůže využít moře (rybolov, ropa, plyn) musí jít Německou cestou a nabízet znalosti, technologie, řešení (know-how) a přejít na velmi dobře šlapající průmysl (plná digitalizace a robotika) 4.0 . Jinak zůstane vzadu a nikdy se nedostane mezi opravdu rozvinuté země s velmi vysokým HDP.
Redakce zive.cz si myslí, že "potřebujeme digitálně gramotné žáky", ale nemá argumenty proč by to tak mělo být a jak by to mělo nastat. Evidentně nechápe, že ani oni, ani politici nebo jakékoli skupiny lidí ani jednotlivci nemají patent na rozum a jediným racionálním způsobem jak zjistit jaká výuka v jakém oboru je potřeba je skrze tržní mechanismy. Nikdo neurčí lépe co, jak, kým a za co se má učit než jednotliví lidé. O tomhle se ale nedá hlasovat nebo to násilím někomu vnucovat. Nedává smysl, aby někdo hlasoval o tom co se má někdo druhý učit. Dnes je situace taková, že politik rozhodne co se bude dít. To co je potřeba udělat, je odstátnit školství, aby jednotlivé školy měly možnost zvolit takovou strategii, která bude nejvíce vyhovovat nejvíce lidem, kteří za ni budou ochotni platit, čímž ti lidé nejlépe vyjádří svoje preference.
zial podobne rozmyslajuci jedinci su vo vedeni po celej EU a potom aj u nas bude v nasledujucich 5 rokoch chybat 300k pracovnikov v roznych oblasiach napriek tomu ze na trh pride 500k mladych ludi, z ktorych vacsina nic nevie, lebo sa to nechalo na trh. Trh toto, trh hento, 314cu!! Ministerstvo skolstva to ma urcit, MS ma robit statistiky, co kolko kedy preco potrebujeme a ked MS vie, ze 2025 pojde do dochodku 10.000 murarov, tak na 2025 treba pripravit 10.000 murarov! Keby sa to tak robilo, tak niesu problemy.
Socialismus se zkoušel mnohem více za minulého režimu a, podle mě to nevedlo k ničemu dobrému. Zkoušel ho Hitler, Stalin a v současné době ho asi nejvíce prosazuje KLDR a není to lepší. Vede to jen k násilí a chudobě. Nikdo neví lépe než každý konkrétní člověk co je pro něj nejlepší.
ale fungovalo to lepsie ako tento bordel co si kazdy robi co chce. Stavali sa cesty, bytovky, skoly, nemocnice, dialnice, vsetko. Dnes len ked chces opravit 200m cesty tak to trva 2 roky lebo vyberove konanie a sprostosti, a potom sa ten co prehral odvola a znova musis vyberove konanie.. Mochovce nam stavaju uz 33 rokov lebo je to mega biznis pre zucasnenych, 1. a 2. blok sa staval za komancov a islo to normalne.Skolstvo je potrebne riadit ako vsetko ostatne, samo sa to neuriadi, lebo kazdy co ma v riti dieru chce byt manager a zarabat velke prachy.. Hadaj co, kazdy nemoze byt manager ani keby na to mal hlavu, niekto musi byt aj smetiar!
Ne, nestavěly se více než dnes. A to se ani nemusíte dívat do statistik. Stačí se podívat z okna. Ten příklad s cestou a výběrovým řízením je právě příklad socialistického bordelu. Soukromník cestu postaví a buď je dobrý podnikatel a umí stavět silnice nebo není a zkrachuje. Státní úředník nezkrachuje. Maximálně zvedne daně nebo prostě cesta nebude, přesto že by ji lidi chtěli.Ano, každý chce být dobře placený. A to je dobře. Na trhu má každý možnost si vydělat a zároveň poskytnout služby druhým. Ano školství potřebuje řídit, ale proč by ho měl řídit někdo za cizí peníze pomocí hlasování? To přece nedává smysl. Proč by si nemohli sami lidé za svoje peníze zvolit co, jak a za kolik chtějí se chtějí učit?
tak to by si sa z toho okna mal pozriet asi ty... tu nam posledne sidlisko postavili v 1988, odvtedy sa postavilo 0 (slovom) nula klasickych cinziakov. Sem kde byvam sme sa nastahovali v 1981 a odvtedy niesu schopni ani len preasfaltovat cestu, uz je taka rozje..kazena, ze sa po nej ledva da prejst. Lebo na sprave ciest zamestnavaju 20 vseliakych uctovniciek a podobnych nepotrebnych zamestnancov a potom nieje na asfaltovanie, chapes.. kym si tu nejaky vplyvny clovek neskrivi disk alebo tak, tak to vzivote uz neopravia.
Ty kritizuješ kapitalismus, ale uvádíš příklady selhání socialismu. Ty účetní jsou placené ze socialistického majetku. Podnikatel si nemůže dovolit nepotřebné zaměstnance. Je prakticky zakázané konkurovat státu ve výstavbě silnic. Kdyby nebylo, mohli byste si normálně koupit cestu jako normální lidi, ne se prosit u papalášů aby vám ji postavili. Aktuálně nás stát stojí asi 2/3 z toho co si vyděláme a jsme nuceni plnit asi 2 miliony zákonů a norem.
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 23:17
ty nemas co konkurovat statu vo vystavbe ciest, stat na vystavbu ciet vybera velmi stedre poplatky v podobe dane z phm a vsetky tieto peniaze by mali byt pouzite na prevadzku ciest. Podnikatel nema preco riesit statne cesty, stat ma riesit statne cesty.
Ano, stát vybírá obrovské daně na provoz silnic a ty sám výsledek kritizuješ. Tak proč to má stát dělat, když v tom selhává?
sme uplne mimo temu... ale preco ma niekto robit nieco za co je plateny aby to robil? Odpovedas si na svoju otazku sam svojou otazkou.
Nechápu.EDIT: Mimo téma nejsme. Téma je pořád stejné - smysluplnost státních regulací. Ať jde o silnice nebo školství, je to pořád stejné. Stát evidentně selhává. Je to vidět na každém kroku. To co po revoluci přešlo do soukromého vlastnictví funguje, to co zůstalo státu je v zoufalém stavu.
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 23:39
ale ja cely cas hovorim o tom, ze skolstvo treba regulovat, lebo aktualne je to nechane neriadene a potom ti nema kto opravit vodovod, lebo kazdy chce chodit na gymnazium a nie na strednu odbornu skolu odbor instalater. Niekto to tu musi zacat riadit a ked nie min. skolstva, tak kto teda?
1. Aktuálně je školství obrovsky regulované. 2. Tobě se stalo, že ti neměl kdo opravit vodovod? Asi ne. Tak proč to píšeš?3. Už jsem ti psal kdo má řídit školství. Lidi. Pomocí trhu. Neexistuje nikdo kdo by věděl lépe co, jak a za kolik mají lidé umět než samotní lidé.
jedine algoritmizace, evrntuelne principy ms windows/linux, obecne principy, klidne i s historii.Ucit na skole word, excel apod je uplne na nic. To se muze ucit kazdy doma.
Ale na to bylo přece odpovězeno: "My totiž neučíme programy, my učíme princip práce s nimi. Programy, aplikace, programování tu spolu koexistují a doplňují se."Takže učit Word - proč ne. Jako příklad jedné třídy textových editorů, který má navíc další funkce (včetně grafiky - vektorového kreslení).
Tak zrovna word a excel je pro většinu mnohem důležitější než nějaké principy ms windows/linux. Źádné děcko se ve volném čase nebude učit doma word nebo excel. Znalost wordu a excelu se jim bude hodit a linux se mohou naučit doma, stejně ho potom 99% procent z nich nevyužije.
Zastával jsem aspoň částečně podobný názor, než dcera začala nadávat, že ve škole mají Word ani nevím kolik, takže ten můj 365 vypadá jinak a má s tím problémy.
Zrovna excel a moznost nahravat makro je jedna z možností jak deti na nazornych ukazkach ucit psat makra. Ale to by ty ucitelky musely vedet, co to ty makra vlastne jsou...
Děti učit psát makra... LOL. Dostat děti do školy a naučit se je přežít bez osobního bankrotu... naučit je žít ve společnosti a uspět. To je cíl. 90% lidi nemá základní logické uvažování ani předpoklady k němu = nemuzou programovat.
ucit deti pisat makra do excelu je ako keby lekar v 1. rocniku isiel operovat srdce. Deti na ZS treba naucit zaklady (ZAKLADNA skola), co sa na nete smie, co sa nesmie, ako skopirovat nieco na flasku, ako zmenit velkost pisma, hrube, podciarknute.. koniec. Na vseobecnych SS treba ucit (ano som zastancom MSO, kedze ma 95% trhu) word, excel, outlook a az potom powerpoint ked zostane cas, ked nie, nevadi, pp je zbytocnost, treba ich naucit robit s internet bankingom a vsetky tie dolezite veci, aj napr. statne schranky atd by mali preberat. A na VS daneho zamerania sa mozu riesit makra.
Mno, věřím ze 1% zaku z cele školy by to dokazalo a jeste by je to bavilo. A myslim ze jen 50% z nich se k tomu ve finale dostane. Tech ztracených 50% je velka skoda, ktera statu bude chybet..
cielom vyucovania nieje aby 100% ziakov ovladalo dokonale excel, cielom vyucovania je, aby ovladali zaklady a na tych potom stavali vo svojom odbore. Aj ked si stolar, tak potrebujes vytvorit cenovu ponuku, a to sa snad dohodneme, ze dnes je to dobre riesit elektronicky v exceli ako papier+pero+kalkulacka.. Stolarovi makra netreba, netreba mu programovat, netreba mu vediet nakreslit skrinu v autodesk inventor.. treba aby si vedel v exceli navrhnut tabulku a po dodani roznych sum aby mu to automaticky vyratalo vysledok, da tlacit a ma cenovu ponuku.
a ked potom ides programovat CNC lebo potrebujes 52757 rovnakych skrin, tak ta inventor naucia na VS alebo specializovanej SS..
kazdy doma, to vidime jak to pak dopadá, nenastavené styly v textovem procesoru, vsechno ostylovane individalne, a pak zmen velikost nadpisů.
hlavne nic nevymyslet ...vzit neco co jinde funguje (popripade jen trochu upravit) a hned nasadit
To je článek nebo sbírka zápisků? Je sice pěkné, že autor ovládá IT, ale také by si mohl dát pár slohových cvičení, aby to nepůsobilo komicky.------A tohle je přesně ten problém, který ve škole musí řešit. Když pominu tristní stav výuky IT, tak nelze učit více než základy. Stejně tak jako si autor netyká s češtinou, tak si většina dětí netykají s informatikou a podle mě je do toho nemá cenu nutit. Výuka programování, číselných soustav a informatiky obecně by měly zůstat na střední škole, kam jde žák za oborem. K čemu je nám 80% vzdělaných lidí v IT, když si nakonec budu vybírat jen z 30%, ze kterých je schopných jen pár, protože IT není pro každého a nikdy nebude. Ti žáci na základní škole ve velkém skončí v kancelářích, recepcích, dílnách, za volantem, u pásu a opravdu nemá cenu takto protěžovat jeden obor, i když je pro nás momentálně aktuální.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 12. 2018 17:49
ale to prece nema byt o vzdelani lidi v IT, ale o zpusobu mysleni a technice reseni problemu.
Přesně proto jsem eliminoval těch 30% uchazečů. Dle mého názoru učit hlubší IT postupy a IT obecne, aby vůbec děti pochopili k čemu jim to bude, nemá cenu.
Děti pochopili? Ano, čeština vám nejde. Nemá to cenu.
Tikat si s češtinou, to je nějaký nový humorně-dvojsmyslný výraz nebo obyčejná hrubka? Fakt mě to zajímá :)
To je oprava pravopisu. Prvně to nabídne týkat a poté stačí kliknout šipkou dolů.
Problé je, že treba viac než základyIT-ák patrí v 40-ich do dôchodkuhttps://improvingsoftware.com/2009/05/19/programmers-be... 13 year-old gets presenters' slot at linux.conf.auThirteen-year-old Elizabeth Garbee may not know as much about Linux as her father Bdale Garbee, Linux CTO for Hewlett Packard and former Debian Project Leader, but that won't stop her from presenting at linux.conf.By Renai LeMay | February 2, 2005Elizabeth, who has had a computer since she turned two, has been running Debian since the time she was nine. According to her bio on the conference speaker's list, her installation of Debian GNU/Linux on a server before she had reached 10 years of age "proves that installing Debian really isn't very hard," although it should be noted that "Dad is around to answer questions" if trouble hits. https://www.zdnet.com/article/13-year-old-gets-... Otázkou je, či by predmety nemali mať úrovne ľahká za 1 kreditstredná za 2 kreditya ťažká za 4-5 kreditova študent/žiak by musel mať každý predmet v nejakej obtiažnosti a spolu nejaký počet kreditov...
když seš hloupej kodér a neposunuješ se na seniorní pozici tak si hledej plán B, to je jasný
Pekny popis problemu, sam to znam, deti se ve skole v hodinach informatiky pracuji ve wordu a jejich ucitelka je na urovni uzivatele, ktery se ztrati, kdyz icona bude jinde, nez je uvedeno v navodu.Nicmene, podle mne je hlavni problem v iluzi, ze pocet programatoru se da zvednout zmenou vyuky... neda! Sorry, ale 90% zaku ve tride (jeste kdyz vezmu v potaz, ze cast z nich presla na gymnazium) bude rado, ze dokaze sesmolit ve wordu zivotopis. A zadna zmena vyuky to nezachrani.To by se muselo totalne prekopat levicove pojeti stejne dostupnosti vzdelani vsem, a zacit se specializaci ve tridach. Zvlast technicke zamereni, zvlast humanitarni zamereni, zvlast trida pro deti s potrebou specialniho pristupu (ADHD a spol).. Coz je politicky nepruchodne, takze opet skoncime s nesplnenym cilem a budou se hledat zastupne problemy neuspechu..
" levicove pojeti stejne dostupnosti vzdelani vsem" je stejný nesmysl jako pravicová domněnka, že "každý je sám svého štěstí strůjce", "každý může být miliardářem" a u zelených mozků "každý voják nosí v torně maršálskou hůl".Nikdo nežije ve vzduchoprázdnu.
Když je podle Vás nesmysl. "každý je sám svého štěstí strůjce" Tak se Vás ptám. A kdo to má jako v rukou? Kdo jiný může za Vaše štěstí a Vaše činy?Podobně jako "každý může být miliardářem", změnil bych to spíše na "každý má potencionál být miliardářem". Takových lidí co neměli nic a stali se z nich miliardáři je obrovské množství.
s tim ze jich je obrovske mnozstvi bych nesouhlasil
mozu za to podmienky, do ktorych si sa narodil = nahoda. Inak sa budem chovat ja ako ja a inak sa budem chovat keby zomna Zlata rybka teraz urobila syna B.Gatesa, ze.. Tu nedaleko chodim vyhadzovat smeti a casto je tam cig..ehm romska matka s kocikom a 2rocnym dietatom a prebera odpadky, ake predpoklady na stastie ma to dieta? Lebo pred 15 rokmi bola ta matka take iste dieta, chapes.
Zasadne nesouhlasim s ideou, ze kazde dite je po narozeni cisty list papiru... Takhle priroda nefunguje, to by bylo obrovske plytvani zdroji. Stejne jako se dedi stavba tela, tak se dedi povahove rysy a dalsi vlastnosti. Neboli pokud rodic se se svymi vlastnostmi dokazal mnozit, tak proc ty same vlastnosti nevyuzit u potomku. (umi se dobre rvat o socialni davky? Super, narodi se potomek se timto zamerenim). Princ a chudas nefunguje, dejte to romské dite do rodiny programatora a stejne z nej programator nikdy nebude...
tak inak.. my doma jeme vegetarianske jedla 0% (co je rovnako zle ako keby sme jedli iba veg.) lebo vsetci jedia maso. Keby mna teraz dali do vegetarianskej rodiny, tak prejdem na 33% vegetarianskej stravy, lebo veceru si dam veg. kedze ine nieje, ranajky a obed si kupujem, tak si dam maso. Rovnako to male dieta nech ma zdedene cokolvek, v inej rodine by bol na viac ako 0% "normalny" kedze v tejto bude presne 0%.
To je ale neco jineho, stejne jako kdyz odeberete dítě od vasnivych komunistu a date ho k vasnivym krestanum, tak je jasne, ze z ditete bude zapaleny nabozensky fanatik (vasen zustane). Neboli jestli jim rizek nebo ředkvičky, nema to vliv na moji lenost. Ale odeberte dite z rodiny nezpevaku a dejte ho do rodiny virtuozu, a slavny houslista z nej nikdy nebude..
lenivost je vlastnost naucena, nie ziskana z genov. Hudobne nadanie naopak je vlastnot z genov, tak isto ako napr. malovanie, malovat sa neda naucit, s tym sa musis narodit. Tvoje dieta sa moze naucit zahrat akordy, mozno sa nabifli (nacvici) aj konkretnu piesen na gitare, ale nebude vediet z pocutia napisat noty. Lenivemu cloveku ale zober privilegia a uvidis ako sa bude snazit o 106. Chces naucit dieta umyvat si tanier ked doje? Nedovol mu nabrat si jedlo do ineho, 2-3x ked skonci bez vecere, tak umyje aj tvoje, neboj sa.
Ale ja jsem psal o efektivite. A to, co jste psal vy, neni vubec pravicove. Neopak plati: kazdy sveho stesti strujce v ramci svych možností (jak genetickych, tak financnich).Neopak levice tlaci nazor, ze chytry a pracovity clovek by mel platit "bolestne" cloveku, ktery nemel to stesti a narodil se liny a hloupy... A argumentuje slovy "co byste delali vy, kdyby jste se narodily jako neschopaci, to by jste taky chteli od statu penize, pro sebe a sve neschopne potomky..)
líný se nikdo nerodí
Chcete rict, ze vlastnosti se nededi? Lenost (prokrastinace, neduslednost, pohodlnost) je vlastnost jako kazda jina..
Ja sam to znam z vlastni rodiny, dcera je bordelarka a prokrastinatorka po me, a syn je peclivy a poradkumilovny po matce, oba dva meli naprosto stejnou vychovu...
deti se učí nápodobou a ne výchovou, čili dcera to okoukala po vas a syn po matce ;)
vlastnosti jsou vrozene a naučené (okoukané)
80% tvori geneticky základ, 20% se da doladit vychovou...
výchovou nic neladíš, spíš naopak, jak sem psal výše, děti se učí nápodobou. když budeš narcista, tvoje děti budou taky. Většina charakterových vlastností, kam patří i lenost, je okoukaná od rodičů.
Programování je podobná činnost jako psaní básní. Ne každému to to jde.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.