Zbyněk Říha
2. 3. 2019 • 5:16
Karel 2.
22. 12. 2018 • 17:25

Co mohou učitelé dělat? Vzít kamení a jít vyhledat autora této výukové novely.
Učit programování na základní škole jako povinný předmět a v tak velkém rozsahu je naprostá kravina.
Děti v své většině neumí logicky myslet - potřebujou se učit myslet a teprve pak se můžou učit programovat. A navíc, většina dětí nepotřebuje umět programovat.
Zato potřebujou umět inteligentně používat techniku - jakoukoliv techniku s umělou inteligencí, kterou jim někdo dá do ruky, ale inteligentně. Ne tu techniku umět programovat, ale vědět, co by mohla umět dělat, co od ní mají očekávat a jak ji můžou využít.
Programování patří na specializované střední školy, stejně jako jakákoliv jiná specializace. Ve většině profesí nepotřebujete umět programovat, ale potřebujete umět využívat někým naprogramované věci.

Alpha8520
22. 12. 2018 • 11:19

A máte pocit, že my, jakožto starší generace (dejme tomu dnešní třicátníci) jsme měli málo příležitostí k přerodu v programátory? Ano základka stála za houno, ale je potřeba brát v potaz to, že to programování je pro 70% třídy naprostý postrach a nechce to dělat. Proč má malá holka, co v životě s PC dělat nebude a bude třeba švadlena, mimo pro ni základního dvojzla matematika, fyzika ještě 4 hodiny denně trávit u PC a něco tam bastlit ve Visual studiu? Základní škola má předat základy o všem, v dnešní tabletové době, kdy dítě většinou ani nepřičichlo k windows, k wordu, excelu, vytvoření složky, pochopení adresářové struktury a věcem, co my jsme už dávno uměli, bych je učil tyto základy, pak předal 8-9. třídě základy nějakého OOP a nazdar na střední, kde tě naučí víc.
I když naše generace se učila Pascal, základy to dalo a na ně šlo navázat odbornou střední školou popřípadě vysokou školou a hlavně samostudiem. A tak by to mělo být pořád. Ať ti, co k tomu přičichnou a nebude je to bavit se s tím potkávají co nejméně. Já prostě ideu Microsoftu a Applu "Everyone can code", kterou tlačí v USA, nesdílím.

Názor byl 2× upraven, naposled 22. 12. 2018 11:21

Adam Vágner
22. 12. 2018 • 4:33

Proboha, to jsem v tom sám, kdo si myslí, že je opravdu idiotský nápad ze všech lidí dělat programátory?Devět z deseti lidí nedokáže používat ani desetinu funkcí vědeckého kalkulátoru.Tři ze čtyř lidí mají problém naladit kanály na televizoru. Třetina lidí má problém se zvládnutím matematiky na úrovni střední školy.Čtvrtina lidí má těžké problémy s angličtinou, která je pro programování nezbytná.Dva ze tří lidí nedokážou ve Wordu používat tabelátor.Většina lidí má vůbec problém naučit se uživatelsky počítač vůbec užívat. Jak z nich proboha chcete dělat programátory?A hlavně, proboha, proč? Kolik lidí používajících počítače potřebovalo někdy cokoliv programovat?Jaký je podíl lidí, co potřebují pracovat s počítačem a lidí, co potřebují programovat?Vylezli ti informatici někdy z kutlochů mezi normální lidi?

Názor byl 1× upraven, naposled 22. 12. 2018 04:36

Yarda
Yarda
21. 12. 2018 • 22:55

Já bych položil základní otázku:CO TO VLASTNĚ JE INFORMATIKA?

Dannero
21. 12. 2018 • 21:57

na informatice je problém to, že nepoužívá stejný jazyk s ostatními obory, mezi matematikou a informatikou je velká zeď, ztrácí se tak velký potenciál propojení inteligence člověka a obrovského výpočetního výkonu počítače, jelikož matematiku je třeba složitě překládat do srozumitelné formy pro počítač a naopak. Další problém je výuka práce v operačních systémech a jejich aplikacích, každý systém se vyučuje zvlášť a přitom mají společný základ a princip, pak se stává že člověk který umí ovládat Windows je v systému android, linux nebo jiných OS ztracen. A přitom jde stále o to samé, jen to vypadá jinak. Informatika má být univerzální věda, ne návod na konkrétní systém a aplikace.

borekz
21. 12. 2018 • 21:09

Pamatuju si, že v učebnici matematiky bylo programování kvadratické rovnice v Basicu na PMD85. V čem je ironie ?

jxjl
21. 12. 2018 • 19:29

Výuka informatiky byla, je a bohužel i bude jedna velká tragédie. Důvod: toho, co by se děti měly naučit je tolik, že to není možné tradičním způsobem výuky zvládnout ani při několika hodinách týdně.Vezměte jen kolim času trvá vysvětlit tak základní věci, jako je správné formátování textu v editoru typu Word. Moderní SW má tolik funkcí, že je naprostý nesmysl se snažit jeho použití učit ve skupině ve třídě.Možná by mělo smysl informatiku učit čistě abstraktně v podobě
- typografie, práce s textem a vizuální jazyk
- koncept práce s tabulkovým kalkulátorem
- koncept práce s grafikou (rastrovou/vektorovou)
- jak prezentovat informace
- základní principy počítače/počítačového programu... s tím, že jak se to konkrétně dělá si doma najdete v manuálu a pak individuálně zkonzultujete, nicméně klasický způsob výuky, kdy se probírá ikonka za ikonkou ve wordu a čeká se na to, až si všichni stihnou naklakat je cestou do pekel... vidím na VŠ, kde studenti dokážou naklikat jakoukoliv k*k***nu ve word art, ale to, že kombinovat v dokumentu deset druhů písma, vyznačovat vytučněním a obrázky škálovat neproporcionálně tak, až se rozpixelují není dobrý nápad, jim jaksi nikdo nevysvětlil

Miroslav Hašpl (DoktorM)
21. 12. 2018 • 17:20

Nechci až tak diskutovat o náplni a odbornosti látky pro výuku. Myslím ale, že Office, emaily, chování na internetu a jednoduché základy HW by měly být předmětem pro všechny - třeba předmět základy ICT. Bez Wordu, Excelu a znalostí emailu to dneska nejde nikde, tak by se to mělo učit stejně jako psaní či počítání v 1. třídě. A jen pro zájemce pak třeba tvorba webů, programování apod. - třeba Informatika.
Někdo psal, že Word se mají děti učit doma - pěkný nesmysl.

ragimiri
ragimiri
21. 12. 2018 • 17:10

K Vaníčkově reakci bych měl dvě připomínky:> Bude to stát hodně peněz. Ale paradoxně toto nevnímám jako zásadní problém, pokud dokážeme využít dotace EU a již zmíněné „šablony“.Dostat peníze na techniku z EU dotací je těžké. Pokud neděláte projekt za deset milionů na školu, musíte se spokojit s těmi, kde vymýšlíte kolo (oficiálně: digitální učební materiály) a k tomu si můžete koupit jeden notebook.> češtinář se dokáže oprostit od „vychytávek“ typu formátování stylů, hromadné korespondence apod. a vybere to podstatné, co člověk potřebujePráce se styly není vychytávka, ale základ práce s textem. Pokud ovšem pan Vaníček svá skripta nepíše pomocí přímého formátování a neztrácí tak kvanta času.

dolph1888
dolph1888
21. 12. 2018 • 17:08

Tento problém vážení vznikl proto, že nikdo se celá desetiletí nezabýval tím, co já vnímám jako nezbytné, základ všeho. Civilizace jde dopředu a je nutné zvyšovat na lidi požadavky, tak jako mladí dříve dospívají musí se ti starší v mnoha oborech stále učit. Nelze se spokojit s tím, že když někdo umí dobře matiku, chemii, češtinu, výtvarku ... , že nebude umět pracovat na uživatelské úrovni s aplikacemi, které s oborem souvisí, to je prostě minimum. Jak je dnes možné, že v populaci se ještě někdo nechá napálit phishingem nebo je mu vybrakován účet pomocí sociálního inženýrství? Jak je možné, že děti neumí na mobilu vytvořit adresář (nesnáším slovo složka), co dělají rodiče, mají zájem o výchovu svých dětí - vidíte tu společenskou nedostatečnost, která jakoby nikomu nevadí, mně ano? Programování je vyšší level, který musí být vyhrazen lidem, kteří ho ovládají, baví je tento obor a budou dobře zaplaceni. Celá společnost se musí naučit základy IT, jinak to nejde. Společenská poptávka je a bude v každém případě, přechod na průmysl 4.0 je jediná cesta jak pokračovat v pokroku a udržet jeho současnou úroveň. Technika na školách? Tak určitě může mít škola své vybavení, ale nevím proč by si každý! žák nemohl donést svůj NB (pro všechny předměty), tablet a mobil (rozhodně to vše, plus psací potřeby bude vážit méně, než ta hromada učebnic dnes). Učitel rozhodne (musí mít respekt), kdy se co použije a na co, není možné dále tolerovat, aby si rodiče žáků pro své děti vymáhali nějaká zvláštní práva, prostě vaše dítě je grázl, šikanuje nebo se dopouští něčeho jiného v rozporu se školním řádem a na naší škole skončilo, i kdyby vám patřila polovina Prahy, vážení! Kde všem rovný přístup a ministerstvo musí stát za školou. Finance, když je možné dotovat kde co, vč. solárbaronů (750 mld. / 15 let) nebo nezletilé bez doprovodu v Řecku (desítky M), pak nevidím důvod proč potřebným, z méně majetných rodin na dnes základní IT vybavení neposkytnout grant. Nebudu to rozvádět dál, asi tak, Česko již nemá žádné nadstandardní přírodní zdroje (i neustále diskutovaného lithia je minimum, ne v bilionech Kč), nemůže vyrábět 100% elektřiny z vody jako Norsko, nemá zásoby rud jako Švédi, nemáme námořní flotilu jako Holandsko, nemůže využít moře (rybolov, ropa, plyn) musí jít Německou cestou a nabízet znalosti, technologie, řešení (know-how) a přejít na velmi dobře šlapající průmysl (plná digitalizace a robotika) 4.0 . Jinak zůstane vzadu a nikdy se nedostane mezi opravdu rozvinuté země s velmi vysokým HDP.

Luboš Brejcha
Luboš Brejcha
21. 12. 2018 • 16:52

Redakce zive.cz si myslí, že "potřebujeme digitálně gramotné žáky", ale nemá argumenty proč by to tak mělo být a jak by to mělo nastat. Evidentně nechápe, že ani oni, ani politici nebo jakékoli skupiny lidí ani jednotlivci nemají patent na rozum a jediným racionálním způsobem jak zjistit jaká výuka v jakém oboru je potřeba je skrze tržní mechanismy. Nikdo neurčí lépe co, jak, kým a za co se má učit než jednotliví lidé. O tomhle se ale nedá hlasovat nebo to násilím někomu vnucovat. Nedává smysl, aby někdo hlasoval o tom co se má někdo druhý učit. Dnes je situace taková, že politik rozhodne co se bude dít. To co je potřeba udělat, je odstátnit školství, aby jednotlivé školy měly možnost zvolit takovou strategii, která bude nejvíce vyhovovat nejvíce lidem, kteří za ni budou ochotni platit, čímž ti lidé nejlépe vyjádří svoje preference.

Kuba12345678
21. 12. 2018 • 14:31

jedine algoritmizace, evrntuelne principy ms windows/linux, obecne principy, klidne i s historii.
Ucit na skole word, excel apod je uplne na nic. To se muze ucit kazdy doma.

mdgarf
21. 12. 2018 • 14:02

hlavne nic nevymyslet ...
vzit neco co jinde funguje (popripade jen trochu upravit) a hned nasadit

Pindulin
21. 12. 2018 • 13:44

To je článek nebo sbírka zápisků? Je sice pěkné, že autor ovládá IT, ale také by si mohl dát pár slohových cvičení, aby to nepůsobilo komicky.
------
A tohle je přesně ten problém, který ve škole musí řešit. Když pominu tristní stav výuky IT, tak nelze učit více než základy. Stejně tak jako si autor netyká s češtinou, tak si většina dětí netykají s informatikou a podle mě je do toho nemá cenu nutit. Výuka programování, číselných soustav a informatiky obecně by měly zůstat na střední škole, kam jde žák za oborem. K čemu je nám 80% vzdělaných lidí v IT, když si nakonec budu vybírat jen z 30%, ze kterých je schopných jen pár, protože IT není pro každého a nikdy nebude. Ti žáci na základní škole ve velkém skončí v kancelářích, recepcích, dílnách, za volantem, u pásu a opravdu nemá cenu takto protěžovat jeden obor, i když je pro nás momentálně aktuální.

Názor byl 1× upraven, naposled 21. 12. 2018 17:49

jozka2000
21. 12. 2018 • 13:36

Pekny popis problemu, sam to znam, deti se ve skole v hodinach informatiky pracuji ve wordu a jejich ucitelka je na urovni uzivatele, ktery se ztrati, kdyz icona bude jinde, nez je uvedeno v navodu.
Nicmene, podle mne je hlavni problem v iluzi, ze pocet programatoru se da zvednout zmenou vyuky... neda! Sorry, ale 90% zaku ve tride (jeste kdyz vezmu v potaz, ze cast z nich presla na gymnazium) bude rado, ze dokaze sesmolit ve wordu zivotopis. A zadna zmena vyuky to nezachrani.
To by se muselo totalne prekopat levicove pojeti stejne dostupnosti vzdelani vsem, a zacit se specializaci ve tridach. Zvlast technicke zamereni, zvlast humanitarni zamereni, zvlast trida pro deti s potrebou specialniho pristupu (ADHD a spol).. Coz je politicky nepruchodne, takze opet skoncime s nesplnenym cilem a budou se hledat zastupne problemy neuspechu..

Určitě si přečtěte

Články odjinud