Pozoruhodný průzkum jednoznačně prokazuje, že nejprofitabilnější jsou „střední“ internetové obchody, malí a kupodivu i velmi velcí jsou v problémech.
Pojem „střední“ je ale nutné brát na americká měřítka – výzkumná firma
ActivMedia Research jím označuje firmy s e-komerčním obratem mezi sto tisíci a miliónem dolarů v roce 2000; z českých e-obchodů by tedy do této kategorie padlo zhruba deset největších a dál už nikdo.
Firma ale vyzkoumala, že z amerických e-obchodů s loňským obratem v této výši byly „tři z pěti“ v profitu, a letos to už mají být „čtyři z pěti“. To mimochodem docela vyvrací současný mýtus o tom, že „všechny e-obchody jsou ve ztrátě“; firma vyzkoumala, že u velkých prodejců jsou v zisku jen dva z pěti (tj. většina je ve ztrátě, ale nikterak silná) a u naopak malých prodejců s ročním obratem pod 100 000 dolarů je profitabilní třetina, ve ztrátě pak dvě třetiny.
Průzkum nedává odpověď, proč zrovna střední prodejci by měli být profitabilnější než malí či naopak velcí, takže musíme fabulovat sami. Velcí prodejci obvykle působí ve významných, silně konkurenčních oborech; konkurence je dost i na Internetu a je – jak je dobře známo – vzdálena jen jedno kliknutí myši. Tito prodejci sice mohou dosahovat slušných obratů, neboť působí ve velkých, bohatých segmentech, ale za cenu vysokých nákladů (ustavičný masivní marketing, slevy atd.). Střední prodejce je pak s výše uvedenými obraty ten, který má firmičku s několika lidmi, působí na značně specializovaném trhu (např. „perské koberce“, nebo „oblečení pro polární výpravy“ atd.), stačí mu ke štěstí levný e-komerční systém, nemusí investovat tolik do marketingu, protože lidé prahnoucí po této specialitě si jej na Internetu snadno najdou sami, a nemusí dávat slevy, protože konkurence je pomálu. Je zde jedna nevýhoda – tento prodejce nikdy extrémně nezbohatne, protože jeho trh je skutečně malý, ale na rozdíl od příliš ambiciózních e-komerčních „gigantů“ také nemusí zkrachovat.