Mám Ladu NIVA z listopadu 1995, motor 1.7i, pravděpodobně poslední auto prodané v ČR s možností startování klikou
Krásná čenglish. Enžin kud bí trnd of, by kutink of z elektricity...
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 4. 2023 19:45
když zapalování hodilo špatně jiskru a motor se rozběhl opačným směrem, klika vám mohla urazit palecOpravdu se může 4dobý motor rozběhnout opačným směrem? 😉
Asi záleží na konkrétní konstrukci čtyřdobého motoru. Tam, kde se písty pohybují pouze nahoru a dolů, je správný či opačný směr určený pouze působením sil na ojnici. Takže 4dobý cyklus se může nějak rozběhnout, a jde jen o to, jestli pak ten převod pohybu z pístu roztočí klikovou hřídel na jednu či druhou stranu. Co se týče úrazů při startování, tak v knize Dědeček automobil tuším bylo, že klika zlomila nějakému italskému mechanikovi ruku v předloktí. Ale u rotačního motoru typu Wankel by to asi nešlo, tam by se ten cyklus sání - komprese - zážeh - výfuk narušil, takže po sání by asi následoval rovnou výfuk a ke kompresi ani zážehu by nedošlo. Ovšem kdoví, jestli vůbec Wankel někdy někdo zkoušel startovat klikou? 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 12. 4. 2023 12:26
Dovolím si nesouhlasit. Žádný 4dobý motor se nemůže pracovat při otáčení opačným směrem z důvodu časování otevírání ventilů (tvaru vačkové hřídele).Ukázka: Jsme na konci pracovního oběhu, tj. píst dojel do horní úvratě, výfukový ventil se zavírá, otevírá se sací ventil.Když se bude motor točit opačně, píst pojede dolů (to je stejné), ale otevře se výfukový ventil a válec se bude plnit plyny z výfuku. (první problém) Pak proběhne komprese, po horní úvrati přeskočí jiskra na svícče (to je další problém, má se zapalovat před horní úvratí). Pak by následovala expanze, ale nejsou spálené plyny, protože se na začátku válec nenaplnil čerstvou směsí. Pak by se otevřel sací ventil a obsah válce by byl vytlačován do sacího potrubí. Do toho by se vstřikovalo palivo......Prostě, takhle to fungovat nemůže, ani kdyby čo bolo. 😉
Tam se jedná hlavně asi o ten výklad slova "rozběhl", což neznamená, že poběží opačně trvale. Ten motor je starý asi tak 115 let, a kdysi se prý při starování nastavoval přestih ručně nějakou páčkou snad na volantu. Tzn. situace, kdy jsou zavřené oba ventily, probíhá komprese, ale jiskra to zapálí příliš brzo před horní úvratí. Píst se tedy asi nedostane přes horní úvrať, ale jede dolů. Ojnice bude tlačit na klikovou hřídel proti směru otáčení klikou dost velkou silou, že by to mohlo otočit kliku zpět třeba o 1/4 až o 1/2 otáčky. Dál to asi chcípne a nepoběží opačně kvůli vačkám, ventilům, atd. Ale ten protipohyb kliky asi bude mít dost velkou sílu, aby způsobil při špatném držení nějaké zranění na ruce?
Kdysi asi tak v 70. letech minulého století startoval auto klikou můj strýc. To byla ovšem Tatra 57, kde bylo nutné zvednout celou přední kapotu i s blatníky, aby tam bylo možné kliku nasadit. Kromě startéru ovšem postrádala i možnost topení či něco jako zavazadlový prostor.Ale existovala ještě jedna možnost startování, a to roztlačením a zařazením rychlosti. To se hodilo třeba při poruše startéru např. i u Škody Fabia. Ale jestli je tahle možnost i u aut typu Škoda Enyaq iV, kdoví? 😉
Neni to tak dlouho co jsme startovali kamarodovo zigulika klikou. Siroko daleko to bylo jediny auto ktery tuhle funkci melo.
Klikou jsem osobne nekolikrat startoval starou Octavii.Ale pomerne zajimave bylo sledovat parkrat takove startovani ZILu (tusim 131). Byla na nem RDM6.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2023 20:10
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.