Proč zrovna Amazon.de
Nakupovat můžete i na „americkém“ Amazon.com, ale německá verze je určená jako domácí pro střední Evropu. Od roku 2017 je navíc Amazon.de přeložen i do češtiny, což se týká důležitých stránek s košíkem, reklamacemi nebo sledováním zásilky. V našem jazyce jsou i produktové stránky s popisky, ale tam si firma pomohla pouze strojovým překladem.
Amazon je v češtině, ale přeloženo není všechno
Navštívíte-li Amazon.de z české IP adresy, stránka by se měla to češtiny měla přepnout automaticky. Jazykovou volbu můžete změnit prostřednictvím menu s německou vlajkou nacházejícího se vedle vyhledávače. Pokud ovládáte němčinu, doporučujeme ji. Nechybí ale ani strojový překlad do angličtiny, který je možná o trochu lepší než do češtiny.
Registrace
Pokud už máte účet na Amazon.com, můžete na německé verzi použít i ten. Jinak vás ale obchod při první návštěvě vyzve k registraci, která nepřekvapí žádným nečekaným háčkem. Zadáte celého jméno, e-mail (nebo telefonní číslo) a heslo. Registraci pak dokončíte tím, že vyplníte šesticiferný kód OTP, který dorazí elektronickou poštou, případně SMS.
Dvoufázové ověření účtu
V sekci Můj účet | Přihlášení a zabezpečení | Pokročilá nastavení zabezpečení doporučujeme aktivovat dvoufázové ověření prostřednictvím OTP aplikací jako Google Authenticator.
Nákup s pár překážkami
Amazon naučili lidi na západě nakupovat na internetu. V Česku obchody vyšlapaly trochu jinou cestu, a proto se i struktura e-shopů liší. Zatímco si Alza nebo CZC zakládají na detailním rozdělení produktů do kategorií a bohatých filtrech, kterými vytřídíte zboží podle představ, Amazon nemá zdaleka tolik filtrů a více se spoléhá na vyhledávač. Lepší je tedy dopředu vědět, co tam chcete koupit, než čerpat inspiraci a srovnávat konkurenční produkty.
Podobných nabídek při nákupech je Amazon plný
Samotný proces nákupu vás už ale nepřekvapí. U zboží na vás čekají dvě klíčová tlačítka Přidat do košíku a Koupit. To první vás nechá pokračovat v nákupech, druhé vás vyzve k výběru adresy a zaplacení.
Amazon se vás bude všemožnými způsoby přesvědčit k nákupu dalších souvisejících produktů, extra záruky/pojištění apod. Dejte si tedy pozor, abyste neměli zatržené žádné volby, které nechcete.
Něco v Česku nekoupíte, pokud…
Některé produkty uvidíte v katalogu s varováním, že XYZ se odesílá pouze do vybraných zemí a Česku mezi nimi není. Typicky se to týká třeba oblíbených čteček Kindle s reklamou, Amazon k nám doručuje jen dražší verzi bez reklam. Posílat k nám ale nechce ale ani jeho vlastní multimediální přehrávače Fire TV či chytré reproduktory Echo.
Některé věci si do Česka poslat nemůžete
Pokud se k nim chcete dostat a nemáte v Německu známé či rodinu, můžete využít služby typu Mailboxde.cz nebo zNěmecka.eu. Zboží si z Amazonu necháte poslal na jejich adresu a ony ji obratem doručí do naší republiky.
Podle velikosti a hmotnosti zásilky se ceny služeb mohou lišit. Typicky se skládají ze dvou položek: příjem/obstarání přepravy a zaslání do Česka. Kupříkladu Mailboxde.cz si za příjem pětikilového balíčku naúčtuje 114 Kč a doručení přes Českou poštu (Balík do ruky) bude za 94 Kč. Zvolit lze i jiné přepravní služby.
Doprava je někdy zdarma
U fyzického a naskladněného zboží Amazon.de nabízí Čechům dva typy dopravy – expresní/spěšná (2–4 pracovní dny) a standardní (4–8 pracovních dnů). Spěšná stojí 10,99 eura (280 Kč) plus 4,99 eura (25 Kč) za každý kilogram hmotnosti, standardní pak 6,49 eura (165 Kč) plus 0,99 eura (127 Kč) za každý kilogram hmotnosti. V Česku již není dostupná rychlá jednodenní doprava.
Bezplatná doprava. Částka se nejprve započítá a pak se vynuluje slevou
Objednávky v hodnotě od 49 eur mají standardní dopravu zdarma. (Dříve to bylo od 39 eur). Ve výjimečných případech je tato výhoda i u levnějších produktů. Němci a Rakušané s přeplatným Prime (8 eur měsíčně, 69 eur ročně) mají expresní dopravu bez dalších poplatků, Češi ale mají smůlu.
Amazon.de může využívat kurýrní služby různých společností, nejčastěji se však setkáte s UPS.
Pozor na obchody třetích stran
Amazon už neslouží jen coby e-shop s vlastními distribučními centry, ale i jako obchodní galerie (tzv. Marketplace) prodávající zboží jiných obchodníků s externími sklady. A na ně se vztahují jiná pravidla. Objednávky se rozdělí do více balíků, platí se odlišné dopravné a chybí i možnost bezplatného standardního doručení od 49 eur. Ostatně jako galerie funguje i čínský Aliexpress a tento model u nás nabízí Allegro, Kaufland nebo částečně také Alza.
Informaci o tom, kdo zboží prodává a odesílá, najdete na dvou místech. Jednak v detailu produktu pod tlačítko Přidat do košíku a koupit a jednak v košíku pod cenou a množstvím. Chcete-li se vyhnout potenciálním problémům, nakupujte věci, které jdou přímo z Amazonu. U nich bude – v české verzi stránek – stát Prodává a zasílá prodejce Amazon.
Jedna objednávka, ale rozdělená do dvou balíků, protože grafickou kartu neprodává Amazon, nýbrž Okluge
Zboží z Marketplacu tam bude mít Prodává a zasílá prodejce XYZ, případně Prodává prodejce XYZ a Vyřizuje společnost Amazon. Druhá možnost má tu výhodu, že zboží putuje ze skladů Amazonu, takže se umí spojit do „jedné krabice“ s dalšími produkty a platí pro něj i bezplatná doprava. Případné reklamace už ale musíte řešit s daným prodejcem.
Na stránkách produktů mimochodem najdete v pravém sloupci i boxík Další prodejci na Amazonu. Jedno zboží tedy může nabízet vícero obchodů za různé ceny a s jinými podmínkami dopravy. Možná existuje šance, že externí prodejce někdy bude něco prodávat levněji než Amazon, ale ještě jsme se s tím nesetkali.
Cena a měna
Amazon.de standardně uvádí ceny v eurech, avšak v nastavení jazyka můžete přepnout na další z asi 60 dostupných měn včetně české koruny. Tyto ceny jsou jen orientační. V minulosti Amazon dovoloval v korunách i platit, ale tuto možnost zrušil. Stejně byla méně výhodná, protože euro prodával přibližně o korunu dráž než například Revolut.
Dříve se dalo platit i v korunách, ale méně výhodně
V minulosti pak Amazon u produktů zobrazoval ceny s německou 19% DPH a na českou 21% to přepočítal až v posledním kroku před placením. Situaci ale zjednodušil a už rovnou zobrazuje konečnou českou cenu.
Platby
V Česku je možné na Amazonu běžně platit jen prostřednictvím debetní či kreditní karty Visa nebo MasterCard. Na rozdíl od většiny obchodníků zde v bráně ani nezadáváte kód CVV ze zadní strany karty, stačí jen jméno, číslo karty a datum vypršené platnosti. Karty lze též uložit do systému, abyste údaje nemuseli zadávat pokaždé znovu.
V jiných zemích Amazon.de nabízí i alternativní platební systémy, faktury nebo inkasa, ale nemáme žádné indicie, že by se tyto možnosti měly rozšířit i k nám.
Několik platebních metod, ale v Česku je prakticky použitelná jen karta
Vlastně jedna „alternativa“ ještě existuje. Můžete si kartou nabít peněženku přímo na Amazonu a pak platit tímto kreditem. Do této peněženky vám může Amazon poslat i peníze za vrácené zboží.
Vrácení zboží do 30 dní
Zákonná doba pro možnost vrácení zboží je 14 dní, u Amazonu můžete většinu nepoškozených produktů vrátit do 30 dní, viz nápověda. Amazon pak do 14 dní pošle peníze zpět na účet, případně na kreditní účet přímo v e-shopu. Pozor, druhá možnost je zvolena jako výchozí.
Zboží lze vrátit na stránce Moje objednávky, kde u konkrétního produktu kliknete na Vrátit položky. Tam vyberete důvod, účet k odeslání peněz a jak chcete produkt vrátit. K dispozici jsou dvě možnosti.
Bezplatná vratka u zboží do 30 dní
Standardně je vratka zdarma s tím, že si vytisknete štítek, přilepíte jej na krabici a zanesete jej na podací místo PPL. Případně můžete využít vlastní typ přepravy a Amazon vám uhradí náklady až do výše 13 eur (320 Kč).
Reklamace
Máte-li již zboží více než měsíc (tudíž jej nemůžete vrátit) a chtěli byste jej v rámci záruky (standardně dvouletá) opravit, cesta opět vede přes stránku Kontaktujte nás. Doporučený postup je kliknout na horní tlačítko Dodání, objednávka nebo vrácení, vybrat reklamovaný produkt a z rozbalovacích menu pak zvolíte Problém s objednávkou nebo položkou a následně Položka je poškozená / položka nefunguje.
Servis můžete kontaktovat e-mailem, kde vyplníte popis problému, případně telefonicky. Amazon bohužel zrušil českou podporu, takže volat či psát (jednodušší) budete muset německy či anglicky. Podpora by pak do 12 hodin měla odpovědět s řešením.
Reklamaci vyřídíte e-mailem
V závislosti na typu produktu či charakteru poškození vám ukáže postup k odeslání zboží do servisního střediska, případně vrácení peněz. Náklady na dopravu do servisu Amazon uhradí, takže si nezapomeňte uchovat doklad od pošty či kurýra. Na reklamace se vztahuje klasická 30denní lhůta.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium