Jak na to: Píšeme deseti prsty

Diskuze čtenářů k článku

Rostislav  |  27. 08. 2008 07:57

Baví mě tady ty hlášky tipu, píšu 4-8mi prsty s díváním na klávesnici a 400 úhozy za minutu. Blbost. Zaprvé trochu pochybuji nad touto rychlostí(pomalostí). Podle mě se to nedá vůbec srovnávat, psát všemi deseti bez dívání na klávesnici a s díváním za použití jen několika málo prstů. Je to úplně jiná liga. Vsadím svou levou kouli, že mě nemůže předběhnout v psaní na klávesnici člověk co se na ní dívá a nepíše všemi deseti. Já jsem prošel všemi ročníky ve výukovém programu pana prezidenta Jaroslava Zavijačiče, kde se ve čtvrtém ročníku přepisují německé texty, páč je snadné psát slova, které používáme dnes a denně. Když tady lidi píšou ty své čisté úhozy za minutu, tak by mě zajímalo jaký text opisují. Jestli to je jenom něco jako Ema mele maso apod. To musí být minimálně desetiminutový text se všema znaménkama jako.?:/(!" atd. A jak to řeší tito lidé, když mají něco přepsat z knížky. Kam se dívají? Na klávesnici nebo do knížky? Jak říkám...Úplně jiná liga.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ferda  |  16. 05. 2007 20:10

Ahoj vsem ,kteri pisou zavijacice .Je to supr program ,ale stala se mi taková vec pres rok sem moc nepsal a tet mi shází nejake cviceni do skoly .potreboval bych soupnout dopredu.Muj e majl je ferda59@sezna.cz doufam ze se to nejak da udelat vim .ze je to proti pravidlum no , ale tak co se da delat ja potrebuji jit dál delám první třídu zavijačiče a mam 800 cviceni.a musim dát 400 cviceni za mesíc. predem díky za odpoved . moje icq je 267028295

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Neugebauer  |  05. 11. 2004 10:26

Výuka hmatové metody psaní deseti prsty, což není totéž jako pouhé psaní deseti prsty, se podle osnov na školách vyučuje pět měsíců, nikoliv dva roky, jak je uváděno v článku. Ve zbývajících měsících se psaní pouze zdokonaluje a vyučuje se další příbuzná látka. Výuku je možné zkrátit na tři měsíce. Během této doby lze zvládnout celou alfabetickou klávesnici a dosáhnout výsledku cca 160 čistých úhozů za minutu při chybovosti do 0,8 %. Intenzivní individuální výukou lze čas zkrátit na dva měsíce. Avšak je nutné dále se zdokonalovat. Za kratší dobu opravdu není možné se naučit hmatové metodě.
Ještě k vysvětlení rozdílu mezi psaním hmatovou metodou a pouhým psaním všemi deseti prsty.
Hmatová metoda je založena na principu podvědomého psaní jednotlivých znaků, kdy nemusíte přemýšlet nad tím, kde který znak je a který prst jej píše, jako je tomu při pouhém psaní všemi deseti prsty (nutnost psaní cvičných textů fjdk dkjf atd). Díky tomu je možné pracovat rychleji, úsporněji a s menší chybovostí, neboť vědomně píšete celá slova nebo dokonce celá slovní spojení a né jednotlivé znaky. Tato metoda zároveň umožňuje během psaní okamžitě zjišťovat případnou chybu a to vše bez sledování nejen klávesnice, ale i obrazovky. Díky tomu se nemusíte soustředit na způsob psaní, ale na obsah psaných informací. Součástí výuky není pouhé ovládání kláves, ale i správný způsob sezení, polohy rukou, tisknutí kláves, pravidlo přednosti nižší chybovosti před vyšší rychlostí psaní atd.
Klasická výuka se soustřeďuje na klávesy, kterými se píše text. Některé programy obsahují i výuku na numerické klávesnici. Výuka na klávesách Ctrl, Alt, Home atd. je prakticky opomíjena Výjimku tvoří učebnice "Profesionálem v administrativě", podle které se naučíte ovládat klávesy pro psaní @, &, Alt, Ctrl atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kajsi  |  20. 08. 2004 16:53

ja som sa naucil pisat desiatimi za tri mesiace, hoci neviem pismenka s diakritikou, lebo som v  uk, tak som sa ich nemohol ucit

z netu som si stiahol navod a denne som cvicil asi 40 minut po dobu 3 mesiacov, a teraz pisem rychlo a vacsinou bez chyby a of course bez mrknutia na klavesnicu

teraz idem domov a sa doucim aj zvysok

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hawsy  |  17. 08. 2004 23:28

Pouzivam qwerty ale v MSKLC jsem si predefinoval hacek a carku na AltGr+. a AltGr+, a diky tomu pisu v poho i ceske zanky jako s pomoci ceske programatorske klavesnice ale mnohem pohodlneji. V tomto programu si muzete predefinovat temer jakekoliv nespecialni tlacitko. Je to jeden z mala programu od MS ktery za neco stoji a pritom je free, vrele ho doporucuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
GliderMan  |  17. 08. 2004 19:41

Já jsem se naučil psát všema 10 na vojně. Když jsem se nudil na štábu. Jediná věc, která byla na vojně užitečná.

Byl to nějaký prográmek pro DOS (Freeware)

http://www.mybox.cz/gliderman/Vsemi10.zip

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
palo  |  17. 08. 2004 18:41

neznate nekdo dobry anglicky [prip cesky] free program pro vyuku psani pro deti a pro dospele ???

 

D I K Y    M O C 

 

pa

 

 

  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janek Wagner  |  17. 08. 2004 19:51

http://www.vadino.com/?q=typing+tutor atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  17. 08. 2004 16:33

Nechápu, proč není na všech středních školách a na učilištích jako volitelný předmět výuka psaní všemi deseti. Když vidím na vysoké škole své spolužáky z gymnázií, jak píší seminárky dvěma prsty, chce se mi brečet. Proč se to učíme jen na OA, když dneska používá počítač skoro úplně každý.....Dnes bych na to taky neměl možná už nervy, ale ve škole stačilo jen pracovat při hodině, doma jsem vůbec necvičil a okolo 250 čistých úhozů mám pořád.

Nad tím ale asi na Ministerstvu školství nemají čas přemýšlet, teď mají moc práce s vymýšlením jak se udržet u koryta za nové (ještě horší) vlády co nejdélé....dostudovat a nejspíš se pak odstěhovat, to bude asi jediný řešení...bohužel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm  |  17. 08. 2004 16:58

Já ho měl povinně dva roky, ale stejně deseti nepíšu. Ze začátku jsem se docela snažil, ale pak jsem se na to vykašlal. Něco jsem ale pochytil, takže ikdyž nepíšu všema deseti, rychlost je slušná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Erg.Noor  |  17. 08. 2004 17:12

Ja na gymplu psaní všema deseti měl jako nepovinný předmět. Celkem jsem se to i naučil, protože když už jsme dostávali jako domácí úkoly opisovat libovolný text, tak jsem si opisoval jednu knížku
Poslední dobou mám problémy psát s háčkama a s čárkama, protože dost času trávím na netu a půlka mých známých používá nějaké klony icqcka, co si s diakritikou neporadí.
Ale jinak neexistuje jiná metoda než cvičit, cvičit cvičit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janek Wagner  |  17. 08. 2004 17:56

Když jsem před osmi lety učil na základce nepovinnou informatiku a občas navrhl psaní všemi deseti jako nepovinný předmět, byl jsem za vola. Později jsem podobný návrh měl i na střední škole, kde jsem učil, se stejným výsledkem. To není snad dnes ani není věcí MŠMT, ale i ředitelů škol a pedagogů vůbec. Jako argument jsem jednou dokonce slyšel, že za pár let bude stejně u počítačů hlasový vstup, takže je něco podobného učit žáky zbytečné

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm  |  17. 08. 2004 18:16

No jo, když lidé něco nechtějí dělat, tak jsou si schopni vymyslet takové debilní výmluvy, že se člověk může jenom zasmát.

Mimochodem, výuku informatiky bych zrušil. Díky globálnímu oteplování budeme mít stejně jiné starosti no a pak se taky někdy Slunce změní v hypernovu ... eh tedy supernovu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
K8.Angered!  |  17. 08. 2004 15:21

Pekne se tu chlubite, ze to umite... To jste, az na vyjimky, vsichni ti frajeri co pisi na US klavesnici ze nepouzivate hacky a carky?
PS: Pro vasi info: Ja vsemi deseti neumim - skoncil jsem uz 2x na carkach a haccich a dnes, uz zase, pisu jen 2-4mi prsty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wincek  |  17. 08. 2004 14:51

Mě naučila pořádně používát obě pazoury a víc prstů lomená klávesnice (jak jinak než od mého odlíbeného výrobce hardwéru mikrošitu).Jedno jakou máte ale doporučuji natural multimedia EN (en proto že na ní CZ polepky vypadaj moooc dobře).Wona wás donutí (tudíš je to dobrý pro lidi kteří chtěj ale nemaj silnou vůli) první týden sem nemoch napsat nic ale pak to přišlo a teď dyž vidim ty malí chudinky co sou dohromady si řikám jaksem natom moch psát.Stojí neco kolem 550 bez dph.Nawíc má spoustu dobrejch vlastností.Krom teho že se po restartu resetuje i F lok.Ale to musíte bud napsat mě nebo mikrošitu na ofic stránkách není odkaz na tendle problém a trvalo 3 tejdny než mi mikrosoft helpline zdělila ten link gde se to řeší.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 07. 2007 17:54

Mohl byste napsat jak se resi ten "F lock"? Mam anglickou klavesnici od MS a po resetu mi nefungujou F1-F12. Jestli vite jak to vyresit napiste prosim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Sýkora  |  17. 08. 2004 13:36

Zdravim.

Vim, ze muj nazor se sem nehodi, ale prci. Tvrdim, ze nejlepsi metoda jak se ucit psat na stroji je stary a poctivy psaci stroj.

Zlepsuje styl uhozu, posyluje prsty a zabranuje prehazovani pismenek pri psani. Je pravda, ze je to podstatne narocnejsi.

P.S.: Tak jak uz nekdo tady psal, tak by v clanku bylo napsano jak se ma na u psani sedet. To tukani do klavesnice je jen ceast prace.

S pozdravem
Radek Sykora

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza1111  |  17. 08. 2004 12:43

Nejlepší je si sehnat učebnici ze střední školy, nevím jestli se ještě dneska používají, ale učebnice ze začátku 90tých let a podle ní se učit, vzkázal bych těm chytrákům co se to naučily za deset dní, že bych je nechtěl vidět jak píšou, já píšu všema deseti poslepu občas s nějakým překlepem a učil jsem se to dva roky na OA, ale musím říct, že po roce už jsem psal obstojně, takže když denně čkověk cvičí podle učebnice tak asi po třech měsících si myslím, že už může umět slušně psát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tweety  |  17. 08. 2004 12:35

Článek je pěkně napsaný, ale nemůžu s ním souhlasit.

Na OA jsme se v prvním ročníku učili všechno, co se týká psaní na stroji. Tj výška stolu, položení rukou na stroji... Měli jsme dvě hodinové výuky, snad v úterý a ve čtvrtek. Začali jsme prostředníčkem a ukazováčkem obou rukou. Klávesy DFJK. To byla řada písmen nesmyslných, který daly zabrat mozečku. Nejde to hledat klávesu, to se stratíte v tom textu, který opisujete.
Řady vypadaly takto:
d d d d d d ... atd.
f f f f f f
j j j j j j
k k k k k k

a pak přišly kombinace:
df df df df jk jk jk jk df df df df ...

a horší kombinace
dfjk kjfd dfjk kjfd dfjk .... dfjk kjfd dfjk kfjd
(všimněte si, že poslední není "kjfd" ale "kfjd" a to je hodně na paličku)

Až umíte tydle písmenka, pak se přidává A ů, pak S L.
S tímdle už se dají psát i slova jako "jasů sadů faků jaka lasa" ale i delší a kratší, takže už to dává i smysl.

Pak se jede na horní řady, R U a dál a dál. Moje první věta napsaná 10 byla:
"opsala sadu dopisů a poslala je k podpisu, kopie dala do desek a odeslala je podle adres ...." to nějak pokračovalo, ale to už nepamatuju. A od týdle doby přišly celý souvislý věty ...

Co se týká rychlosti, tak první 4 písmenka DFJK jsme psali rychlostí 80. a na konci prváku jsme museli mít rychlost 130 a celou klávesnici.

V druháku jsme se už neučili nový písmenka, (klávesnice je taky jenom omezená, nemá 200 kláves), jen jsme prohlubovali kvalitu. Příkladem jsou věty, kde je 30% písmen poskládaných pro jeden prst. Třeba "DEC". Si napište tudle větu:
"Decentně cedroval cedník, cedr decent cedečko". Žádnej význam ta věta nemá, ale dalo by se něco najít, aby to význam mělo. Tudle větu opište 10x a zaručuju vám, že prostředníček levý ruky vás bude bolet 10x víc, než kdybyste psali hodinu v kuse. Na konci druháku jsme museli mít 180 úhozů za min.

Od 3. ročníku přišla obchodní korespondence, a rychlost min 200. Jen ti největší flákači, co doma netrénovali, tu rychlost zvládli, ostatní měli od 230 nahoru. Po škole jsem nějaký čas nepsal a když jsem si pořídil kompa, tak jsem měl asi 160. Týden intenzivního psaní a rychlost vyšplhala na 280.

Takže v článku kde se tvrdí, že se nejdřív píšou písmena, pak krátký, dlouhý slova, nakonec věty, je blbost.
Jediný, co je účinný, jak se naučit psát na stroji všema 10 je 10minutový trénink denně. Není třeba víc, až se projede celá klávesnice, což bude tak za 2 měsíce, tak pak už se jen piluje. Ale skutečně, chce to nepodvádět.

A pro ty, co se nemůžou rozhodnout mezi QWERTY a QWERTZ tak mám dobrou radu. Píšete-li jen česky, a nepřepínáte klávesnici, naučte se QWERTZ. Píšete-li jak česky, tak programátorský paznaky jako !@#$%^&*()_+'";:\| a pod. a věčně přepínáte klávesnici, naučte se QWERTY. Nebude vám to dělat problémy při přechodu na druhou klávesnici. A přepínač si umístěte na zkratku CTRL+SHIFT, dá se to přepínat jednou rukou.

Co se týká klávesnice, tak jediná rozumná klávesnice (pro mě) je ta s dlouhým šiftem, Entrem do L zrcadlově, krátký backspace a vedle něj "\" a "|". Pak musí mít vyšší sklon a klávesy vyšší zdvih. Mezi šipkama a "Home, End, Ins, Del, PgUp, PgDown" nesmí být nic, a nesmí být posunuty dolů. Ostatní klávesnice jsou prasecký hybridy, a lidi bych za to střílel, když mi ji někdo nutí, páč jiný na krámu nemají (a nejsou ochotni objednat nejobyčejnější klávesnici za 190 Kč). Tak jsem koupil starší klávesnici v bazaru za 5 Kč. Fakt, na lepší jsem nepsal.

I jeden člověk má pěkný stránky o klávesnicích, si počtete, co existuje za hybridy:

http://dusan.pc-slany.cz/klavesnice/typ_klavesnice.htm

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roger  |  17. 08. 2004 20:20

přepínač si umístěte na zkratku CTRL+SHIFT, dá se to přepínat jednou rukou.

A Alt+Shift snad prepinat nejde? Naopak, mne to prijde pohodlnejsi - nemusim nijak vytacet ruku. Nebo jak chcete ten Ctrl+Shift mackat? Me napada malicek+prstenicek, coz je dost nepohodlne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tweety  |  17. 08. 2004 21:39

Ale dá, ale je to jen věc vkusu. Ten, kdo je zvyklý na LAlt+Shift, tak mu úhyb jedné ruky stranou na Ctrl+Shift bude připadat hrozný. Když jsem začínal s linuxem, bylo tam nastaveno přepínání klávesnice právě C+S. Chvíli mi to vadilo, ale pak jsem si zvyk natolik, že jsem to změnil i ve woknech. Nutností je ovšem dlouhý Shift, jinak je to opravdu vopruz. A+S se dá zvládnout jednou rukou taky, ale pouze levou. Kdežto C+S i pravou. Navíc klávesu Alt mačkám palcem, a to není to pravý ořechový.
Prostě, zkuste si někdy C+S na 14 dní, ono vás to nezabije.
Já osobně používám 2 kombinace:
1) L-malíček = LCtrl, P-malíček = PShift (přijde mi to lepší než L-palec na L-Alt)
2) L-malíček = LCtrl, L-prsteníček = LShift (tak velký úhyb rukou to není, ukazováček se mi posune jen nad písmeno D, a ten stisk 2kláves vypadá téměř jako stisk jedné dvojklávesy)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roger  |  17. 08. 2004 23:15

Co je spatneho na mackani Altu palcem? Pouzivam to tak uz roky ke sve plne spokojenosti.

1) Levy malicek na Ctrl? To mi prijde dost prehnane, zatimco na LShift je to bez pohnuti ruky (staci ho vic ohnout).
2) To je to otoceni ruky, o kterem jsem mluvil. Krom toho, ze kroutim rukou, pak musim zase rovnat ruce zpet na klavesnici.
Pri LAlt+LShift nemusim rukou hybat vubec, staci jen ohnout levy malicek a palec (dat konecky prstu k sobe). Ostatni prsty zustavaji na svych mistech.

Co delam spatne? :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tweety  |  18. 08. 2004 21:23

No nic. Všechno je dobře. Jen to, že todle já nezvládnu. Teď jsem to zkoušel, a ruka vypadá tak, jako by chtěla dostat křeč. To si tu ruku radši vykroutím, než takle mačkat ten zběsilý dvojhmat.

S tím Levym malickem na Ctrl je to tak, jak často ho používáte. Já používám levý Ctrl na všechno, co mačkám pravou rukou i po levý straně klávesnice. (Třeba takle mačkám Ctrl+F1). Je to uchylárna, ale je to moje uchylárna. Ale četnost Ctrl+F1 ku Ctrl+Shift je 1:20.

Nová otázka: Píšete čísla na numerické klávesnici nebo na anglické klávesnici nad písmeny?

Co jsou čísla do 2 znaků, píšu na český se Shiftem (to mám z psacího stroje ze školy).
Co jsou čísla do 4-6 znaků, tak ty píšu na anglický.
Co jsou čísla do tabulek, tak na to používám numerickou klávesnici. (to mám z účetnictví, když jsem sčítal paragony. Ble)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roger  |  18. 08. 2004 22:08

Ctrl+F1 pisu palec na Ctrl a ukazovacek na F1 (oboje leva ruka).
A moje obvykle nastaveni klaves v Mortal Kombatu je - na numpadu smery+udery pravou rukou, blok na pravem Shiftu levou :)

Cisla obvykle pisu na numericke klavesnici, jsem tam jistejsi. Obcas ale samozrejme i na normalni (obvykle pouzivam anglickou klavesnici, jak je asi ted i videt - ceskou jen kdyz pisu neco, co bude cist nekdo, kdo pro tohle nema moc pochopeni, navic mi to dela problemy, protoze se obcas zapomenu a nejake to pismenko napisu bez diakritiky).
Navic mam na numericke klavesnici nacvicene nektere obvykle kombinace (treba telefonni cisla si lepe pamatuji jako serii stisku na numpadu, nez jako cislo :) ).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
de  |  17. 08. 2004 11:11

pozor na posledni smejd od M$ ! ta klavesnice je zmetek
predlozka pro zapesti na leve strane je moc kratka a jinak vysoko nez na prave strane !!
zrejmne se jedna o chybu v navrhu a tak to M$ prodava levne jako OEM za 500 kc
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=24697

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ccc  |  17. 08. 2004 11:05

nejhorsi na uceni se psani vsemi deseti je to prechodne obdobi kdy uz "umite" psat vsemi deseti, ale porad pisete pomaleji nez "dvema prsty" a musite se prinutit pouzivat pri bezne praci vsech deset abyste se to naucili, to uz me obcas tekly nervy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cicobasket  |  17. 08. 2004 12:16

mas recht presne kvuli tomu sem se to nikdy poradne nenaucil....ale abych rekl pravdu, ja jako programator psani vsema deseti vubec nepotrebuju, stejne nez neco vymyslim tak to trva n krat dele a potom ..at zije Intelisence :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
toniho  |  17. 08. 2004 10:47

tak me jde psat vsemi deseti tak akorat ve snu. zkousel jsem se to naucit ale marne...proste palice to nebere tak pisu 2-4 prsty a daam si "vydejchavaci" pauzy. dam si pul roku pauzu a zacnu se ucit znovu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fdg  |  17. 08. 2004 09:51

stejne si myslim, že kdyz nekdo pise x let dvema prsty a jeste se na to diva, tak se psat vsema deseti uz nenauci. A pokud ano bude u toho zazivat peklo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Stanicek  |  17. 08. 2004 11:15

Tak ja se hlasim, jako pripad cloveka,ktery se po dlouhych letech naucil psat vsemi desti. Trvalo mi to cca 3 mesice - kazdy den asi hodku. Jedina vec, ktera me trosku stve, je, ze jsem se nedrzel zasady, ze je lepsi psat pomaleji a bez preklepu, protoze ted pisu relativne hodne preklepu - a neni to ono. Kdyz koukam na to, co pisu, tak je to celkem v pohode. Nemuzu si ale moc dovolit opisovat nejaky text, aniz bych si to nekontroloval . Takze bacha na to!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  17. 08. 2004 09:20

s klávesnicemi na noteboocích? Nedělá to profíkům, kteří píší všemi deseti (já mezi ně nepatřím) problémy? (Osobně mi nejvíce vadí to, že na rozdíl od klasické klávesnice nemá žádný sklon.)

Debata o púsaní všemi deseti mě přivádí na myšlenku - používají takto zruční lidé  klávesy, jako Home, PageUp, PageDown; příp. numerickou klávesnici (nebo píší číslice na horní řadě znaků?)

btw. při čtení příspěvků v diskusích na int. serverech mě napadlo: "K čemu bude lidem to, že umějí psát deseti prsty, když 60 % příspěvků je napsaných s hrubkami?"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
daft  |  17. 08. 2004 10:49

Klavesnice na notebooku - zalezi na typu. Moje klavesnice na mym Compaq Presario X1000 (HP) je hodne podobna klasicky klavesnici, jsou dobre umisteny znaky, tim myslim dlouhy shifty, velky backspace, nezalomeny enter - proste ta nejvhodnejsi kombinace. Problemy s psanim nemam vubec, nestava se mi, ze bych 'nesel' najisto a chmatnul nekam jinam. A ke zdvihu - jde o zvyk, ja napriklad zurim, kdyz si mam sednout ke klavesnici, ktera je zdvihnuta na nozickach. Jinak prechody mezi klavesnicemi mi problemy taky nedelaj - tim myslim napr. prechod na ergonomickou klavesnici s rozdelenymi klavesami na pravou a levou ruku.

Klavesy jako Home, PgUp, PgDn pouzivame, myslim, ze vsichni. Je to mnohem rychlejsi, nez davat ruce z klavesnice a chytat mys, aby se clovek dostal na tu cast dokumentu, kterou potrebuje. Tim myslim treba i vyber slov pomoci kombinace Shift+Sipky, nebo skoky mezi slovy (Ctrl+Sipky), popr. i mazani celych slov (Ctrl+Backspace) a dalsi kombinace Ctrl s PgUp PgDn... Jedina klavesa, kterou nemam rad je insert, protoze kvuli prehmatu obcas ve Wordu zapnu rezim prepisu misto mazani :/ Ad numericka klavesnice - kdyz jde treba o cislo 1985 v textu, tak ho pisu normalne z klavesnice, kdyz mam ale zapisovat treba rodny cislo nebo podobny veci, popr. zadavat data napr. do Excelu, jednoznacne na numericky klavesnici (ale stylem jedny ruky bez divani se).

Chyby jsou kapitola sama pro sebe, viz. treba vys - je super, ze clovek, ktery se ucil v Australii umi skvele psat za 3 mesice, ale nevi, jakej je rozdil mezi my/mi :( Tam jde ale o toho, kdo zrovna pise. I kdyz je pravda, ze i kdyby nepsal vsemi deseti, tak tam ty chyby napise stejne. Ted je pise jen efektivnejsim zpusobem :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  17. 08. 2004 11:12

Diky za zhodnoceni. Je dobre znat pohled z druhe strany.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zmazaný Filip  |  18. 08. 2004 21:56

Na notebooku je problém hlavně nestandardní rozložení kláves a velikost klávesnice - člověk se snadno uklepne jinam nebo stiskne dvě klávesy najednou. To je aspoň můj dojem z případů, kdy jsem musel psát na notebooku (sám ho nemám). Po chvíli se dá trochu zvyknout, ale na seriózní psaní bych volil externí klávesnici.

Home, End, PageUp atd. samozřejmě používám - jak jinak byste chtěl efektivně pohybovat kurzorem. Myš používám při psaní minimálně. Kratší čísla, která jsou součástí textu, píšu pomocí horní řady, protože je to rychlejší než sahat doprava. Když zadávám víc čísel najednou, tak pomocí numerické klávesnice. Ale prstoklad pro ni neznám (pokud vím, tak i to existuje).

Jinak psát všemi deseti jsem se naučil za půl roku na gymplu v rámci nepovinného předmětu. Tehdy ještě na psacím stroji. Dneska se mi to jako překladateli docela hodí. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZKa  |  17. 08. 2004 09:08

Dobří klavíristi se dokážou naučit psát 300 úhozů za minutu (bez chyb) za 10 dní, sám jsem důkazem!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pája  |  17. 08. 2004 08:56

Vzhledem k tomu, že jsem si na gymplu (1982-86) vybral nepovinný předmět psaní na stroji, jsem se naučil všemi deseti psát a naprosto přesně vím, kde jaké písmenko je. A v době počítačů naprosto přesně vím i kde jsou všelijaké speciální znaky.
Mám ale jiný problém: mám v mozku natolik zažranou klávesnici psacího stroje (na kterém jsem schopný psát bezchybně i nyní), že mi to dělá problém v psaní na počítači, protože rozměry, proporce a zdvih klávesnic jsou jiné. Natáhnu prst třeba na "o", ale napíšu "úp" nebo "pú". Takže na počítači dělám obrovské množství chyb a moje klávesa Bckspc je skoro nejpoužívanější. Prostě na té počítačové (a to nemluvím o notbukách, tam jsem úplně mimo) klávesnici jsou klapky blíž u sebe a to mě drtí.
Kromě toho jsem za posledních 10 let zjistil, že si musím shánět klávesnici s tak uspořádanými klapkami, jaké měla klávesnice prvního PC (XT nebo 286) ke kterému jsem psal v T602 studentské noviny o revoluci v 1989: Dlouhý BackSpace, pod ním \, nezalomený dlouhý Enter, oba Shifty stejně dlouhé (třeba Chicony KB-9850). Jakmile mám jinou, jsem vyřízenej.

Je na tom někdo podobně jako já?

Neumí mi někdo třeba pomocí hypnózy pomoct? )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  17. 08. 2004 09:40

Jasně, taky jedině tento typ klávesnice:
dlouhý backspace: malíček na něj líp dosáhne,
enter: když je nezalomený, tak malíček na něj nahoru nedosáhne, takže je to zbytečný a díky tomu se prodlouží backspace
dlouhý shift: krátky shift je zločin

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peter  |  17. 08. 2004 08:54

Nepoznate nieco podobne v slovencine?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
atf  |  17. 08. 2004 10:31

www.swx.cz Program ATF exisuje i ve slovenske verzi. Obsahuje i vyuku na klavesnici QWERTY

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
m0rt  |  17. 08. 2004 08:48

da se to naucit obstojne za mesic kdyz budete poradne cvicit... teda zakladni klavesnice bez horni rady a specialnich dalsich vychytavek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom Hacker  |  17. 08. 2004 08:06

Na škole v Sydney jsme museli zvládnout typing (psaní) za 3 měsíce. Nemám eknomku, takže jsem netušil, že se to dá učit taky 2 roky. Ale to je asi ve způsobu výuky. Mi měli k dispozici FAKT SQĚLEJ program, TypeQuick. Rychlost psaní se ale vyjadřovala ve slovech za minutu (wpm) a mi za 3 měsíce museli doáhnout 50 wpm. Světe div se, ale dá se to. Opravdu, program totiž neustále sleduje a vyhodnocuje zpoždění vaší reakce každé klávesy. Ukáže vám v grafu, které klávesy vám dělají problém a na ty se pak sám zaměří. Říkáte si, sakra, proč mi furt generuje tak blbý slova, ale o to jde. Program je dost flexibilní, ale má jednu nevýhodu, neumí česky, takže se musíte naučit numerickou klávesnici v horní řadě a pak si to převexlovat na český znaky, jako jsem to udělal já. Dneska, typing-no problem.
tom

P.S. Můžu vypálit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peter  |  17. 08. 2004 08:49

Je trochu rozdiel zvladnut zakladnu anglicku klavesnicu a nasu narodnu klavesnicu (o nieco viac znakov, o nieco dlhsia doba); tiez si myslim, ze je rozdiel medzi priemernou dlzkou angl. a nasho slova, takze udaj wpm v angl. oblasti a u nas nie je zrovnatelny udaj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  17. 08. 2004 09:22

A hlavně ten pasqil v podobě QWERTZ. Za to bych upaloval.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
frank  |  17. 08. 2004 11:20

Prej paskvil :) QWERTZ je supr věc. To jste asi ještě neviděl francouzskou klávesnici ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ne  |  18. 08. 2004 18:54

Jo ta je desna. Pred nejakou dobou jsem docela dost spolupracoval s Frantiky a psali jsme ruzne zpravy a tak. Obcas jsem byl vyzvan jestli bych nemohl chvili psat zase ja a na jejich notebooku, to byl strasny terror.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
frank  |  17. 08. 2004 11:21

http://www.library.reed.edu/lang/frenchkeyboard.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  17. 08. 2004 11:23

Bud rad, ze nejsi Francouz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  17. 08. 2004 08:54

Neumi cesky znaky? To je podle me vyhoda;o) Ne kazdy den pisu eseje;o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wikan  |  17. 08. 2004 07:20

60 uhozu za minutu na konci prvaku? Za tohle by u nas byla jasna petka uz v pololeti. Na konci uz sme museli mit rychlost pres 100.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kučera  |  17. 08. 2004 06:32

Dovolil bych si poznamenat, že naučit se psát deseti prsty, je dost složité (jak se také dočteme v článku) a proto nerozumím úvodnímu perexu, který tvrdí opak - jsme snad v bulváru, jehož titulky bývají podobně ulhané?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roger  |  17. 08. 2004 07:40

Ano, uhodl jste.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  17. 08. 2004 08:52

Nechapu podle ceho se vsichni ucite, kdyz tvrdite, ze je to tak slozite... Kazdy clovek, co uz drive pouzival klavesnici a vi aspon priblizne kde kterou klavesu hledat, se musi vsemi deseti naucit do tydne - samozrejme to nebude zadna rychlovka, ale na klavesnici se uz divat nemusi, no a pak uz to jde samo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lada  |  18. 08. 2004 04:44

Bohužel nemáš tak úplně pravdu. Jde totiž o to, že správným učením se potřebuješ získat správné návyky. Já jsem se před 35 lety naučil psát všemi deseti sám tak, že jsem měl nakreslenou klávesnici psacího stroje a na ní vyznačeno, co se mačká kterým prstem. Můj špatný návyk, kterého se nemohu zbavit, je ten, že nedržím prsty na klávesnici, ale odskakují mi, takže sice píšu všemi  deseti, ale musím se na klávesnici dívat a kontrolovat psaní. Poslepu psát neumím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 01:27

Neznate nekdo nejaky program, ktery by slouzil k uceni se prani na stroji, ale QWERTY, nikoliv QWERTZ? Vsechny moje pokusy s ucenim se psat s nejakym programem skoncily na tom, ze me nutili ucit se qwertz a tu se opravdu ucit nechci...

Vetsina svetovych (vcetne anglicke) klavesnice jsou qwerty a na ceske klavesnici chybi tolik znaku, ze pro vetsinu veci nepouzitelna...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
daft  |  17. 08. 2004 02:05

http://susta.cz/psacistr/PV10.htm - Psani Vsemi Deseti (PV10) je skvely freeware, ktery ma moznost i QWERTY klavesnice (nastavuje se v SOUBOR-LEKCE), muzu jedine doporucit, segra se na nem naucila dost solidne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 03:11

Ten programek vypada moc pekne. A jestli je opravdu uplne zdarma, tak nema chybu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MAno F.  |  17. 08. 2004 19:54

Uplne super by to bolo, keby to malo aj slovensku/anglicku/nemecku/... klavesnicu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
EL  |  17. 08. 2004 08:17

Tak pockej, ty tvrdíš, že máš 400 úhozů a neumíš všemi 10? To bych chtěl vidět...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jpg  |  17. 08. 2004 08:34

nevim co na tom je neuveritelneho.
ucili me to ve skole 2 roky, ale kdyz uz jsem v te dobe (pred 8 lety) mel pocitac a programoval, tak jsem potreboval psat "hned".
pisu 4-8 prsty s divanim, v dobe nejvetsi slavy to bylo kolem 350 "cistych"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
look pook  |  17. 08. 2004 09:15

ja tiez zatia neviem desiatimy, ale 260 cistych znakov som zvladol

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
atf  |  17. 08. 2004 09:20

www.swx.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
asdfadsf  |  17. 08. 2004 09:38

IMHO je velmi nevhodné se učit psát na QWERTY, není to podle normy - a hlavně, pokud to skutečně s psaním všema deseti myslíte vážně, tak vám nebude činit problém psát veškeré dostupné symboly na korektní české klávesnici prostřednictvím pravého ALT

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiri Dobry  |  17. 08. 2004 10:58

Jezkovy voci to bych chtel videt. Ani nahodou, pokud pisete programovy kod! S komentari anglicky, maily anglicky a pomer znaku (;:~`@#$%^+=\|) ku (ěščřžýáíé!§ůú) je asi 1000:1

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joker  |  17. 08. 2004 12:19

Tak to já si radši přepnu na QWERTY, protože napsat například tohle:


na české klávesnici je docela vopruz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joker  |  17. 08. 2004 12:22

Ooops, pardon, mi nedošlo že se značky úplně odstraní, tak nic :)
No, prostě napsat třeba PHP kód na QWERTZ klávesnici sice jde, ale je to daleko pomalejší než přepnout... alespoň pro mě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
[eT]  |  17. 08. 2004 13:36

Vzhledem k tomu, že na QWERTY je to shift+klávesa a na QWERTZ je to alt+klávesa, tedy stejný počet stisků, tak nevidím důvod, proč by to mělo být pomalejší – když jsem zvyklý. Považoval bych se za programátora a píši úplně vše na české QWERTZ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  17. 08. 2004 22:05

daleko vetsi hustarna je naucit se psat na anglicke (kvuli programovani) a pro ceske znaky pouzivat AltGr + cisla v horni rade nebo AltGr + mrtve klavesy... kdysi jsem prepinal desne casto klavesnici, ale pokud clovek pise daleko vic vselijaky paznaky nez cesky, tak je to o hodne vyhodnejsi nez naopak...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MN  |  17. 08. 2004 09:45

Které znaky ti na české klávesnici chybí? Pokud vím, tak přes pravý alt jsou tam všechny z anglické klávesnice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 10:45

No, kde je na ceske klavesnici jednoducha uvozovka (nejak jednoduse), ampersand, slozene a hranate zavorky?

Pri programovani potrebuju vsechny tyhle znaky velmi casto a na qwerty rozhodne nejsou. Jestli na qwertz ano, to nevim, ale myslim ze ne vsechny...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ditys  |  17. 08. 2004 10:56

Jednoduchá uvozovka (apostrof ' ) - zatím jen Alt+039
Ampersand (&) - pravý Alt+C
Asterix (*) - pravý Alt+ - (vedle pravého Shiftu)
Hranaté závorky ([]) - pravý Alt+F,G
Složené závorky ({}) - pravý Alt+B,N

Je to standardní klávesnice při instalaci českých Windows
Ten apostrof zamrzí, zvlášť při práci s Basicem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MN  |  17. 08. 2004 11:07

Apostrof mám bez altu, na klávese, která se na různých klávesnicích stěhuje buď vedle backspace, levého shift či pravího shift. Na české klávesnici tam je přehláska (na ü) a se shiftem apostrof, na anglické zpětné lomítko a se shiftem svislá čárka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 11:16

Hmm, to je hezky.
Nedelam v Basicu, ale Delphi a jednoducha uvozovka je jednim z nejcasteji pouzivanych znaku (krom normalnich pismenek).
Takze diky tomu je pro me ceska klavesnice nepouzitelna...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Filip  |  17. 08. 2004 13:17

Teď ti tam někdo napsal, že ta jednoduchá uvozovka tam prostě je. Není na pravý ALT ale na SHIFT + klávesa, která se dost často stěhuje (podle provedení klávesnice). Já ji mám pod BackSpace. Tato klávesa píše zpětné lomítko, značku pro MORE, přehlasovací značku a jednoduchou uvozovku. Pokud máš šeskou QWERTZ tak ti stačí stisknout SHIFT a tuto klávesu. Je to dost v pohodě.
Já dělám taky v Delphi a používám převážně českou QWERTZ. Problém mám až s Delphi7, kde je nově na několika klávesách horká klávesa (např. Call Stack). Zatím jsem nepřišel na to, jak si tyhle zkratky vypnout, takže musím přepínat na anglickou (což je dost vopruz). Kdyby někdo věděl jak na to, dost bych to ocenil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobo  |  18. 08. 2004 12:54

A poradil by mi někdo, jak nejrychleji vložit znak ^ ?
Zatím to umím přes AltGr 33 a jeden umažu, nebo
Alt 094.
Myslím bez přepnutí do anglické klávesnice.

Bobo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Filip  |  18. 08. 2004 14:33

Ano, jde to. Pomocí pravého altu a trojky (nahoře). Pak napíšeš písmenko, nad které tu stříšku chceš. Pokud ji chceš samotnou, zmáčkneš mezerník. Tahle finta s mezerníkem platí pro všechny interpunkční znaménka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobo  |  18. 08. 2004 15:21

Dík. Chtěl jsem si jen tak znovu připomenout
Odmocnina(3^2+4^2) v Excelu.
Bobo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 01:25

Muzete mi nekdo rict, jakej je jedinej logickej duvod odcitat znaky za chybu? Kdyz se driv psalo na stroji, tak ano, ale dneska, kdy vsude funguje backspace mi to prijde jako nesmysl. Pisu kolem 400, ale udelam obcas chybu. No a co? Vetsinou sam vim, ze jsem ji udelal a hned se opravim. To ale vetsina softu absolutne nechape a neni mi pak schopna zmerit spravne rychlost...

PROC???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
daft  |  17. 08. 2004 01:52

Zkus si zemrit svoji vlastni rychlost, jakou dobu stravis nad opravovanim chyb, kdy se treba backspacem vracis do pulky slova, moc ti to neprida - a prave proto, aby se clovek naucil efektivne psat pokud mozno bez chyb, se odecitaji za chybu uhozy. Ve vetsine pripadu je to ale 10 uhozu. A i kdyz mas backspace na klavenici, nemusi to jeste nutne znamenat, ze to musi byt nejpouzivanejsi klavesa. A k tem tvym 400 uhozum - taky mam neco kolem 400, ale samozrejme hrubych, cistych mam asi 310 za minutu, nehlede na to, ze si skoro kazdy chyby vsimnu a opravim ji. Nevim, co ti na strhavani trestnych uhozu tak moc vadi - nauc se psat bez chyb ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
QuarkCZ  |  17. 08. 2004 03:13

Prave ze nad opakovanim chyba stravim casu minimum. Psat bez chyb je asi fajn, ale podle na tom lpet je prezitek z drivejsich dob. Dneska k tomu podle me fakt neni jedinej rozumnej duvod. Kdyz se odecte 10chyb, tak budiz. Ale odecitat 50 nebo 100 je naprosta kravina. A nejpouzivanejsi klavesa BCKSP to opravdu neni. Kdyz jsem zkousel v tom programu psat bez cestiny, tak jsem mel asi 410 cistych...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sheeryjay  |  17. 08. 2004 08:50

A navic to, ze se neopravuje Backspacem vytvari spatne navyky. Pisu si pisu, uvedomim si, ze jsem napsal chybny znak - super zmacknu tedy ten spravny znak a mam kuprikladu misto "Auto" "aAuto". To, ze prakticky zadny program nepodporuje BCKSP je hodne hloupe a tuto vlastnost postradam od doby co jsem zacal psat vsemi deseti (programy na uceni se psani sice jiz nepouzivam, ale presto).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
-KRiZKiN-  |  17. 08. 2004 10:45

-- No, takový program "Deseti prsty" tuto funkci má. Když napíšeš chybu, tak si ji můžeš opravit backspacem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  17. 08. 2004 10:55

A ja tayk pisi bez chyb "Zkus si zemrit svoji"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nobuddy  |  18. 08. 2004 10:40

Jo, a nezná diakritiku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sandokan  |  17. 08. 2004 01:04

Hezky napsano

Vtesnat vsechno do nekolika mesicu bych opravdu nedoporucoval, ale jde to (v hodinach jsme misto psani parili quaka) a pak na konci roku museli dohnat kolem 300 - 500 cviceni. Uceni probiha (aspon na nasi OA) prvni dva roky vyuka psani a dalsi dva roky obchodni korespondence.

Asi nejlepsi program, se kterym jsem pracoval a ucil se je Zavijacic (stejnojmenneho autora).

Neni spatne si udelat statnice, neni to takova hruza a zamestnavatele to mnohdy i oceni. Sam mam statnice se 270 uhozy a pokud se tomu clovek venuje a nepodvadi, tak to opravdu nic neni.

Tedka si psani softu bez vsech 10 prstu nedokazu predstavit :).

Vsem preji hodne nervu, budou je potrebovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
daft  |  17. 08. 2004 01:55

Zavijacic je jednoznacne leadrem, i kdyz jsem mel tolikrat chut chytit klavesnici a rozmlatit s ni monitor :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Solvina  |  17. 08. 2004 12:48

Mate URL? Google toho pana nezna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
daft  |  17. 08. 2004 14:02

http://www.zav.cz/indexcz.html - demo o 60cvicenich (1. trida) volne stazitelny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZuZu  |  16. 09. 2004 16:26

je jich tam 87

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
llllllll  |  04. 01. 2009 16:56

jj

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Solvina  |  17. 08. 2004 12:54

Ja to placnu sem, ono to sice nema souvislost s komentarem, ale je to vyzivnejsi nez clanek, tak at to kazdy vidi

http://dusan.pc-slany.cz/klavesnice/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor