Jak je u nás rozšířený Flash?

Unikátní průzkum mezi uživateli českého internetu ukazuje reálné využití technologie Flash nikoli jen marketingové údaje Macromedie. Kolik procent dokážete oslovit flashovou reklamou či na webových stránkách?
Jak je u nás rozšířený Flash?

Trocha historie

Původní základ formátu jmenující se FutureSplash zakoupila společnost Macromedia, přejmenovala na Flash a tento formát úspěšně vyvíjí. Připomeňme si, že pod Macromedii patří i Shockwave (nástroj Macromedia Director), opět animační formát používaný na samostatné prezentace (CD-ROM průvodci) i pro internetový obsah (umí generovat samostatné soubory klientům podobně jako ASP/PHP stránky generují prohlížeči návštěvníka HTML obsah z dat) a využívající vlastní jazyk Lingo.

Nárůst popularity zaznamenal Flash formát ve verzi tři díky jednoduchosti vytváření animací ve vývojovém nástroji od Macromedii. Tento úspěch Macromedia zopakovala ve verzi 4, kde se zaměřila na větší využití vnitřního programovacího jazyka ActionScript a zjednodušila tvorbu vlastních Flash animací u rozsáhlejších projektů. Když o verzi 3 řekneme, že formát zpopularizovala, tak o verzi 4 můžeme říct, že jej vytáhla do obsahu stránek.

Skutečnou Flash revolucí byla ale verze 5 a to hned z několika důvodů. Zlomovým bylo začlenění pluginu do standardních instalací prohlížečů (MSIE, Netscape a další) – pro zobrazení Flashe již nebylo nutno dodatečně stahovat plugin od Macromedie. Flash 5 si tuto podporu plně zasloužila, objevil se zcela nový formát zpětně kompatibilní se staršími verzemi. Změněn byl ActionScript, respektive standardizován podle ECMAscript, díky čemuž mohli vývojáři používat syntaxi, příkazy a postupy velmi podobně jako u JavaScriptu. Rovněž se objevily takové „maličkosti“ jako komprese zvukových (ve verzi 4 zvuk bez komprese), podpora XML a interakce mimo vlastní .SWF vůbec.

Současná verze 6, obchodně označená jako Flash MX (MX je pojmenována celá poslední produktová řada Macromedií) k úspěchu pětky přidala vyšší kompresi výsledného .swf, dynamické načítání externích .jpeg a .mp3 souborů, podpora 16milionů barev a celá řada dalších vylepšení.

Flash a reklama

Spojení Flashe s reklamou je přímo nevyhnutelné. Vektorový kompaktní formát s malou velikostí, ve kterém může být jednoduše připravena interakce, jednoduchá distribuce; co víc si od banneru přát?

Samozřejmě, že není růže bez trní a ani snadnost nasazení Flashe není bez problémů. Flash není nativní formát jako například bitmapové obrázky (.gif, .jpeg, .png) a pro přehrání potřebuje ve stránkách kód s iniciací pluginu v potřebné verzi. Plugin samozřejmě musí fyzicky existovat u klienta a být povolen. Kódy reklamních systémů proto nejdříve detekují možnost přehrání a teprve poté zobrazí Flash nebo bitmapový obrázek s odkazem. Proto při použití Flashe jako banneru je nutné současně vyrobit i alternativu v běžném obrázkovém formátu.

Hromadné používání Flash bannerů má jeden zajímavý vedlejší efekt; formát Flash je mnohdy chápán jako nativní a grafici mnohdy nechápou požadavek na výrobu alternativního banneru v obrázkovém formátu. Při prohlížení ceníků grafiků nabízejících výrobu bannerů ale existuje rozdíl mezi zakázkovou výrobou Flash banneru a klasického banneru. Vyšší cena Flash banneru je dána právě nutností exportu a úpravy alternativního obrázku (nepočítáme-li vyšší ohodnocení grafika zvládajícího nástroje na Flash i bitmapový editor).

Jak to tedy s tou podporou vlastně je?

Provedli jsme společně s partnery velké plošné měření rozložení prohlížečů ve třech samostatných skupinách.

Měřili jsme poměr prohlížečů, kterým nemůže být zobrazena Flash v žádném případě (bez podmíněného stahování chybějícího pluginu), poměr prohlížečů, na kterých se může zobrazit pouze historická verze 3, verze 4, verze 5 (je součástí instalací prohlížečů) a poslední verze 6 (MX). Zjišťován byl zároveň ActiveX objekt (<OBJECT>) i plugin (<EMBED>), údaje jsou tedy z prohlížečů podporujících EMBED a nebo ActiveX. Při nenainstalovaném přehrávači nebo zakázaném přehrávači (například zakázané spouštění ActiveX v bezpečnostním nastavení prohlížeče Microsoft Explorer) byl započítán údaj „nelze přehrát“. V měření jsou zcela vynechány hodnoty z prohlížečů, které nepodporují nebo mají zakázán JavaScript.

Měřící kódy byly jako přídavky u existujících bannerů plošně a rovnoměrně rozmístěných na stránkách měřených skupin. Procentní údaj se zjišťoval za banner (impresi), nikoliv za klienta.

Měření probíhalo – u skupiny 1. (newLinx) od 20.2 do 27.2. s 616509 hodnotami, u skupiny 2. (Živě,MobilMania, Doupě) od 7.2. do 27.2 s 450754 hodnotami, a u skupiny 3. (Ihned) od 20.2 do 25.2 s 18662 hodnotami. Vzorek za víkend je počítán z 221158 meření.

Měření:

Flash NewLinx (skupina 1) Zive,Mobilmania,Doupě (skupina 2) Ihned.cz (skupina 3) Víkend 22-23.2 newLinx (skupina 1)
Verze 3 92,3% 93,9% 92,6% 93%
Verze 4 91,2% 93,4% 92,0% 91,9%
Verze 5 90,1% 92,4% 91,1% 90,7%
Verze 6 (MX) 76,6% 82,8% 77,8% 77,1%
Nelze přehrát 7,7% 6,1% 7,4% 7,0%

Klepněte pro větší obrázek

Přehrávače vyšších verzí samozřejmě podporují formáty verze nižší (přehrávačem Flash 6 lze zobrazit soubory ve verzích 3,4,5 a samozřejmě 6).

Z uvedených čísel je patrné důsledné rozšíření verzí 5 díky přítomnosti pluginu v instalacích prohlížečů (přehrávačů podporujících jen verzi 4 a nižší je jeden procentní bod). U verze 6 (MX) je již patrný pokles – plug-in musel být doinstalován přímo ze serveru společnosti Macromedia jako důsledek návštěvy nějaké stránky se standardním kódem Flashe této verze přímo vybízejícím k natažení doplňku.

Vyšší zastoupení Flashe u skupiny 2 lze vysvětlit techničtějším zaměřením návštěvníků těchto stránek, kteří více sledují poslední verze používaných prohlížečů a aktualizace.

Skupina 1 – newLinx plochy – kopíruje aktuálnímu stav v prohlížečích používaných na stránkách s českým obsahem.

Vybraná poslední data – Víkend 22-23.2 – jen dokládají vliv víkendových návštěvníků (zpravidla lidé připojení na modemu, uživatelé z domácností připojení nepravidelněji využívaným počítačem (než např. v práci).

Jaká verze na banner?

Vítěz je jasný, verze 5. V některých případech je ale vhodnější použít novější verzi 6 (menší velikost díky komprimaci), ovšem s více jak dvacetiprocentní ztrátou zobrazení. Při přípravě banneru v této verzi stojí za to strávit více času s přípravou kvalitní alternativy například v animovaném gifu. Protože každé zobrazení se počítá.

Jaká verze na stránky?

Zde již není preference verze 5 tak výrazná, protože přece jen lze na stránkách snáze vybídnout k instalaci poslední verze. Dobrou zprávou nicméně je, že Flash skutečně podporuje přes 90 procent uživatelů Internetu, pokud trváte na podpoře i pro zbývajících 10 procent, musíte web doplnit také o neflashovou alternativu.


Partneři měření:

Zpracoval: Jiří Waisser, pracuje jako administrátor reklamních systémů u společnosti Computer Press, a.s.

Diskuze (118) Další článek: Český hudební trh v roce 2002 opět zaznamenal meziroční propad

Témata článku: Prohlížeče, Flash, Reklamní doplněk, Poslední verze, Měření, Banner, Výsledný nárůst, Shockwave, Rozšíření, Samostatná stránka, Verze, Animovaný GIF, FutureSplash, Nativní stav, Verse

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost