Jak je možné, že se nic nestalo?

Diskuze čtenářů k článku

karel  |  20. 04. 2001 18:54

- názory těchto dvou politiků jsou
zcela neadekvátní ( ne každý všemu
může rozumnět , proto by se měl ,
dříve než vyřkne svůj názor na danou
věc - Y2K , udělat čas a své
představy o problému konzultovat
s odborníkem )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan Kratochvíl  |  20. 04. 2001 18:54

Chtěl bych ukázat problém roku 2000 trochu z jiné strany. Ještě předtím však chci sdělit, že nejsem žádný z těch
"chytrých generálů po bitvě". Za svým názorem si stojím už hodně dlouho a častokrát jsem ho prezentoval, i když
nikdy ne na Zive.cz.

Osobně se domnívám , že za problémem Y2K byla na počátku skutečná obava z toho, že se něco vážného může stát. Bohužel, také díky masmediím, se celá věc zvrhla především v honbu za senzací.

Mně spíš zaráželo, jak se čím dál častěji mluvilo o možných katastrofách typu "ohrožení nukleárními zbraněmi apod. Chtěl bych se zeptat, kdo měl na tomto strašení lidstva zájem? Všimli jste si, že když někdo někde mluvil o tom, že města budou bez elektřiny, nikdy nebyl uveden důvod, proč tomu tak bude?
Proč by se jaderné elektrárny měly stát z ničeho nic hrozbou? Proč by měla proboha být jakákoliv elektrárna závislá na datumu? Maximálně by mohlo dojít k tomu, že počítač díky datumu bude považovat Vaši vstupní kartu za neplatnou a nepustí Vás přes turniket. Ale datum snad neohrozí primární a sekundární okruh jaderné elektrárny.
Skutečně nechápu, proč by tomu tak mělo být, nehledě na to, že turniket
se dá otevřít v případě nouze manuálně.

Možná víte, jak velká obava panovala z pěti jaderných elektráren na Ukrajině. Tam na nějaký problém Y2K zvysoka kašlali. Nic se nestalo a ani se nemělo co stát, chladící systémy reaktoru přece nemůže proboha odpojit nějaké datum, i kdyby to bylo 13.13.1313. Pokud by se, nedejbože, něco stalo, určitě by to nezpůsobil Y2K, nenechme se ani teď ohlupovat lidmi, kteří častokrát ani neví, o čem to mluví. Stále totiž někde slyším, že nebezpečí ještě není zažehnáno.

Proč by také byla raketa s nukleární hlavicí závislá na datumu? Vždyť to červené tlačítko musí někdo stisknout a nevěřím, že by kdekoliv na světě měl jakýkoliv počítač plně pod kontrolou kterýkoliv arzenál zbraní, natož
jaderných.

Proč nikdo nikdy neřekl, z jakého důvodu spadne letadlo, když se mu na displeji
objeví datum 1.1.2000? Nejsem letecký expert a tak by mě vážně zajímalo, který
přístroj nebo systém v letadle je ohrozitelný změnou datumu. Proč by i případné datum 1.1.1900 palubního počítače narušilo ovládání stroje?

Věřím tomu, že problém s platností kreditních karet apod. určitě existoval a naštěstí byl včas vyřešen. Je ale s podivem, kolik lidí mělo obavy třeba o své automobily, tady už skutečně zůstává rozum stát. Senzacechtivá média vykonala
své a my lidé, jsme opět dokázali, jak jsme hloupou, ovladatelnou masou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jack  |  20. 04. 2001 18:54

Jseš jeden z těch
"chytrých generálů po bitvě"...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartinH  |  20. 04. 2001 18:54

Se zájmem sleduji tyto debaty. Jak se říká,:"Po bitvě každý generál!" Vy všichni "Humbukáři", proč jste nevylezli z děr před Silvestrem? Úplně živě vidím, že kdyby se stalo opravdu něco vážného, tak by tito generálové byli první, kdo by říkali:"Já to tvrdil, naše firma to předpovídala, Y2K brouk se podcenil, atd...!" Já Vám říkám, žádných peněz nebylo škoda. Samozřejmě, že na tom lidi vidělali. Ale jak ti, co problém podporovali, tak ti, jak vy říkáte, nelétli. A kdyby nenalétli, mohla tu být třeba druhá SODOMA a GOMORA! Kdo ví!? Samozřejmě Václomi Klauzeman a VY jim podobní jste to samozřejmě věděli. S pozdravem hloupý administrátor poč. sítě, který PRÝ naletěl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Hrubý  |  20. 04. 2001 18:54

Jak chytře poznamenal na Radiožurnálu Ivan Hofman, škoda že pánové Klaus a Zeman nevystoupili se svými názory minulý rok. Česká republika se mohla stát jedinou zemí na světě, která nepropadne obecnému šílenství kolem jakéhosi "pseudoproblému" a ještě by se ušetřilo.

Jestli občas používáte počítač i pro zábavu, doporučuji vám CD-ROM NKS pro řešení problému Y2k. Je tam pěkná sbírka sharewarových a freewarových her. Nic akčního, hlavně karty a logické hry, ale
pečlivě vybrané. S nemalou péčí byl vytvořen také doprovodný text, který každou hru výstižně charakterizuje a stručně hodnotí. Nebylo v mých silách všechny hry vyzkoušet, ale musím přiznat, že ty, které jsem namátkou spustil, neměly s rokem 2000 žádné problémy a to je přece to nejdůležitější, že .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DADA  |  20. 04. 2001 18:54

Jeste v prubehu 1.tydne tohoto roku posilaly dve ceske banky do mezibankovniho platebniho styku obraty s datem transakce z roku 1900.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Mikuš  |  20. 04. 2001 18:54

Zkuste se podívat na stránku http://freeweb.coco.cz/pocpor, kde je datum, který je vygenerován JavaScriptem a má zdroj z data uložení souboru "index.html" na serveru. Stránka byla na server uložena 12.1.2000 ráno (kolem 7:30), ale tam je "Thursday, January 01, 1970 01:00:00".
Není to nějaké divné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Kral  |  20. 04. 2001 18:54

který vystihuje i můj názor na celou záležitost. Myslím, že naši předsedové snad všeho se vyjádřili tak, aby to pochopil každý a přitom se definitivně uklidnil. Blíží se totiž 29.2. a politici přece nechtějí aby se média točila kolem počítačů, ale kolem nich...

P.S. Gratuluji Juro ke čtvrtému místu v anketě "Osobnost českého Internetu" :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radim Nebel  |  20. 04. 2001 18:54

Clanek povazuji za velmi objektivne napsany. Myslim si, ze financni motiv se projevil u pocitcovych firem hlavne v pozdejsi dobe.
Vadi mi ale velmi casta vymluva, ze dvoumistny rok si vymysleli zli programatori kvuli uspore mista v pameti.
Pokud si pamatuji na zazloutle ucetni knihy po dedeckovi z doby, kdy jedinymi pocitaci v ucetnictvi byly mechanicke secitacky a logaritmicka pravitka (pokud nekdo z vas jeste vi, co to bylo), tak se tady vzdycky uvadelo obdobi ve formatu RR. Takze ne kvuli pocitacum, ale spis kvuli lenosti tehdejsich ucetnich.
Nesvadejme tedy vsechno na pocitace!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milos Zeman+Vaclav Klaus  |  20. 04. 2001 18:54

Uz te sledujeme dlouho!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Vlcinsky  |  20. 04. 2001 18:54

Milos a Vasek kadi sve slavne bonmoty.
Chtel bych ale videt jakesi zuctovani slavne zrizeneho a vladou zaukolovaneho Uradu pro informacni technologie s ohledem na Y2K (a mozna i celku).

co bylo jejich ukolem?
jak ukol zvladli?
co pro to udelali - bylo to adekvatni (dostatecne)?
kolik to stalo?
je pomer naklady/provedena akce adekvatni?

Nechci tim nutne tvrdit, ze nic neudelali, treba se dozvim ze bez velkeho humbuku udelali ucelne to podstatne, ale zajima mne to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
harry  |  20. 04. 2001 18:54

Nechci tady znevazovat praci a zasluhy firem v oblasti informacnich technologii na reseni Y2k, ale ruku na srdce, nebyla vetsina investic do "uprav" spise v rovine nasledujici analogie?

Kdyz se po povodnich ptali novinari starostu postizenych mest, jake skody jim povoden zpusobila, uvadeli horentni sumy. Zapocitali si napr. znicene komunikace, ale uz nerekli, že i pred povodni tyto komunikace byly v dezolatnim stavu, zastarale, nevyhovujici, takze by se musely co nejdrive rekonstruovat tak jako tak, bez ohledu na to, zda by vubec nejaka povoden (v nasem pripade rok 2000) prisla.

Z druhe strany, rok 2000 je jen prvnim kritickym rokem z rady.
Pokud vezmeme jako fakt, ze hlavnim duvodem bug Y2k byla uspora mista (pameti) v prvopocatcich informacnich technologii, pak se urcite vyuzilo tzv. offsetove udavani casu od urciteho startovaciho data (napr. 1900)

1 byte (roky)
1900+255=2155
2 byte (dny)
1900+179,55=2079,55
4 byte (sekundy)
1900+136,19=2136,19

toto jsou jen nejkriklavejsi pripady. Vynalezavost programatoru byla a je bezmezna a muzeme se jen domyslet, jake zpusoby uchovavani datumu vymysleli.

Nebylo by od veci, udelat konecne tlustou caru a urcit normu, ktera by presne definovala jak, a v jakem formatu datum v informacnich systemech uchovavat a nenechavat to na benevolenci programatoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
y2k  |  20. 04. 2001 18:54

Zcela se stotoznuji s timto clankem jenom bych chtel podekovat onem dvema zminovanym odbornikum kteri maji tak velke odborne znalosti. Dekuji jim timto za to velike pobaveni ktere svymi vyroky predvedli.

PS: Jen tak dal Vasku a Milosi at je u nas aspon trochu prdel kdyz uz ta vlada stoji za ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vmjv  |  20. 04. 2001 18:54

mate pravdu ze Y2K problem nebyl nic jineho nez umele vytvoreny a udrzovany humbuk ktery vedl jen k prodeji nesmyslu Y2K a vydelavanim spousty penez na lidske blbosti jak je vidno z historie lidstva na blbosti se vydelava nejvice )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Svec Richard  |  20. 04. 2001 18:54

V tomto z Vami suhlasim. Zatial som sa stretol iba z jednym problemom. Aj ked sa ma priamo netyka. skuste:

finger @euke.sk

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
HonzaP  |  20. 04. 2001 18:54

svym nezamenitelnym stylem autor popsal podstatu.Asi to tak vetsina podvedome citi,to ze se nic vazneho nestalo jeste neznamena,ze se nemohlo stat.Byla cena umerna?To nezjistime.Jak napr.zjistit umernost nakladu na nejvetsi vylodovaci operaci 2.svet.valky - OO(Oper.Overlord).Bylo to moc,malo,bylo to nutne?Na to nelze odpovedet.Zname pouze vysledek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor