Jak hraní realistických násilných her ovlivňuje vztek?

Hry jsou čím dál realističtější a s příchodem trojrozměrného zobrazení a virtuální reality je důležité vědět, jaký vliv má virtuální násilí na reálný vztek.
Jak hraní realistických násilných her ovlivňuje vztek?

Hraní počítačových her a vliv na naší psychiku je stále propírané téma. Jak náš mozek a náladu ovlivňují realističtější hry? Je rozdíl mezi hraním nenásilných a násilných her?

Vědci z univerzity v Ohia se zaměřili na prozkoumání této oblasti s velmi jednoduchým testem, který přinesl zajímavé výsledky.

Test nálady s různými podmínkami

Hlavní autoři studie – Brad Bushman a Robert Lull provedli test s hraním hry Grand Theft Auto IV po dobu 15 minut. Výzkumu se účastnilo celkem 194 studentů, z nichž dvě třetiny tvořily ženy.

Hraní hry bylo rozdělené na několik částí, které se snažily vytvořit různý stupeň realističnosti při hraní hry. K dispozici tak byl nejen klasický malý 17palcový monitor a obří 96palcová televize, ale také hraní ve 3D s brýlemi pro obří televizi.

V rámci hry GTA 4 uživatelé hráli dvě formy „zábavy“ – polovina se věnovala nenásilnému hraní bowlingu a další půlka se pak soustředila na násilné hraní, kdy bylo úkolem zabít ve hře co nejvíce virtuálních obyvatel.

Klepněte pro větší obrázek
Nenásilný režim zahrnoval hraní bowlingu v GTA 4

Po 15minutovém hraní pak byli jednotliví účastnici dotázání na jejich náladu z několika pohledů, včetně míry vzteku, který osobně pociťují. Hodnotit mohli vždy od 1 do 5 bodů (maximum).

Velký rozdíl mezi 2D a 3D

Výsledky dopadly poměrně zajímavě. Většina účastníků, kteří hráli nenásilně (zmíněný bowling), měli úroveň vzteku nízkou či beze změny. Nezáleželo ani na tom, zda hráli na 2D monitoru nebo obří televizi s 3D brýlemi.

Klepněte pro větší obrázek
V násilném režimu měli účastníci zabít co nejvíce lidí během 15 minut

V případě násilného hraní ale dopadly výsledky zcela jinak. I při krátkém násilném hraní byly zaznamenány vyšší hodnoty vzteku ve všech konfiguracích, v případě hraní s 3D brýlemi však byly ještě vyšší, než při porovnání s 2D režimem.

Test obsahoval i další otázky a jak z nich vyplynulo, násilné hraní ve 3D bylo pro účastníky realističtější a cítili se více pohlceni hrou, než v případě 2D režimu. Výsledky tak ukázaly spojení mezi mírou realističnosti a pohlcení s následnou změnou pocitu nálady.

Problém s virtuální realitou

I když se jedná o jednoduchý výzkum, ukazuje poměrně jasně na to, že čím více je pro mozek daný zážitek realističtější, tím více ho ovlivňuje podobně, jako by šlo o reálný zážitek. To by mohl být problém především s příchodem virtuální reality ve stylu Oculus Rift, která posouvá trojrozměrný zážitek a kompletní pohlcení hrou na zcela novou úroveň.

Například i John Carmack a další tvůrci z hlavního týmu vývoje brýlí Rift pro virtuální realitu se nechali slyšet, že bude nutné u her pro virtuální realitu změnit hodnocení minimální věkové hranice, které budou striktnější právě kvůli realističtějšímu zážitku.

Určitě bude zajímavé sledovat další výzkum v této oblasti, především pak třeba i v rámci relaxačních či odpočinkových forem zážitku, které by mohly mít naopak velmi dobrý vliv na naši náladu a třeba i případné léčení různých psychických nemocí.

 

Diskuze (35) Další článek: Inbox: Takhle se má podle Googlu pracovat s e-maily

Témata článku: Počítače, Dobrý vliv, Jednoduchý test, GTA IV, Violence, Virtuální 3D brýle, Brýle pro virtuální realitu, GTA V, Léčení, Hraná hra, Hraní, GTA, Grand Theft Auto V, Brýle 3d, 3d brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita hry, Monitory do auta, Minimální věk, Televize do auta, Virtuální realita brýle, GTA 4, GTA 5, 3d brýle, Bowling, Půlka, Televize na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

** Společně s operačním systémem se spouští řada aplikací a služeb ** Mohou mít negativní dopad na celkovou dobu startu Windows ** Jak získat kontrolu nad automaticky spouštěnými programy?

Karel Kilián | 59

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 65

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 102



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu