Nástin prvních plánů: s pomocí partnerských aplikačních providerů, ovšem za poměrně vysoké ceny.
Prodej či obecně šíření programů přes web není žádná novinka – dělají to tak dnes stovky firem a u některých programů, jako jsou např. programátorské utility a komponenty pro internetovou tvorbu, už jiný způsob prodeje ani neexistuje. Velké softwarové firmy, pocházející z tradičního, „krabicového“ světa (Microsoft, Lotus, Autodesk, Adobe, Corel atd.), si u svých standardních produktů zatím drží prodejní metody „staré ekonomiky“: prodej v krabici či ve formě předinstalací na počítači, obvykle přes distribuční a dealerské firmy. Než produkt dorazí ke koncovému zákazníkovi, projde několika rukama a bývá v něm zaangažováno třeba i sedm firem: zahraniční producent, zahraniční distributor, dopravce, české zastoupení, český distributor, český dealer, česká dopravní firma. Každá produkt finančně zatíží, i kdyby to mělo být třeba jen na nákladové ceně (dopravní firmy): krabicové softwarové produkty jsou stále drahé.
Microsoft nedávno nastínil, jak hodlá v budoucnu, i když zatím „alternativně“ (tj. nebude rušit existující způsoby), nabízet přes Internet své hlavní programové produkty, tj. kancelářské a jiné aplikace. Oproti prvním předpokladům či zprávám je změna v tom, že firma nebude prodávat produkty sama přímo, ale přes partnery, tzv. ASP (Application Service Providery). ASP, což bude nejčastěji asi internetový provider nebo dnešní obchodní partner Microsoftu, bude zákazníkům nabízet využívání těchto programů přes Internet, tj. aplikace sídlí na internetovém serveru u providera, zákazník ji vzdáleně využívá. Microsoft rovněž nabídl první pohled na cenové schéma, to ale nevypadá moc lákavě – ceny za měsíční pronájem jsou vypočítány zhruba vydělením standardní ceny programu (např. Microsoft Office) číslem 24, tj. za dva roky pronájmu Office utratíte tolik, jako kdybyste si produkt koupili. Analytici ale komentují, že ceny zcela jistě ještě „projdou mnoha změnami“, rozuměj snižováním.
Zaangažování partnerských firem je chytrý krok. Na Internetu dnes podnikají statisíce firem na celém světě a všechny s velkými obtížemi hledají obchodní model – to platí i o providerech, zejména díky vlně těch ISP, kteří poskytují připojení zdarma, jako je v USA NetZero, v Británii FreeServe nebo u nás CzechOnLine (u nás je přece jen situace jiná: firmy jako COL inkasují zpět „rabat“ od Českého Telecomu). Proto Microsoft bez problémů nalezne spoustu partnerů, kteří si řeknou „zkusíme, zda nám to nepřinese nějaké příjmy“ a kteří budou na své náklady tyto produkty a služby silně propagovat, doporučovat svým zákazníkům. Dlouhodobě ovšem tento cenový model (například: cca 180 Kč za měsíc za stolní verzi Windows 2000, 7000 Kč za měsíční provoz SQL Serveru) určitě není udržitelný, ale Microsoft jej asi nemůže nasadit jinak: drtivá většina jeho příjmů zatím jde z tradičního prodeje software a jenom kvůli zaujetí nějaké pozice v oblasti software přes Internet firma nechce přijít o své příjmy – zejména když finanční výsledky za poslední čtvrtletí dopadly mírně pod očekávání. Z domácího pohledu vypadají tyto ceny poměrně „hrůzně“, ale pokud si vezmeme standardní velkou západoevropskou či americkou korporaci, pak to je pro společnost naprosto nepatrný výdaj ve srovnání se mzdou zaměstnance (jeden BigMac měsíčně, řekněme), a přitom pro firmu může skutečně jít o podstatné snížení především režijních nákladů na vlastní IT management.