Moderní farmaření v Číně nebo Vietnamu se neodehrává na polích, ale mezi počítačovými obrazovkami. Tzv. farmy na lajky slouží pro umělé zvyšování dosahu příspěvků na sociálních sítích nebo generování herních účtů.
Dosah – to je zaklínadlo sociálních sítí, online marketérů a influencerů. Stoupající počet zobrazení nebo interakce s příspěvkem u běžného smrtelníka vyvolá nadšení, v prostředí online byznysu ale rozhoduje o výdělcích. Není proto divu, že jsou ke zvyšování dosahu hojně využívány neetické a často také nelegální praktiky.
Šedá zóna
Standardní dosah můžeme nejjednodušeji rozdělit na organický a placený. První z nich vzniká spontánně: pokud publikujete na Instagramu povedený příspěvek, může se rozjet lavina lajků či komentářů, což vede algoritmy Instagramu ke zvýhodnění příspěvku a častějšímu zobrazení v nechronologických feedech.
Naopak za placený dosah jeho autor musí platit nejčastěji v podobě tzv. PPC (pay-per-click), kdy Facebooku, Googlu či TikToku zaplatí pokaždé, když na takový příspěvek uživatel klikne. Nastavení těchto PPC kampaní a jejich parametrů je samostatné odvětví online marketingu, které má za úkol nejen zvýšit povědomí o značce, ale především přivést návštěvníky na stránky zadavatele reklamy.

Takový box na dvacet telefonů od Samsungu koupí běžný Vietnamec na internetovém tržišti za necelé dva tisíce. Kromě připojení telefonů zpřístupní i jejich vzdálenou správu.
A pak tu máme dosah, který je generovaný uměle, mnohdy za hranicí zákona. Nejčastěji se tak děje v asijských státech, kde ve velkém novodobí farmáři najednou ovládají desítky telefonů a generují na nich umělý provoz na sítích – ať už těch sociálních, nebo v rámci reklamních platforem. Mezi služby těchto farem patří sledování videí, komentování příspěvků na sítích nebo již zmíněné lajkování. Všechny tyto interakce s obsahem mohou jednoduše vygenerovat větší dosah příspěvků, který následně začne růst i organicky.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně