Jak dodělat měření otáček u ventilátorů

Diskuze čtenářů k článku

bastard00x  |  17. 08. 2004 19:55

ventilátory SUNON v provedení,v kterém jsou vyfoceny v tomto článku jsou velmi hlučné, neboť rotor má snahu se pohybovat dopředu a dozadu.(vlivem řešení "centrální cívky") . Lepší jsou ty,co mají čtyři menší civečky. Ty se daji vhodně přepojit a větráček má pak dvojnásobný výkon. Má to však ale pár omezení 1- co snesou tranzistory (dvojnásobný odběr) 2- vyvážení vrtule, některý větráky se dá říct,že ji nemají vyváženou vůbec a 3-ložiska... Lze takhle i "předělat 24V ventilátorek na 12 V. Sám jsem jich už předělal kolem 10 KS (PAPST MULTIFAN 4314 - 2X kuličkové ložisko 24V/5W)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  18. 11. 2002 18:11

Pres tu diodu to jde, ale pres tranzistor s otevrenym kolektorem to je klasika.

Jiste ze jde pripojit primo k Hallove sonde, kdyz je pristupna !!!
Jinak zbyva hledat alternativni pripojeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myrgo  |  19. 11. 2002 09:15

Nechcem sa hadat, ale:

>pres tranzistor s otevrenym kolektorem to je klasika.

Nie je argument...

>Jiste ze jde pripojit primo k Hallove sonde, kdyz je pristupna !!!

Aj rezistor+tranzistor predsa tiez pripajate do vnutra ventilarora!!! Hallova sonda, alebo spoje od nej su predsa rovnako pristupne, ako vsetky ostatne spoje!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sob  |  19. 11. 2002 11:47

... je smutnej, že jsi přišel na elegantnější řešení ...
... ale zase si dal práci s pěknym článkem a publikoval to ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  19. 11. 2002 18:41

Kdo mel rozdelanej nejakej vetrak od SUNONu tak muze byt rad ze najde alespon ten kolektor tranzistoru,
Hallova sonda je totalne skryta a nelze desticku plosnych spoju nedestruktivne vyndat z telesa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myrgo  |  20. 11. 2002 08:55

Ale ked uz najdem kolektor tranzistora, zrejme bude mozne najst aj bazu druheho tranzistora, na ktoru vedie priamo vystup Hallovej sondy...No a nakoniec aj z toho zmienovaneho kolektora je mozne snimat otacky bez dalsieho pridavneho tranzistora (opat cez diodu). Proste, ak mam vobec nejaky pristup k elektronike ventilatora (co je podmienkou aj pre Vase riesenie), tak sa v nej urcite najde aj priamo pouzitelny signal, bez nutnosti posilnenia dalsim tranzistorom.

Cielom mojich prispevkov je len poukazat na jednoduchsie riesenie "problemu", ktory jednoduchsie riesitelny je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jano Varga  |  18. 11. 2002 14:00

Na Slovensku je naozaj problém s väčšími ventilátormi (ja som sa konkrétne zaujímal o 120x120 12V). Konkrétne ma zaujímali Delty (prevedenie PWM fan a Sensflow, alebo aspoň sériu AFB). Všetci obchodníci, ktorých som oslovil len nechápavo krútili hlavami (teda, niektorí ani nekrútili). Pravdupovediac sa sám do popísanej zmeny ventilátora asi nepustím, ale v prípade, že naozaj to, čo chcem nikde nezoženiem, asi nájdem niekoho, kto to pre mňa urobí.

Každopádne ďakujem aspoň za šancu.

Jano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
CZ  |  17. 11. 2002 13:05

Možná se mi to jenom zdá, ale kromě obsahu musím v tomto případě pochválit i formu - lehce, vtipně, přitom informačně hutně napsaný článek. Pokud tohle bude "PC Kutil", tak se těším

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AlesALF  |  17. 11. 2002 12:45

Nejak ten clanek nejde ulozit, IE6 zacne ukladat, na konci ukladani to hodi chybu ze je nedostatek pameti pro ukladani a nebo to shodi celej explorer.
No vypada to na nejakou chybku, ze by IE blbnul ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myrgo  |  16. 11. 2002 12:23

Ja som si vystup na meranie otacok do 2-vyvodoveho ventilarora urobil uz davno a jednoduchsie Priamo som vyviedol vystup z Hallovej sondy a cez diodu zapojil do prislusneho pinu konektora na zakladovke. Dioda je zapojena katodou k sonde a anodou k zakladnej doske. To preto, aby diodou "presli" zopnutia k zemi v sonde, ale naopak, aby sa 12V zo sondy pri kladnom pulze, nedostalo na vstup merania otacok v zakladnej doske, ktora pouziva len 5V (z pull-up rezistora, ako je to na 2.obrazku v clanku).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  16. 11. 2002 17:29


Take to jde, ale neni to uplne nejcistsi reseni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myrgo  |  18. 11. 2002 16:56

Nevidim v tom ziaden problem. Hallova sonda ma tiez vystup so spinanim k zemi a pokym je zatazovaci prud pod hranicnou hodnotou, nie je sa coho obavat. Spinanie tranzistora v komutatore sa tym neovplyvni, ani nejakeho potencialneho rusenia sa obavat netreba, spina sa bipolarny tranzistor pri nizkych frekvenciach. Mam takto upraveny ventilator v zdroji, samozrejme do zakladnej dosky vediem okrem vystupu z Hallovej sondy aj napajanie ventilatora, aby nevznikla zemna slucka.

Ak som zabudol na nieco, preco by toto riesenie nemalo byt ciste, rad sa poucim

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  15. 11. 2002 18:14

Ale je to o cene

80 mm jsou obcas sehnatelne (treba hybrid od T**** 1 kluzne a 1 kulickove lozisko) za 225,-
ale maji je nektere kramy a jeste na objednavku

92 mm jsou prakticky nesehnatelne, a kdyz uz tak stoji od 400-500 vyse
to si radsi predelam vetrak za 150.- behem 10 minut

Porad je to mensi riziko nez odemykani procaku za tisice kurun.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Koníček  |  15. 11. 2002 17:17

Teda fakt totalni magorina  ani jsem netusil ze to takhle snadno de. Ale k veci, tohle si asi moc lidi nevyrobi, proc se nerozepises o tom tvem udelatku?

Jako spravny radiomater musis!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  15. 11. 2002 18:21


Ale ja to mam popsane na svem webu viz konec clanku Autor: ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
designer  |  15. 11. 2002 14:33

Ono se na svete vyrabi fura veci, ale jak to za primereny peniz ziskat? Treba na www.deltaww.com je fura supr vetraku, ale jak je ziskat? Nakonec po hodne premysleni jsem 92mm/4000 sehnal jako nahradni dil do IBM serveru. 120 mm jsem nesehnal

TENHLE NAVOD JE PRESNE TO, CO CLOVEK POTREBUJE!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry  |  15. 11. 2002 15:21

Co takhle třeba http://www.tntrade.cz/shop? Můj favorit v tomto oboru. Větráků co hrdlo ráčí, velkých, malých, tichých, hlučných, tmavých i blikajících...

Nebo pokud jste z Prahy, tak v Růžové mají jakž takž výběr, i když jak tak koukám na http://www.ruzovka.cz/, tak 12cm tam není. A co třeba Mironet? Tam už jsem dost dlouho nebyl, ale mám pocit, že na tom nebyli špatně. Jenom trošku hledat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  15. 11. 2002 18:19

TnTrade: desny ceny, a u nas to nikdo krome 80 mm neprodava

Ruzovka: pro mne z ruky

Mironet: samostatne jen obyc. bez RPM, a ty Spire davaj jenom do svych tvz. tichych sestav, samostatne ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
µ!ke  |  15. 11. 2002 12:41

Možná se pletu, ael ten pán, co se po něm jmenuje ta sonda se jmenoval Hall (viz i text v obrázcích). Při převodu jména do čestiny a výrobě adjektiva z něj má být Hallova sonda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  15. 11. 2002 18:16

Ano mate pravdu

Hallova sonda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kurva dráty  |  15. 11. 2002 12:26

doprdele proč to nejde tisknout a uložit???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
oblo  |  15. 11. 2002 17:14

Takovýto příspěvek do diskuze může vytvořit jen "skutečný inteligent".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dan1  |  16. 11. 2002 10:52

Hm, kolega zřejmě není z nejchytřejších, ale snad by nebyl takový problém přidat jeden butonek, který by vytvořil smysluplnou tiskovou předlohu a vytiskl ji. Já vím , že to jde, ale ve 21. století trocha komfortu nemůže škodit. Dan1

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  15. 11. 2002 18:58

no, je to nějaké celé zprasené

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
amos  |  29. 11. 2002 11:06

este ste si nevsimli to tlacitko na tlac a odoslanie na email tesne nad diskusiou v clanku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PetrD  |  15. 11. 2002 04:49

Kvůli pár ušetřeným korunám podstupovat takovýhle martirium, no, tak to asi ne! Dneska jsou na trhu všechny typy ventilátorů běžně k dostání, takže není co řešit! Než provádět takovýhle úpravy a potom jenom čekat, kdy my ventilátor odejde. Díky nechci!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  15. 11. 2002 18:15

Ale je to o cene

80 mm jsou obcas sehnatelne (treba hybrid od T**** 1 kluzne a 1 kulickove lozisko) za 225,-
ale maji je nektere kramy a jeste na objednavku

92 mm jsou prakticky nesehnatelne, a kdyz uz tak stoji od 400-500 vyse
to si radsi predelam vetrak za 150.- behem 10 minut

Porad je to mensi riziko nez odemykani procaku za tisice kurun.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor