Jak dál s reklamou na Internetu?

Není to dlouho, kdy se tu objevilo několik článků o internetové reklamě a její budoucnosti. Každý z článků vyvolal poměrně rozsáhlou diskusi. Z těchto i jiných důvodů jsem se rozhodl, že i já přijdu se svou troškou do mlýna.
Všem je asi jasné, že ve stávající formě se internetová reklama bude vytrácet. Mnoho uživatelů má zobrazování reklamních bannerů, tak i pop-up reklamy vypnuto pomocí filtrovacích programů jako Webwasher, AdSubstract nebo Proxomitron. Například AdSubstract prý odblokuje asi 5 miliard reklam za jeden rok. Vypnout reklamu jedním z těchto programů dokáže i středně zkušený uživatel, takže počet odblokovaných bannerů bude stoupat. Naproti tomu je převážná většina internetových zpravodajských serverů z této reklamy placena a bez ní buď zaniknou nebo jejich obsah nebude aktuální ani zajímavý.

Jak tedy z toho tedy ven? Cest může být několik a několik jich přiblížím:

Uživatelé si uvědomí, že obsah stránek jim přeci jenom něco přináší a budou se snažit podporovat svůj oblíbený server.

Druhá cesta, kterou se vydala například firma mediaBEAM je blokování uživatelů, kteří nemají zobrazené reklamní bannery. K tomuto účelu vyvinula program s názvem AdKEY. Program kontroluje, zda byl reklamní banner správně uživatelem načten a pokud tomu tak není, oznámí mu, že musí zaplatit poplatek za verzi bez reklam. Pěkné řešení, pokud by fungovalo. Mohl by zůstat stávající formát reklam a nemusely by se zavádět drastické formy reklamy, na které jsou uživatelé hákliví.

Třetí cesta by mohlo být nabídnout čtenářům nějaké zvláštní či řekněme nadstandardní služby. Vlastní technická podpora, chat, tisk článku, možnost stáhnout si články například ve formátu PDF a jiné. Uživatel by byl nucen pro přístup k těmto nadstandardním službám například kliknout na reklamní banner a teprve poté by se k těmto službám dostal, třeba možnosti stáhnout článek v PDF. Další nápady vás jistě napadnou.

Čtvrtá varianta je zřízení speciální reklamní sekce na serveru. Po vzoru televizí, kde po rozšíření odstřihávačů reklam vznikly speciální reklamní kanály. Tato varianta, jak sami jistě uznáte je spíše pro pobavení a v současnosti reálného uplatnění nemá šanci dosáhnout.

Poslední možnou variantou je přejít na placený web, čtenáři budou za obsah platit. Stejně jako u tištěných novin.

Zdůvodnění, proč nebude do budoucna fungovat ani jedna varianta z výše zmíněných provedu sám :)

První varianta je dosti nepravděpodobná a to hned z několika důvodů, uživatelé nejsou až tak uvědomělí a na druhou stranu se musí přiznat, že velikost mnohých reklam přesahuje co do velikosti obsah vlastních stránek a proto se při připojení po modemu nemůže nikdo používání filtračních programů divit.

Druhá cesta prezentovaná firmou mediaBeam byla nedlouho po představení silně zpochybněna průlomem německou hackerskou skupinou, která se nazvala „Anti-AdKey Initiative“. Počítám, že mnoho práce z průlomem neměli, protože si nedovedu představit, jak si firma mediaBEAM představovala onu kontrolu. Snad přidání JavaScriptu do stránek či nějaký Java applet? To má být ochrana? A proč trestat i ty, co mají prostě jen vypnuté obrázky?

Třetí zmíněný příklad je něco mezi placeným a neplaceným webem, sice neplatíte penězi ani žádnými pseudoměnami, ale jste nuceni shlédnout reklamu (například v mezistránce k cílovému místu). Tuto cestu považuji za nejschůdnější a nejsnáze realizovatelnou. V případě pohotových a moderních reklamních agentur to skýtá i možnost přesněji zaměřit reklamu lepším zacílením podle typu článku nebo možnost začlenění reklamy do stahovaného článku.

Čtvrtá možnost se do dnešní podoby Internetu jako sdělovacího média nehodí. Kdo by taky chodil na stránky, kde by na něj vyskakovaly pouze reklamní bannery a animace? Ale nezatracujme tuto možnost úplně, v budoucnu, kdy dnešní přenosové rychlosti se budou zdát již směšné a video po síti bude běžná věc jistě vzniknou i internetové reklamní kanály po vzoru televizí.

Poslední model placeného serveru se již několikrát zkoušel a vždy bezúspěšně, alespoň u nás. Uživatelé nejsou zvyklí, že by za něco na Internetu platili, natož za to, že si něco přečtou a pokud se server rozhodne k tomuto činu riskuje, že jeho pozici zabere konkurence. Placený web vyžaduje také od svých tvůrců násobně hodnotnější informace, často i výrazně kvalitnější, než bychom nalezli v papírovém časopisu se stejnými pořizovacími náklady.

Mně osobně by nejvíc vyhovovala nebo nejméně vadila varianta číslo tři. Nemusel bych sledovat pět reklam na jedné stránce a při správném cílení bych se mohl i z reklamy něco dozvědět. Příkladně článek o novém viru a abych si mohl článek třeba vytisknout (stáhnout) zobrazí se reklama antivirové společnosti. Na stránkách této společnosti můžu získat i další informace o viru nebo způsobu zabezpečení. Nemusím nic platit (v penězích) a ještě můžu získat nové informace. Bohužel by to chtělo těsnější sepětí reklamních agentur se zpravodajskými servery a individuální dohody, tyto reklamy budou u těchto a těchto článků a podobně.

Ze studie uveřejněné nedávno je 25% české populace připojeno k Internetu a většina uživatelů je hodně aktivních, což není nezanedbatelné číslo. Dále při této formě reklamy se dá využít reklamy mezistránkové, nemusí být hned celostránková a její účinnost se jistě zvedne a o možnosti cílení jsem se již zmínil. Bohužel se domnívám, že se nenajde dosti agilní reklamní agentura schopná něco podobného sjednat.

Sami můžete v anketě i v diskuzi rozhodnout, která varianta by se vám zamlouvala nejvíc.

Diskuze (34) Další článek: Velkokapacitní disk od WD

Témata článku: Reklama, Televize program, Cesta, Reálné uplatnění, Reklamní agentura, Druhá cesta, Jak, Varianta, Řek, Druhá varianta, Banner, REK, Variant


Určitě si přečtěte

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

** Tranzistory současných počítačů vyzařují při přepínání teplo ** Na Tokijské univerzitě proto vyvíjejí adiabatické procesory ** Využívají supravodivost a jsou 80× úspornější

Jakub Čížek | 43

Jakub Čížek
TranzistoryProcesoryTechnologie
Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 33

David Polesný
VánoceNotebooky
Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
Vladislav Kluska
EvropaInstagramFacebook Messenger
Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
Lukáš Václavík
SoukromíVPNGoogle
WhatsApp konečně umožní smazat velké soubory z konverzací, aby nezabíraly místo
Vladislav Kluska
WhatsAppFacebookInstant Messaging
Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 156

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5