Vykaslal bych se na teoreticke otazky, ktere se studenti jen nabiflujou a stejne hned zapomenou, protoze to proste 99.99% z nich stejne potrebovat nebude, a ti co to potrebovat budou, se to snadno douci sami za par veceru.
Obhajoby typu, ze to tak je v jinych predmetech neberu. Napriklad matematika je chapana na rozdil od jinych predmetu jako zkouska schopnosti studenta uvazovat logicky, deduktivne, presne apod. Zadnej jinej predmet se pro rozvoj techto schopnosti nehodi tak jako prave ona (i kdyz ted ji slape na paty algoritmizace, ale i tam to neni tak komplexni a v jistem slova smyslu je algoritmizace pouhou disciplinou matematiky), takze tam bych uceni se derivaci a integralu bral i z tohoto hlediska a rozhodne to nesrovnaval s teoreticky nabiflovanou vedomosti o tom, jake existuji/vali sitove protokoly. To ze ty derivace treba nekdo bude v konstrukci nebo kartografii potrebovat, bych bral jako bonus.
Pokud student umi vyjmenovat dila nejakeho autora, tak zapusobi desne sectele. Ale skutecne mu to k necemu bude jen tehdy, kdyz do kazde z tech knih alespon nakoukl, nasakl jeji atmosferu a vytvoril si na knihu vlastni nazor. Zel toto se opomiji, protoze timto zpusobem by se nemohlo probrat takove mnozstvi latky, jakou ma ucitelka predepsanou v osnovach, takze je nutne biflovat a papouskovat cizi nazory a k nicemu (krome kratkodobeho efektu) to neni. Vidim to stejne chybne, jako tento navrh maturity z vypocetni techniky.
Hned od zacatku bych koncipoval celou maturitu z IT jako praktickej ukol a bylo by na studentovi, jak si s nim poradi. Skoly i tak maji v osnovach, ze by studenti meli mit praktickou predstavu alespon o dvou operacnich systemech, coz mi pripada jako dobre, protoze bych nerad, aby statni zkouska byla zamerena jen na ovladnuti produktu jedne firmy, ktera jeste k tomu je proslavena tim, ze pokud muze, tak v zajmu sveho zisku se snazi sabotovat kazdou snahu o spolecnou otevrenou normu ci format cehokoliv, protoze by pak k ni jeji ovecky nemuseli byt tak pevne pripoutany.
Takze student by si nejprve vytahl co ma dokazat (vytvorit databazi, graf, prezentaci, algoritmus...) a nasledne by si vytahl prostredi, v jakem to udela. Ne kazda skola muze disponovat napr. ucebnou plnou Macu, ale pokud jiz skola ma ucebnu PC a to dnes jiz ma snad kazda, pak by nemel byt problem bootovat volitelne do widle/linux. Student by tedy dostal za ukol udelat to v KDE/Gnome, nebo pod Widlema. Samozrejme ze je to dost obdobne, ale aspon by vychazeli absolventi, kteri budou vedet, ze SW neni jenom mrkvosoft. Po te, co by ukol udelal, musel by svoji praci slovne obhajit. Porota by se ho ptala, proc to udelal zrovna takhle, jestli by nebylo lepsi vyuzit neceho jineho apod. Tim by se pripravoval i na to, aby jednou umel pred svym sefem obhajit sve myslenky. Cela maturita by mohla mit dve urovne obtiznosti, jako je tomu treba v narhu u matematiky, nebo ciziho jazyka. Uroven A by byla zamerena na kancelarskou cinnost a uroven B by udelal jen student, kterej by umel pomoci lidem z urovne A, kdyz se dostanou do pro ne neresitelne situace. Takze bych mu ukol zpestril vecma jako ze si nejprve bude muset umet rozchodit cestinu, pripadne si dane prostredi cele nainstalovat, a doplnit treba skriptama, ktere by praci absolventa A zefektivnily (tedy zaklad algoritmizace a programovani).
Taky mne ted napadlo, ze by mohlo byt zajimave, aby si sam vybral platformu, na jake to bude delat a upozornit ho, ze znamka se bude odvijet take od toho, kolik penez bude na sve reseni potrebovat, takze by musel udelat odhad - kolik ho bude stat zelezo, ktere by k tomu bylo vhodne, kolik licence programu, kolik udrzba, servis... ;) Je chybou, kdyz studenti nasich skol umeji neco udelat jen kdyz jim dame spoustu penez na licence a neumi vyuzit toho, co se vali vsude zdarma, pak to chteji i na pracovistich a z toho se odviji zbytecne vysoke naklady. Pamatuji si, kdyz jsem na stredni skole ohrnoval nos, kdyz jsem mel neco delat ve strojaku na pocitaci, kterej vypadal spis jako mala zakladni deska vybavena osmicifernym displejem. Rikal jsem kantorovi, proc se ucime takovouhle pitomost, a ne treba neco na PC... on mne tehdy utrel vetou - (s timhle pristrojem ja navrhnu automaticke rizeni rozvodu tepla v celem byte za desetinovou cenu, nez ty se svym PC).