Jak bude stát bojovat proti spamu?

Diskuze čtenářů k článku

Ladislav N.  |  27. 09. 2004 00:50  | 

Největší "spammer" je český stát alias byrokratický Kocourkov, který své občany zcela zbytečně otravuje nesmyslnými předpisy a povinnostmi.

Čekat od něj, že "vyřeší" problém internetového SPAMu, je více než naivní...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  27. 09. 2004 01:08  | 

jj, tomu uz veri snad jen ten magor pooh :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Melkor  |  27. 09. 2004 08:00  | 

A proto volte XYZ, ktera vas toho mavnutim kouzelneho proutku zbavi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  27. 09. 2004 01:35  | 

Prikladat strankove citaty z bible nebo koranu, ci volebni progam CSSD samozrejme muzete, nesplnuji definici obchodnich sdeleni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
brouk  |  27. 09. 2004 10:03  | 

To jsem chtěl napsat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Swen  |  27. 09. 2004 08:24  | 

ze 100 spamu co mi denne prijdou je tak 5 z ceska - zbytek ze zahranici. TAkze slavny spamovy zakon je naprosto na nic....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miroslav Šaroch  |  27. 09. 2004 09:19  | 

No u mne jsou české tak 2%, takze nechapu co to tam zase vymejslej. Asi aby se ty mraky uredniku tolik nenudily (

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shrek  |  27. 09. 2004 09:41  | 

No a co, nejak se zacit musi. Pokud si kazdy stat pohlida mistni spammery, bude to v klidu. A statum, ktere to odmitnou, se odstrihnou draty a muzou spamovat maximalne na svem uzemi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Majsner  |  27. 09. 2004 12:57  | 

Hmm, ale když budou spameři spamovat vždycky jen do zahraničí, tak na ně budou jakýkoliv zákony v kterýkoliv zemi krátký...to by se musela dohodnout celá EU a celej svět...a to asi jen tak nehrozí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shrek  |  28. 09. 2004 14:50  | 

Kdyz zabijes cizince, je na Tebe zakon kratky? Ja myslim, ze ne. Vsechno jde, kdyz se chce. A jak rikam, pokud nebudou nektere staty a provideri spolupracovat, budou proste odstrizeni a bude klid.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
knova  |  27. 09. 2004 12:33  | 

Potíž je v tý definici spamu "v dosahu naší národní legislativy". Co to jako znamená? Email poslaný z domény *.CZ? Nebo email psaný v českém jazyce? Hmmmm, pěkně blbá definice, tím se akorát snaží úřad chránit a v případě potřeby cokoliv označí za "spam, který není dosahu naší národní legislativy". Výborně...


Ale abych jenom nekritizoval... Je to chvályhodný počin, bohužel si myslím, že nerealizovatelný. Spamy není možné omezit na základě kterékoliv vyhlášky úřadu, stejně jako se takto nezabrání např. nelegálnímu kopírování CD. Podle mě se musí ochrana proti spamu postavit někam jinam, v tomto případě např. na mailový server.


Pokud budu každý spam elektronickou formou bonzovat úřadu, dojde k sekundárnímu spamování. Denně se odešle v podstatě stejný počet spamů na adresu úřadu (pokud všichni uživatelé budou poctivě hlásit všechny spamy). To mi přijde jako vůbec největší nesmysl - tedy, pokud právě ona formule "v dosahu naší národní legislativy" neořízne počet spamů (které úřad uzná za spamy) na rozumnější hodnotu (nejlépe nula).


No nic, uvidíme...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ropman  |  27. 09. 2004 08:34  | 

co mate stale vsetci proti spamu ? ja spam neodosielam a dost casto mi chodi. ale neobtazuje ma to ved tie spravy hned zmazem a neni problem. stve ma skor ze nikomu nevadi ze mu chodi denne do realnej schranky plno zbytocnych pi*****, ktore tiez kazdy hned vyhodi, pricom tu je skoda omnoho vecsia (lesy) aj ked za to odosielatel plati viac. zamyslite sa trochu a zacnite riesit to co je podstatnejsie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  27. 09. 2004 11:10  | 

Tebe to mozna neobtezuje, ale spoustu jinych lidi jo. Si predstav, ze ti jich dene prijde pres 300 i vic. Pak te to bude jespis stvat taky. Nemluve o tom, ze to zere pasmo jak tobe tak ISP kteri to musi dorucit aby to nakonec skoncilo v kosi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
knova  |  27. 09. 2004 12:37  | 

Jojo, jako největší problém spamu (aspoň pro mě) vidím automatickou notifikaci na mobil...


Řešení typu: udělej si filtr na cokoliv mimo *.cz je pěkná blbost. Jednak spamy "chodí" i z *.cz adres a druhak potřebuji přijímat emaily i z jiných domén.


Takže bohužel zprávy na mobil jsem zrušil, protože jich denně chodí opravdu spousta. Tím ztrácím spoustu času, neboť musím každou chvíli kontrolovat ručně, zda nepřišel email. Pochopitelně v momentě, kdy nechci sedět u kompu (to samozřejmě vidím hned).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
karel  |  27. 09. 2004 08:46  | 

GATO s.r.o., Jihlavská 611, 140 00 PRAHA 4 to vidí jinak:

Vaše e-mailová adresa byla získána, případně vybrána z veřejně dostupných zdrojů. Tento e-mail není dle zákona č. 138 / 2002 Sb. nevyžádaná reklama (stanovisko zainteresovaných stran k tomuto zákonu, potvrzené písemně Ministerstvem obchodu a průmyslu:



Za reklamu, vedoucí k výdajům adresáta se považuje zasílání nevyžádaných faxů, které spotřebovávají faxový papír příjemce. Za reklamu, vedoucí k výdajům adresáta se považuje zasílání nevyžádaných e-mailů o velikosti přesahující při načítání tarifikovatelnou jednotku, tedy zhruba 20, maximálně 100 kB. Za obtěžující reklamu se považuje telefonování v nevhodnou dobu, tedy zejména v noci a v neděli.



E-mail zasíláme v dobré víře, že může být zdrojem informací o novinkách v oblasti stínící techniky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  27. 09. 2004 11:11  | 

Poslat jim aspon 5MB prilohu, ono je to prejde. Spam to neni, paac to posilam jen jim ;).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Richard  |  27. 09. 2004 08:46  | 

Ked sa byrokrati chytia niecoho tak vzdy dopadne katstrofou - predpokladam, ze prestanu fungovat maily alebo cely internet

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kartelus  |  27. 09. 2004 12:21  | 

Uplne jednoduse. Pujdou na to od lesa. Pouziji materialy z lobovacky na referendum pro vstup do EU, misto jednotneho sloganu ANO pouziji tentokrat slovo NE-eeeeee (to aby se ten nepomer konecne v mediich vyrovnal) a kurz vychovy mozkozroutske spolecnosti jiste zabere, uz jednou tato taktika byla ucinna a nebyvale vyrovana ve vsech vekovych skupinach. No nic, jdu si dal hrat s babovickami.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Filip Truhlík  |  27. 09. 2004 12:33  | 

Já myslím že to je hodně o obsahu reklamních patiček: snadno totiž mohou zmást antispamový filtr, který vyhodí vyžádanou poštu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jojo  |  27. 09. 2004 13:23  | 

aneb jak to vidi sily svetla: http://www.vesmirni-lide.cz/zak_spam.htm

Upozorneni: je to dost masakr ;o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
an  |  29. 09. 2004 13:04  | 

Uz se tesim, az mi nekdo sdeli, ze moje duchovno nebude zcela v poradku, pokud nebudu pravidelne dlabat v1agru :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  27. 09. 2004 13:43  | 

Pan Peterka učí na vysoké škole? No dobře.


Každopádně v zákoně je, že nesmí být zasláno nevyžádané obchodní sdělení a reklama v patičce emailu je obchodní sdělení a je nevyžádané. Vím, že je blbost to zakazovat, ale ten zákon to prostě a jasně zakazuje a není co řešit. To, že Mlynář navrhne zákon, který prokazatelně zakazuje obdobné chování freemailů a pak tvrdí, že o tom zákon není, jenom dokládá jeho nekompetentnost. Zákazy jsou jasně definovány a pokud bude úřad rozumný, nebude zákon brát do slova.


Ona zmíněná hranice totiž znamená "jak hodně budeme tak blbě napsaný zákon dodržovat doslova a jak hodně budeme tolerovat neškodné prohřešky".


K čemu vyzíváte na konci článku? K diskusi zda je takto napsaný zákon blbost nebo k diskusi zda jsou nevyžádaná reklamní sdělení v patičkách emailů nevyžádanými reklamními sděleními?


Ještě upřesnění, reklamu v patičkách nedostávají uživatelé freemailů, kteří by jinak za uvedené služby museli platit, ale ti, kterým daní uživatelé zasílají email a Ti jsou v tom nevině.


 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xx  |  27. 09. 2004 15:00  | 

"Nesmi byt zaslano nevyzadane obchodni sdeleni" - absolutne receno nesmi byt takove sdeleni SOUCASTI zadneho vysilani nebo vyslani - v mailech by nesmelo byt ani technicke zakonceni (napr. "mail vygenerovan pomoci ABC programu/scriptu". Ani by reklama nemela byt soucasti obrazku (napr. obrazek sportovce se sponzorskymi "fleky" na dresu).
Ve vykladu se zrejme bude drzet toho, ze zprava nesmi byt obsahove samoucelna jako reklama a zprava zaslana jako nevyzadana a logicky nesouvisejici (nebude se tykat napriklad nabidky na clonici techniku rozeslane firmam tuto techniku montujici nebo opravujici). Jinak by to byl bezucelny a buzerujici hon na carodejnice pri kterem by "zarvalo" spousty sluzeb a prace poskytovane jinak zdarma a spousty zadanych a dopredu neocekavanych ale dulezitych informaci by nebylo predano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luďek  |  27. 09. 2004 17:24  | 

"nebude se tykat napriklad nabidky na clonici techniku rozeslane firmam tuto techniku montujici nebo opravujici"


To zní velmi rozumně, ale zákon mluví jinak. Sestavil se špatný zákon a teď se přemýšlí to tom v jakých případech ho dodržovat a v jakých nikoliv.


Je jasné, že se zákon nebude dodržovat, protože nevyžádané obchodní sdělení je např. reklama na billboardu na fotce z dovolené. Je tam obchodní sdělení, je. Vyžádal si jej někdo prokazatelným souhlasem, nevyžádal. A dostat za to 10 milionů pokuty, to by bylo drsné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
asta  |  27. 09. 2004 17:47  | 

No, neviem ako chcu obmedzit napr. to, ze nakup/predaj tovaru za ucelom * ma - aspon na Slovensku - kazdy kto ma nejaku zivnost. Aj ked to v zivote v praxi neuplatni, ale pre istotu.
Alebo to s tym vobec nesuvisi? Nebude sa dat obhajovat "sak my ponukame predaj, oni to maju tiez v zivnosti ..."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hawkie Hawk  |  27. 09. 2004 23:19  | 

Nekolik postrehu k vecem, ktere byly vyse v diskuzi nastineny:


1. Muj osobni nazor na reklamni paticky je ten, ze NEJSOU nevyzadanym obchodnim sdelenim. Pisatel emailu, ke kteremu jsou pripojeny, jejich pouziti odsouhlasil, tzn. odsouhlasil, ze budou nedilnou soucasti obsahu jeho emailu (predpokladam, ze tak to maji pravne osetrene poskytovatele freemail-serveru). Adresat daneho emailu potom muze bud akceptovat cely email, tj. vcetne paticek, anebo cely email povazovat za nevyzadany, tj. vcetne obsahu, o ktery ma zajem. Nemuze (vzhledem k podminkam, ktere odesilatel schvalil), povazovat cast emailu za vyzadanou a cast za nevyzadanou. Zjednodusene se bud smiri s tim, ze mu kamos posila i nejakou tu paticku, anebo ho pozada o pouzivani sluzby, ktera paticky nepouziva (stezovat si na kamarada by asi nikdo neudelal a pokud ano, je otazkou, zda by jeho emaily byly povazovane vzhledem k pritomnosti paticky za nevyzadane obchodni sdeleni nebo ne...tady je prostor na debatu, ktera ale bude ciste akademicka, protoze na kamarada si asi nikdo stezovat nebude). Narozdil od autora clanku si myslim, ze za techto podminek se za nevyzadanou paticku neda povazovat ani ona zminovana stranka z bible atp.. Pokud to odesilateli nevyhovuje, bude pouzivat sluzbu, ktera paticky podobneho rozsahu neuziva. Pokud mu to nevadi (a zadny adresat si nestezuje), muze mit paticka treba 100 MB. Neviditelna ruka trhu myslim s podobnymi extremy dokaze zatocit, neboli pokud nekdo velmi rozsahle paticky pouziva, moc zakazniku mit nebude. Jinou otazkou je, jestli se vetsi a vetsi paticky nebudou stavat vseobecnym standadem. Ani potom ale s autorem nesouhlasim a nemyslim si, ze by byly v rozporu se zakonem - adresat jimi plati, jak autor spravne pise, jinak bezplatnou sluzbu.


2. V nekterem z prispevku vyse byl zminen nazor, ze kdyz bude dotycny posilat email na jedinou adresu, nejedna se o spam. K tomu muj nazor: o "spam" v pocitacove hantyrce se nejedna - asi se vsichni shodneme, ze za spam oznacujeme email, ktery putuje na tisice adres. Pojem "spam" ale neni legislativni termin, byt pro zjednoduseni redaktori oznacuji dotycne zakony za "anti-spamove". Legislativnim terminem je "nevyzadane obchodni sdeleni". "Nevyzadany obchodnim sdelenim" muze byt i email, ktery byl poslan z jedine adresy na jinou jedinou adresu, pokud naplnuje ostatni zakonem stanovene nalezitosti (ona "latka", o ktere se stale jedna).


Tolik me skromne nazory, ktere nehodlam nikomu vnucovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr II.  |  28. 09. 2004 13:29  | 

Na mé schránce k bývalému účtu u Tiscali je jasně vidět jak tato firma prodává adresy svých registrovaných uživatelů. Schránku totiž nepoužívám, ale když se do ní podívám, je plná píčovin o zvětšování penisů, o viagře za pár šupů a o superlevných programech od MS dodávaných nějakou kanadskou firmou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ritchie  |  28. 09. 2004 15:42  | 

Kde berete tu jistotu? Osobně jsem s Tiscali nikdy žádný problém neměl. Adresy jsou totiž třeba také hádány, např. podle slovníku. Proto mně přišel spam na adresu tequila@..., kterou jsem nikdy nepoužil. Důvod je prostý -- tequila je slovníkové slovo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub  |  29. 09. 2004 16:23  | 

I kdyby patičky z freemailů byly nevyžádané obchodní sdělení (a podle mě jsou), není to problém freemailů, ale uživatelů, kteří je používají. Oni při registraci souhlasili s tím, že se patičky do odesílaných zpráv budou vkládat, a proto to jsou oni, kdo jsou za odeslání obchodního sdělení zodpovědní. Pokud si na to tedy bude chtít někdo stěžovat, může si na to stěžovat u odesílatele zprávy a ne u provozovatele freemailu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
karel  |  29. 09. 2004 16:42  | 

Dobrý den,
v našem systému databáze podnikatelských subjektů není autorizován odkaz Vaší společnosti:
V souladu se zákonnými předpisy o nevyžádané reklamě a spamu vás žádáme o souhlas s oslovením ve věci autorizace údajů vaší společnosti v naší databázi podnikatelských subjektů. Upozorňujeme, že v případě nesouhlasu bude Vaše společnost vyřazena nejen z našeho systému, ale i z databáze podnikatelských subjektů EU a nebude zařazena do tisku CD českých firem pro rok 2005. Bližší údaje vám sdělíme v případě Vašeho souhlasu


publicity_cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Novák  |  29. 09. 2004 20:01  | 

Občanský zákoník
Hlava pátá: Spotřebitelské smlouvy
§ 52
(1)
Spotřebitelskými smlouvami jsou smlouvy kupní, smlouvy o dílo, případně jiné smlouvy, upravené v části osmé tohoto zákona, pokud smluvními stranami jsou na jedné straně spotřebitel a na druhé straně dodavatel.


(2) Dodavatelem je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.


(3) Spotřebitelem je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy nejedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.


§ 53
(1) Pro uzavření smlouvy mohou být použity prostředky komunikace na dálku, které umožňují uzavřít smlouvu bez současné fyzické přítomnosti smluvních stran. Prostředky komunikace na dálku se rozumí prostředky, s výjimkou písemného styku, provozované podnikatelem, k jehož předmětu činnosti náleží poskytování jednoho nebo více prostředků komunikace na dálku, zejména neadresovaný tisk, adresovaný tisk, typový dopis, reklama v tisku s objednávkovým tiskopisem, katalog, telefon s (lidskou) obsluhou, telefon bez (lidské) obsluhy (automatický volací přístroj, audiotext), rozhlas, videotelefon (telefon s obrazovkou), videotext (mikropočítač a televizní obrazovka), elektronická pošta, faxový přístroj, televize (televizní nákup, teleshopping).


(2) Prostředky komunikace na dálku umožňující individuální jednání mohou být použity jen tehdy, jestliže spotřebitel jejich použití neodmítl. Pouze s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele mohou být použity automatické telefonní systémy bez (lidské) obsluhy a faxové přístroje.


(3) Při použití prostředků komunikace na dálku musí být obsahem návrhu informace nutné k uzavření smlouvy ve smyslu obecných náležitostí smlouvy upravených v této části a podstatných náležitostí smlouvy stanovených v části osmé zákona. Tyto informace musí být poskytnuty určitým a srozumitelným způsobem s přihlédnutím k zásadám dobré víry a k ochraně osob, zejména nezletilých nebo spotřebitelů.


(4) Při jednání prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnuty zejména tyto informace:
a) obchodní jméno a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby,
b) název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb,
c) cena zboží nebo služeb včetně všech poplatků,
d) náklady na dodání,
e) způsob platby, dodání nebo plnění,
f) poučení o právu na odstoupení, s výjimkou případů podle odstavce 7,
g) náklady na použití komunikačních prostředků na dálku,
h) doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.


Ačkoli to zmínění zákon novelizoval i ohledně e-mailu, je nejasné proč je to samé dovoleno televizi (tj. mocným) a  zakázáno drobným. Asi by se staré mediální a reklamní struktury po***li, kdyby si kdejaký živnostníček dokázal realizovat efektivní reklamní kampaň bez nich. Snaha poslanců není chválihodná, neb jde jen o zoufalou snahu o neudržitelné - o urdžení před-internetového modelu ekonomiky při životě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Novák  |  29. 09. 2004 20:10  | 

A nějak se naprosto zapomělo na mailové odpovídače. Skvělá věc  a chválihodná věc, potvrdit odesílateli doručení mailu okořeněné notnou dávkou reklamy :o))))))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači