Společnost Factum Invenio provedla nedávno zajímavý průzkum problémů, které v současné době nejčastěji řeší IT útvary ve firmách. Co trápí české firmy v IT oblasti? Jaké problémy řeší a kolik jim věnují času?
Mezi největší problémy, se kterými se momentálně IT útvary potýkají, patří zejména zavedení větší flexibility při zavádění nových služeb uživatelům ve firmě a tedy jakýsi rozvoj celého IT. Dalším z klíčových problémů je pak zajištění propojení aplikací, často kritické je pak včasné reagovaní na nenadálé situace a výpadky, s čímž souvisí i nutnost snižovní rizik. A jako obvykle patří mezi hlavní problémy i snižování nákladů. Pojďme se teď podívat na jednotlivé oblasti poněkud podrobněji.
Metodika
Výzkum byl proveden v období od srpna do září minulého roku. Bylo použito kombinace hloubkových rozhovorů s představiteli 24 firem a řízených osobních rozhovorů se 185 respondenty. Těmi byli ředitelé IT útvarů a topmanažeři, zodpovědní za správu IT ve vybraných firmách a institucích. Pro jejich výběr bylo zvoleno celkem pět oblastí - telekomunikace, finanční sektor, veřejná správa, zahraniční společnosti a také společnosti z CZECH TOP 100.
IT útvary jsou v řadě dnešních firem již zcela klíčové části podniku, nejedná se jen o "servis", který má zabezpečit instalaci a běh kancelářských aplikací. Proto bylo cílem průzkumu zhodnotit současný stav IT v českých firmách a odpovědět na otázky: Jaké hlavní úkoly řeší IT oddělení, jaké kompetence jim přísluší, jaká je úroveň znalostí a orientace v jednotlivých úrovních fungování správy a dohledu IT služeb a procesů ve firmách. Jelikož si průzkum objednala společnost Hewlett-Packard, bylo pochopitelně i cílem srovnání firmy s konkurencí v oblasti managementu software, ale tyto informace nás až zas tak zajímat nebudou a zaměříme se spíše na obecné údaje.
Hlavní problémy
Průzkum odhalil celkem tři problémy, které jsou momentálně IT útvary dotazovaných podniků řešeny. Výsledky nejsou celkem nijak překvapivé.
Na prvním místě se 75 % je problém flexibility. Tedy především schopnost IT oddělení zavádět nové služby, zajistit propojení aplikací a také umět reagovat na nenadálé a nepředvídatelné situace jako jsou rozličné výpadky a poruchy. Čím rychleji je IT oddělení schopno reagovat, tím menší jsou pochopitelně pro firmu ztráty z výpadku a nebo tím méně bolestný je přechod na jiné systémy či aplikace.
Pro dvě třetiny dotázaných je také jedním z nejklíčovějších problémů nutnost snižovat rizika. To jde poměrně ruku v ruce s předchozím bodem. IT oddělení musí být schopno nejen v případě poruchy rychle reagovat, ale standardními postupy musí těmto výpadkům předcházet či alespoň snižovat případné ztráty, pokud už k nim dojde.
Tak trochu proti oběma předchozím požadavkům či problémům stojí ten třetí nejčastější a tím je snižování nákladů. To se týká všech oblastí a tak ani IT oddělení není výjimkou. Tyto otázky trápí celkem 57 % dotázaných.
Být ale flexibilní, zajistit dokonalé služby a to vše navíc levně, to nejde moc dohromady v žádné oblasti. Na druhou stranu existuje řada případů (a zejména ve státní správě), kde se prostředky na IT investují velmi neuváženě.
Nejběžnější interní požadavky
Mezi nejběžnější interní požadavky, "rutinu" IT správy, patří obligátní aktualizace systémů a softwaru, řešení problémů s jejich funkčností (resp. nefunkčností), pochopitelně správa sítě a serverů a v neposlední řadě také zálohování.
Těmto rutinním úkolům věnuje IT oddělení v průměru 27 % pracovní doby, tedy zhruba 2,2 hodiny denně. Co se frekvence řešení těchto provozních záležitostí týče, u 37 % firem jsou řešeny jednou týdně, 27 % firem pak uvádí jednou měsíčně a 20 % pak dokonce jednou za půl roku, což mi přijde hodně zajímavé.
Odlišných hodnot pak dosahují požadavky od vedení podniku. Ty se od běžných provozních požadavků liší, jedná se často o požadavky "strategického charakteru", jejichž řešení si také vyžádá více času a prostředků. Jednou týdně tak takové požadavky řeší 29 % firem, měsíčně 36 % a jednou za půl roku opět 20 %.
Softwarové nástroje jako podpůrný prostředek při správě serverů a sítí využívá 77 % firem, u správy aplikací je to pak 68 %. Daleko horší je však stav ve správě procesů, kde používá příslušné nástroje jen třetina firem.
Některé znalosti IT manažerů nic moc
Průzkum se zaměřil i na některé znalosti samotných IT manažerů. S významem pojmu ITIL (Information Technology Infrastructure Library) je obeznámeno pouze 35 % respondentů, celkem 50 % jej ani neslyšelo. Ani dotaz na pojem "procesy" nedopadl příliš dobře. Správnou odpověď uvedlo jen 52 % respondentů, zbytek odpověděl chybně nebo odpovědět nedokázal. To je poměrně žalostná bilance, vzhledem k tomu, o jaké respondenty se jednalo. Project Manager společnosti Factum Invenio Petr Pojer k tomu uvádí, že v této oblasti bude potřeba ze strany poskytovatelů software realizovat poměrně velkou informační kampaň.