ISSS: ve znamení koncepcí

Konference „Internet ve státní správě a samosprávě“ proběhla letos již posedmé, a nesla se ve znamení nových koncepcí: ministr Mlynář představil vládou nedávno schválenou Státní informační a komunikační politiku. Představitelé ODS zase prezentovali svou „alternativu k současnému stavu informatiky a telekomunikací“, a chtějí provést totální audit a následný reinženýring výkonu státní správy.
Kapitoly článku

Zřejmě nejvýznamnější počin, kterým se Ministerstvo informatiky mohlo na letošním ISSS prezentovat, bylo vypracování dokumentu "Státní informační a komunikační politika" (s podtitulem "e-Česko 2006"). Vláda ČR jej schválila doslova v předvečer konání konference (24.3.2004, svým usnesením č. 265/2004). Nová "politika" tedy nahrazuje dvě dosavadní oddělené koncepce, obě z roku 1999: státní informační politiku a Národní telekomunikační politiku.

Samotný návrh Státní informační a komunikační politiky byl představen již na loňském Invexu, a od té doby prošel jak fází veřejného připomínkování, tak i klasickým mezirezortním připomínkovým řízením. Psát podrobněji o jeho obsahu by vydalo na několik samostatných článků (zájemce mohu odkázat např. na následující články vlastní produkce - část 1, část 2 a část 3). Proto skutečně jen telegraficky: koncepce je výhledem do roku 2006 (proto i podtitul "eČesko 2006"), navazuje na celoevropskou koncepci eEurope2005 a rozpracovává ji do našich domácích podmínek. Přitom definuje čtyři hlavní priority, v pořadí:

  • Dostupné a bezpečné komunikační služby
  • Informační vzdělanost
  • Moderní veřejné služby on-line
  • Dynamické prostředí pro elektronické podnikání

a v rámci těchto priorit ukládá konkrétní úkoly, s konkrétním termínováním.

Zajímavostí, kterou si dovolím zmínit, je to že Státní informační a komunikační politika (dále jen SIKP) obsahuje konkrétní definici broadbandu:

Za "vysokorychlostní" bude obecně považováno takové připojení, které svou efektivní (skutečnou) propustností neomezuje uživatele v jeho aktivitách. Z praktických důvodů bude hranice "vysokorychlostního" připojení prozatím stanovena na 256 kbps, přičemž se předpokládá její postupné zvyšování.

a jedním z úkolů, které ukládá, je i vypracování "Národní broadbandové strategie" (formálně: Státní strategie pro širokopásmový přístup (broadband)). Pravdou je, že původní termín zněl: do okamžiku našeho vstupu, a již nyní je téměř jisté, že nebude dodržen.

Celý návrh SIKP byl již na počátku (v říjnu 2003) zveřejněn, a od té doby prošel veřejným připomínkováním i klasickým mezirezortním připomínkovým řízením (finální znění). Jeho hlavní priority přitom zůstaly beze změny. K určitým dílčím změnám došlo u specifikace jednotlivých zásad a konkrétních úkolů (nyní jsou např. všechny konkrétně termínovány). Stejně tak došlo k přeskupení určitých částí textu (například pasáže hodnotící vývoj a současný stav se dostaly až na konec, do přílohy).

Osobně za nejvýznamnější změnu považuji právě výrazné přepracování pasáží, které hodnotí vývoj našeho telekomunikačního trhu. Poprvé zde totiž zaznívá kritika předchozích koncepcí a zejména toho, že v roce 1994 bylo rozhodnuto o cestě extenzivního rozvoje, s cílem zdvojnásobit do roku 2000 počet pevných telefonních linek - ale tento cíl nebyl nikdy revidován, s uvážením technologického vývoje a situace na trhu (vzhledem k nástupu Internetu a mobilních komunikací), a to ani Národní telekomunikační politikou z roku 1999. Nová "konvergovaná" státní politika tak po pravdě konstatuje, že hlavní úkol z roku 1994 - zdvojnásobit do roku 2000 počet pevných linek - nakonec nebyl splněn. Ovšem nikoli proto, že by to Telecom nedokázal, ale proto, že další pevné linky již nikdo nechtěl.

Elektronický podpis všem obcím

Zajímavou akcí, kterou MI ČR vyhlásilo přímo na konferenci ISSS, je záměr "vybavit všechny obce v ČR elektronickým podpisem". Cíl je zřejmý: prosadit používání elektronického podpisu do každodenního života obcí. Nový správní řád jim totiž ukládá resp. umožňuje přijímat elektronická podání, doručovat písemnosti na elektronické adresy, v elektronické podobě vydávat správní akty a provozovat elektronické podatelny - vše s využitím zaručeného elektronického podpisu. K tomu je ale nutnou podmínkou to, aby obce vlastnily tzv. kvalifikovaný certifikát, vydaný akreditovanou certifikační autoritou. Ta je u nás dosud jen jedna (I.CA), a potřebný certifikát u ní přijde na 700 Kč.

Ministerstvo informatiky ČR se proto rozhodlo, že 6253 obcím takovýto certifikát zaplatí ze svého (a na celou akci uvolnilo ze svého rozpočtu na 3 mil. Kč). Vzhledem k rozsahu zakázky dosáhlo u I.CA výrazné množstevní slevy, takže jeden certifikát přijde jen na 370,- Kč. Vydávání certifikátů by mělo začít co nejdříve.

Osobně to považuji za chytrý tah, který dobře zapadá do představy, že stát vytváří podmínky a také uděluje určité počáteční impulsy k rozvoji a používání nových technologií. Dalším kritickým místem ovšem bude to, jak dobře se dokáží obce seznámit s podstatou elektronického podpisu a naučit se jej prakticky používat. Ne že by to bylo až tak těžké, ale pokud někdo není zrovna počítačový nadšenec a má plné ruce práce s jinými agendami a povinnostmi, nemusí to pro něj být triviální. Uvidíme …

Portál veřejné správy

Splněným úkolem, kterým se MI ČR mohlo na letošní konferenci ISSS pochlubit, bylo spuštění portálu veřejné správy (na adrese http://portal.gov.cz). Názory na jeho obsah, lépe řečeno na bohatost tohoto obsahu, se samozřejmě různily, od nadšených až po silně kritické. Faktem ale je, že obsah a služby portálu postupně přibývají. Před časem se na portále objevil v plném znění Obchodní věstník (a ve stejné době bylo spuštěno i nahlížení do katastru nemovitostí, byť není součástí portálu). Naopak se neobjevila možnost podávání daňového přiznání právnických osob, která byla počátkem roku avizována na konec prvního kvartálu. Přímo na ISSS pak bylo oznámeno rozšíření tzv. životních situací o další "várku" cca 20 služeb, mezi kterými již jsou i "životní situace" týkající se fungování subjektů samosprávy.

Dále došlo k rozšíření informací o jednotlivých obcích o výsledky sčítání lidu v roce 2001. Jde například o informace o věkové, vzdělanostní či národnostní struktuře obce, údaje o počtu a vybavenosti domů, bytů, domácností apod. Někde však jsou k dispozici ještě novější údaje, datované k toku 2002.

Priority pro rok 2004

Ministerstvo informatiky představilo na konferenci ISSS také své priority v oblasti e-governmentu a informatizace veřejné správy v letošním roce. V oblasti legislativy byl nejvyšší důraz kladen na přípravu zákona, kterému se dříve říkalo "o registrech", a nyní se o něm hovoří jako o zákonu "o pravidlech výměny dat ve veřejné správě". Z tohoto novějšího označení vyplývá již samotná podstata připravovaného zákona: měl by nově definovat, zda a jak budou moci (resp. budou muset) být vzájemně propojeny registry vedené různými resorty, a jak si budou vyměňovat data. Takovéto definování, přímo formou zákona, je určitě nutnou podmínkou k naplnění vize, obsažené ve Státní informační politice: že občan bude poskytovat svá data jen jednou, a jednotlivé agendy veřejné správy je budou sdílet (podrobněji viz článek Služby e-governmentu: vize a realita).

Další aktivitou, o které na konferenci hovořil ministr Mlynář, je iniciativa HOME PC. Její podstatou je možnost daňového zvýhodnění pořízení domácího počítače a připijení k Internetu, a dále možnost aby firmy poskytovaly svým zaměstnancům počítače za výhodnějších odpisových podmínek. Za koupi nového domácího počítače by bylo možné snížit daňový základ o 1000 Kč měsíčně po dobu 24 měsíců. Dalších až 2400 ročně by se dalo odečíst od základu daně za DPH za připojení k Internetu. Jak na konferenci zaznělo, vše je nyní ve stádiu "předdohody", která by se zatím měla týkat rodin s dětmi. Záměrem a snahou ministra Mlynáře je rozšířit tuto možnost na všechny domácnosti.

Vysokou prioritu budou mít pro MI ČR i záležitosti kolem strukturálních fondů a projektů z nich čerpajících. Samotné MI ČR přitom není správcem žádného fondu, ale chce pomáhat alespoň metodicky, s přípravou a hodnocením projektů, tak aby měly větší šanci uspět. Ministr Mlynář na jedné z prezentací řekl, že sdílí obavy ohledně toho, že ČR nebude zpočátku schopna využít všech možností a předkládat skutečně kvalitní projekty - a právě proto chce jeho úřad pomáhat. Na ISSS se přitom prezentovalo i Ministerstvo pro místní rozvoj, které spravuje několik tzv. Operačních programů (OP).

Mimochodem, těsně po skončení konference ISSS byl do provozu uveden samostatný portál, zaměřený na problematiku čerpání prostředků z fondů EU (na adrese http://www.edotace.cz). Stojí za ním pražská Economia a.s. a brněnská společnost Raven Consulting, a.s.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,