Výzkumníci Googlu odhalili soustavu chyb, které umožňovaly napadnout iPhony a získat z nich citlivá data. K nakažení přitom stačilo pouze navštívit infikovanou webovou stránku. Chyby jsou již nyní opraveny, v systému se ale nacházely přibližně dva roky a byly k tomuto účelu zneužívány.
Chybu odhalil tým Project Zero, který se v rámci Googlu věnuje nacházení právě zero day zranitelností. Ten objevil několik webových stránek zneužívající 5 řetězců chyb, které se vyskytovaly od iOS 10 až po iOS 12. Vše bylo Applu nahlášeno 1. dubna letošního roku, přičemž bezpečnostní záplata vyšla o 7 dní později. Aktuálně tak by tyto konkrétní chyby neměly být zneužitelné.
Celkem se jednalo o pět řetězců chyb od iOS 10 po iOs 12.
K útokům skrze ně ale docházelo přibližně po dva roky a zasažení uživatele bylo velmi snadné. Stačilo totiž pouze navštívit infikovanou stránku a zařízení bylo nakaženo malwarem. Podle odhadů měly toto stránky tisíce návštěvníků týdně. Malware ale neměl dlouhého trvání, pro jeho odstranění stačilo zařízení restartovat, i tak se ale mohl dostat k šifrovaným údajům v rámci zařízení. Google se podrobně o chybách rozepsal na svém blogu.
Útočníci získali hesla i šifrovaná data aplikací
Celkově se jednalo o 14 chyb v Safari a kernelu a dvou chybách, které umožnily vystoupit ze sandboxu, ve kterém aplikace běží. Všech pět řetězců umožnilo získal plnohodnotný root přístup k zařízení umožňující instalovat aplikace či získat přístup k osobním údajům.
Malware totiž dokázal získat přístup ke keychainu, který šifruje a ukládá citlivá data zařízení. Dostal se tak jak k uloženým heslům, tak i datům aplikací, jako je WhatsApp, Telegram či iMessage – tedy i do aplikací, které uživatele považují za zabezpečené end-to-end šifrováním. Ušetřeny ale nebyly ani kontakty, Gmail a další aplikace.
Útočníci se dostali i k datům v rámci WhatsAppu, Telegramu či iMessage.
Útočníci také získali polohu zařízení, informace o připojené Wi-Fi síti včetně hesla. Odchytit bylo možné i token odesílaní Single-Sign-On službou pro iOS v rámci Google účtu, díky čemuž bylo možné udržet si přístup ke Google účtu i poté, co malware již nebyl v zařízení.
Největší nebezpečí tak bylo hlavně u cílených útoků. Hackeři mohli infikovat weby (případně vytvořit podvodnou verzi), u kterých měli velkou pravděpodobnost, že je navštíví konkrétní uživatelé a tím se dostat do jejich zařízení.
Nejdůležitější jsou aktualizace
Opět se tak ukazuje, že bezpečnostní problémy se nachází v každém systému, byť Apple se snaží své zákazníky přesvědčit, že je výjimkou a staví na tom i marketing. Nejdůležitější tak zůstávají pravidelné bezpečnostní aktualizace, které poskytují všechny platformy jak na počítači, tak i mobilních telefonech.
Aktuální chyby sice již byly opraveny, není ale vyloučeno, že se v systému (či kterémkoliv jiném) nenacházejí podobné. Při pořizování zařízení se tak vždy dívejte, jakou podporu výrobce běžně poskytuje, či případně garantuje ke konkrétnímu modelu.
Zdroj: The Next Web