IP telefonie a IP/GSM brány

Během posledních let zaznamenal „hlas po IP síti“ velký technologický rozvoj. IP telefonie je dnes už prověřená a plně spolehlivá technologie nabízející funkce, které běžné ústředny v minulosti nedokázaly nabídnout.

Důležitou součástí dnešní IP sítě je přímé propojení VoIP s GSM sítí. Toto propojení zajišťují IP/GSM brány. Z důvodu úspor nákladů na hovory a rychlé návratnosti investic jsou v rámci posunu uživatelů k IP telefonii často tyto brány využívány. Směrování hovorů na mobilní telefony přes běžné telefonní linky se tím stává bezpředmětné.

IP telefonie

Máme-li stručně charakterizovat IP telefonii, jedná se o telefonování skrze datové počítačové sítě. IP telefonie je ekvivalent ke službám telefonních operátorů. Klasickou telefonní ústřednu, tak jak ji známe, nahrazuje specializovaný počítač zapojený do sítě spolu s IP telefony. Pokud tedy máme například takovouto sítí propojeno několik poboček v rámci jedné společnosti, mohou tyto mezi sebou plnohodnotně telefonovat bez využití služeb telefonních operátorů.

Předností IP sítě oproti klasické síti a běžným telefonním přístrojům je mnoho hlasových, datových i obrazových funkcí. Kromě schopnosti přenosu hlasu umožňují IP telefony také prohlížení telefonních seznamů, zobrazování na displeji různých dokumentů, grafiky, dat z internetu, ale také ukládání dat uživatele. IP telefonii můžeme také plně integrovat s dalšími systémy a aplikacemi v podniku a můžeme provádět úpravy funkcí dle potřeb uživatele.

IP/GSM brány

Jak bylo řečeno, IP/GSM brány jsou důležitou součástí IP telefonie. Jejich funkcí je přesměrovávat všechny hovory vedené z IP sítě do sítí mobilních telefonů (GSM) a obráceně, tedy z GSM do IP sítě. Nasazení bran přináší kromě funkčních výhod také, a to především, výhody finanční.

Mnoho potencionálních uživatelů však mohou od přechodu na IP telefonii odradit vysoké pořizovací náklady na výměnu koncových zařízení. Měli by si ale uvědomit, že IP/GSM brány umožňují zákazníkům ihned po nainstalování významně snížit náklady na migraci k IP. Markantním příkladem je například použití brány pro telefonování přes IP do zahraniční GSM sítě. Při použití IP/GSM brány v zahraniční pobočce firmy se platí opět jen místní poplatky za telefonování do GSM sítí. Podle zkušeností může být v případě hovorů do mobilních sítí v zahraničí dosaženo úspor až 90 %. Zpravidla lze ale uspořit i při jakýchkoli místních hovorech do GSM sítí.

Náklady na hovor z pevné do mobilní sítě totiž většinou převyšují cenu volání z jednoho mobilního telefonu na druhý, protože operátoři pevných linek účtují vysoké propojovací poplatky. IP/GSM brány toto řeší přímo připojením k mobilní telefonní sítí a tím dochází k eliminaci poplatků za spojení.

Alternativy ke IP/GSM jsou v podstatě dvě. Nejjednodušší je nemít bránu žádnou a GSM hovory realizovat stejně jako jakékoliv jiné hovory přes veřejnou telekomunikační síť. To je však kvůli výše zmíněným vysokým nákladům nejdražší varianta. Druhou možností jsou GSM brány určené pro tradiční telefonní systémy. Ty musí být připojené k analogovým portům BRI nebo PRI ISDN a nemohou být integrovány přímo do VoIP prostředí, ale musí být spojeny přes vyčleněný port na ISDN bráně nebo přes speciální adaptér, což je vždy nákladnější.

Trh IP/GSM bran

V České republice jsou známé především brány od společností 2N Telekomunikace a Cisco. Nabízená brána IP/GSM od společnosti 2N Telekomunikace ATEUS-VoiceBlue Enterprise je použitelná pro jakoukoliv VoIP komunikaci založenou na bázi SIP protokolu. Kromě kompatibility s protokolem SIP je brána nově určena pro protokol H.323 využívaný pro hlasové služby v řadě síťových aplikací.

Protokolu SIP nicméně bývá předpovídána větší budoucnost, protože má oproti H.323 řadu výhodných vlastností. Cílem H.323 je navázání spojení mezi dvěma telefonními čísly bez ohledu na to, kdo u daných stanic zrovna je. SIP se snaží o navázání komunikace mezi dvěma účastníky bez ohledu na to, u kterého telefonního terminálu zrovna jsou.

Z hlediska úspor je podstatné, že brána ATEUS-VoiceBlue Enterprise nabízí dva nebo čtyři moduly GSM, které lze osadit SIM kartami různých operátorů, obsluhuje LCR šetřící automat, který vždy využívá nejvýhodnější možnosti volání. Kromě běžných parametrů zohledňuje také volné minuty na jednotlivých SIM kartách a dokáže je plynule odčerpávat.

Brána také komunikuje přímo s řídícím softwarové ústředny VoIP sítě, a proto při provozu nedochází k prodlevám či poruchovým stavům. Brána rovněž integruje SMS server dostupný přes internetový prohlížeč. Pro jednotlivé uživatele obsahuje privátní boxy, kde se archivují odeslané i došlé zprávy. Odesílání zpráv opět řídí LCR automat. Díky integraci protokolů SMTP/POP3 umožňuje server odesílat i přijímat SMS zprávy i v jiných poštovních programech, např. MS Outlook.

(placená inzerce)

Diskuze (5) Další článek: Ke stažení: novinky od Mozilly

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,