Inzerují se drahé mobily, kupují se ty levné

Prodej drahých telefonů je za očekáváním, u levných je tomu naopak.
I v USA stoupá prodej a používání mobilních telefonů raketovým tempem – stále ale se zpožděním za Evropou. Mobily jsou zřejmě jedinou velkou a masovou moderní technologií, kde Amerika dohání Evropu – výjimka velká, bohužel ale zřejmě jediná.

Zajímavé ale je, jak málo se v USA na rozdíl od evropských zemí prodávají nejdražší a nejvyspělejší mobily; zatímco v evropských zemích se například WAPová Nokia stala okamžitým hitem, v USA je prodej těchto přístrojů hluboce za očekáváním. IDC předpovídala více než milión prodaných kusů tzv. chytrých telefonů (nejen WAP) za poslední rok, ale skutečný prodej byl skoro o čtyřicet procent nižší. Na druhé straně se Američané skutečně „učí telefonovat“, samozřejmě myšleno s mobilem v ruce: počet provolaných minut měsíčně stoupl za dva roky z 89 minut na 247 minut, zákazníky to ale stálo pouze o deset procent více. Z toho lze snadno vypočíst pokles cen za mobilní telefonování v USA – výrazně více než v Evropě. Američané, zvyklí a naučení na velice levné pagerové služby, totiž chtějí mobily užívat, ale nechtějí za ně moc platit: proto také v drtivé míře kupují velmi levné mobily a uvádějí, že nízká cena mobilu či speciální sleva je pro ně hlavním argumentem ke koupi. Podle zmíněné studie má dnes třetina domácností v USA dva a více telefonů, deset procent má tři a více přístrojů.

Rozdílný vývoj v USA dobře ukazuje, jak významnou roli hrají tradiční zvyky. V Evropě začaly mobilní telefony jako luxusní předmět; i když se jejich cena postupně snižovala včetně poplatků za telefonování, toto vnímání ještě úplně neustalo – proto není cena patnácti až dvaceti tisíc korun za mobil považována za něco nepříčetného. V USA se rychle zavedly pagery, které stojí pár desítek dolarů a praktický Američan neutratí víc, když nemusí – výrobci i prodejci se musí přizpůsobit.

Diskuze (9) Další článek: Jak na blikající tlačítko aplikace na hlavním panelu

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,