Invex na konci října: názor podnikové sféry zvítězil

Veletrh se přesouvá a zkracuje; k vyhodnocení letošního ročníku by však pomohlo zveřejnění oficiální závěrečné zprávy, která již má poněkud „po termínu“.

V kuloárech se něco tušilo už pár týdnů a nyní je to oficiálně: příští ročník Invexu je organizátorem vyhlášen na konec října roku 2005 (24. – 27. října, pondělí až čtvrtek), místo původně plánovaného termínu od 12. září 2005. Invex musel opustit své zaběhnuté období v první polovině října, neboť musí uhnout strojírenskému veletrhu; ten se totiž zase musí posunout kvůli „termínové kolizi se strojírenským veletrhem EMO Hannover“.

Termínové kolize si mimochodem zaslouží poznámku. Invex se deset let konal v tom nejlepším termínu, který pro pořadí veletrhu existuje: v okamžiku nástupu té největší, tedy podzimní prodejní sezóny. Držel si jej proto, že to byla jedna z nejprofitabilnějších výstavních akcí pro Veletrhy Brno, ovšem nyní už jeho význam, i finanční, klesá – proto musí uvolnit místo silnějšímu bratříčkovi. Zmíněný EMO Hannover je akce s návštěvností okolo 200 000 lidí a koná se od 14. – 21. září; pořádá jej mimochodem přímý konkurent vlastníka Veletrhů Brno, společnost Deutsche Messe (pořádá i CeBIT). Brněnský „strojírák“ se přesouvá na 3.-7. října, neboť zatím ještě nemůže jít s hannoverským do přímého souboje, i termínově.

Krok sem, krok tam

Konec října byl vyžádán hlavně zákazníky, kteří obsluhují podnikovou sféru (B2B). Ti argumentují, že časně záříjový termín je pro tento segment nepřijatelně časný. Mají zřejmě pravdu, i když časté vyjádření „je příliš časný pro naše zákazníky“ lze spíše číst jako „je příliš časný pro nás“. Vystavovat na začátku září znamená plánovat v červenci a srpnu, tedy v době, kdy management velkých počítačových firem jede na čtvrt plynu, bossové jsou na dlouhých dovolených, sekretářky hlídají objekt a několik zbylých techniků paří po firemní síti Need for Speed, aby si ukrátili čas. Rytmus velké firmy se předělat nedá – plánovat v květnu či červnu není co, léto se jede na údržbu, a firma začne vážně fungovat v polovině září, poté, kdy šéfové vrátivší se v dovolené projdou krátkou rehabilitací, začnou znovu poznávat své spolupracovníky a najdou sami dveře do své kanceláře bez nápovědy.

Pořadatel výstavy udělal mezi vystavovateli anketu, ve které se ukázalo, že jich 68 % preferuje říjnový termín a 19 % záříjový. I když to BVV dovozuje slůvkem „pouze“, pětina není rozhodně zanedbatelné číslo (a ještě je jich 13% nerozhodnutých). Naopak pro společnosti, které jsou aktivní na konzumentských trzích, je konec října trochu pozdní, neboť maloobchod se po prázdninách rozeběhne rychle a již koncem září startují předvánoční prodeje. Ale v souhrnu souhlasíme s tím, že konec října je za daných podmínek ten nejlepší možný termín – nicméně některé vystavovatele od účasti odradí.

Ušijeme kratší kabát, ale z jaké látky

Druhou, i když rovněž očekávanou novinkou, je zkrácení akce na čtyři dny (což už zde mimochodem kdysi bylo). I to je rozumné, neboť je dobře známé, že zejména management B2B dodavatelů po středě (třetím dnu) svou účast na Invexu končí a odjíždějí si oddychnout. Do jaké míry je to také zaviněno pověstným večírkem Computer Pressu, nám není známo.

Management veletrhů ale bude muset rozlousknout ještě jeden oříšek: kolik má být tzv. odborných dnů a kolik dnů určených pro veřejnost? Zde se střetnou protichůdné názory dvou hlavních typů vystavovatelů: B2B skupina chce více tzv. odborných dnů (tj. více dnů určených pouze pro jednání, pro vybrané, ručně pozvané zákazníky), B2C vystavovatelé tam jedou kvůli plnému výstavišti lidí. Řešením by mohlo být natažení „ještě silnějšího ostnatého drátu“ mezi tyto dvě části veletrhu, tedy ponechat v jeden či dva dny vedle sebe jak konzumentskou, tak podnikovou výstavu a přechod z té první do druhé by byl umožněn pouze na pozvánku či drahou vstupenku.

Letošní Invex bez hodnocení

Rádi bychom v tomto článku okomentovali i výsledky letošního Invexu, ke kterému existují (jak je v posledních třech letech obvyklé) značně smíšené komentáře a názory: málokterý z vystavovatelů i návštěvníků je zřejmě ochoten se ztotožnit s názorem pořadatele, že se i letos „zvětšila pronajatá výstavní plocha a zvýšil počet vystavovatelů“. Oficiální, auditovaná závěrečná zpráva však zatím není k dispozici.

Témata článku: Invex, Oficiální nápověda, Konec října, Hannover, B2B, Podnik, Strojírenský veletrh, Závěrečná zpráva, Kabát, Hlavní typ, Druhá polovina, Výstavní plocha, Příští ročník, Need for Speed

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu