Invex: jsou na výstavišti, budou i za rok?

Invex končí a tak jsme se zeptali několika vystavovatelů z různých oblastí na jejich názor na spokojenost s letošním Invexem.
Letošního Invexu se zúčastnilo podle oficiálních údajů okolo 800 firem z různých oblastí. Z tohoto spektra firem jsme několika z nich položili pár otázek ohledně spokojenosti s letošním Invexem a jejich plánů na příští ročník. Odpovídali Tomáš Kudweis (ProCA), Pavel Marek (TN Trade), Jana Vincencová (Hewlett-Packard), Martin Cígler (Cígler software), Ondřej Typolt (Olympus C&S), Veronika Přikrylová (Microsoft ČR) a Josef Švenda (Autodesk).

Jak hodnotíte letošní Invex?

ProCA: Invex je dobrý nejen pro obchod, ale i pro setkání s lidmi s obchodními partnery, a to nejen na úrovni obchodníků, ale i vyššího managementu. Pro nás tedy Invex rozhodně přínos má. Co se ale týče rozvoje nového byznysu, je přínos nižší a nižší. A samozřejmě nám trochu vadí ti koncoví uživatelé. Jsou pochopitelně pro nás důležití, ale na Invexu bychom raději viděli odbornou veřejnost.

TN Trade: Určitě tu je vidět pokles počtu vystavovatelů, naopak, co do počtu návštěvníků to zatím vypadá stejně jako loni. Jinak si myslím, že Invex celkově klesá a BVV se snaží udělat dojem, že míří směrem ke specializované výstavě. Hlavně si myslím, že BVV vystavovatelům nenabízí prakticky žádnou přidanou hodnotu, jsou problémy s navážením zboží, půjčováním vybavení a podobě. Do dnešního dne tu na stánku nebyl nikdo z BVV, zda je vše v pořádku, zda nic nepotřebujeme, to se nám zatím na Invexu ještě nestalo.

Hewlett-Packard: Z našeho pohledu se očekávání, které jsme od Invexu měli, splnilo. Na Invex jsme šli hlavně proto, abychom ukázali, že HP pokračuje dál, že jsme se spojili. Tento hlavní účel byl splněn. Samozřejmě to, že Invex pomalu upadá a pokračuje odliv zákazníků a firem, je prostě na těch stáncích vidět. Dostává se to do takové klasicky domácí oblasti. Také tu nebyla moc velká podpora od organizátorů. Z významných osobností tu byl veřejně prakticky jen ministr Mlynář.

Cígler software: Invex je letos viditelně skromnější než dříve, je to logické, protože média jako internet zasahují do tohoto typu výstav a ten trend už trvá tři čtyři roky. Co se týče obchodních výsledků, tam je třeba říct, že pro nás nedochází k nějaké ztrátě trhu, že by kontakty nebo přímé výsledky výstavy byly nižší než minule. Na druhé straně to ale přičítám tomu, že klesá počet našich konkurentů na trhu, a tak máme širší pole působnosti. Z kontaktů, které vytěžíme na Invexu, v podstatě žijeme celý následující rok. Hlavní přínos těchto výstav vidím pro nás i v jiné rovině. Je to v podstatě jediný okamžik, kdy se mohu obchodně ale i přímo osobně poznat s partnery, ale třeba i konkurencí. Většina těchto konkurenčních firem je také dnes podstatně sdílnější. Zatímco před pěti lety bylo naprosto nemožné zjistit, kolik mají zaměstnanců, obrat a podobně, dnes, když se zeptám svých největších konkurentů na tato čísla, tak je bez problémů vysypou. Pochopitelně se ta čísla dají zjistit i z obchodního věstníku, ale osobní setkání na Invexu je vstřícnější.

Olympus: Na Invex jsme šli s tím, že očekáváme zájem lidí o naše produkty. Nemáme nějaká vysoká očekávání, například co se týče jejich odbornosti, nicméně je skutečně nepříjemné překvapení, že ačkoli jsme byli informování o třídenním odborném programu, objevovali se tady návštěvníci, kteří do této kategorie rozhodně nepatřili. Na druhou stranu náš záměr, aby si návštěvníci osahali naše produkty a blíže se s nimi seznámili, se myslím do puntíku naplnil, v tom jsme rozhodně problém neviděli. Vždy to skončí u otázky, nakolik měly náklady spojené s touto prezentací kýžený efekt. Odpověď na ni ale rozhodně nelze formulovat tady, je to vždy nutné řešit v delším časovém období.

Microsoft: Nám se podařilo dát dohromady technické řešení, které je do značné míry ojedinělé a které bychom zřejmě bez takového veletrhu pro demonstrační účely dohromady nedali. Takže z tohoto pohledu bylo úspěšné, že jsme jej mohli prezentovat zákazníkům, kteří na Invex přijeli. Z pohledu marketingového myslím, že letošní Invex byl pro nás jistě úspěšný a pochopitelně je zde i přínos z obchodního hlediska. Na druhou stranu si myslím, že je trochu škoda, že letos na Invexu z našeho pohledu už dochází tak trochu k únavě z informací, které se tam objevují, a zájem veřejnosti o ten veletrh se mi zdála menší než v předchozím roce. Tudíž to ovlivňuje i naši spokojenost s účastí jako takovou.

Autodesk: Na Invexu už tradičně vystavujeme společně s našimi partnery. Invex je proto pro nás zejména místem, kde se vzájemně setkáváme a hovoříme o vzájemné spolupráci, vyměňujeme si zkušenosti, řešíme obchodní záležitosti a věnujeme se samozřejmě i společenským povinnostem. Vidíme, jak se Invex v posledních letech proměňuje a vnímáme to jako naprosto přirozený vývoj.

Budete příští rok na Invexu?

ProCA: Naše účast příští rok je zatím otevřená, jednak podle konkurence, zda sem půjde či nikoli. Pro nás je letošní Invex výhodou, protože tu konkurence není, na druhou stranu tu ale nechceme zůstat sami.

TN Trade: Pokud na tom budeme tak, jak jsme nyní, tak bychom určitě rádi byli, protože mezi naši klientelu patří i ti mladší návštěvníci.

Hewlett-Packard: Každý rok se to zkoumá, loni na jaře jsme se rozhodli, že ne, ale nakonec jsme se rozhodli pro účast, takže definitivně se to teď určit nedá. Budeme ale naši přísští účast hodně zvažovat a pokud půjdeme na Invex, tak pouze s hodně změněnou koncepcí.

Cígler Software: Já si myslím, že by se muselo stát něco hodně strašného, abychom se tady příští rok neukázali. Nám se například náklady na letošní Invex ke čtvrtku zaplatily z 50 procent, z dnešního pohledu tedy další účast vidím pozitivně.

Olympus: To pochopitelně vyplyne z toho, co si řekneme mezi sebou ve firmě, až nebudeme pod tlakem Invexu, kde má každý desítky schůzek a podobně. Chce to prostě s klidnou myslí říct všechny argumenty pro a proti a rozhodnout, zda se to vyplatí. Je to prostě otázka pro pozdější dobu.

Microsoft: Na to vám dneska neumím odpovědět, to je trošku předčasné. Určitě budeme Invex vyhodnocovat a podle toho se rozhodovat dále. U nás ale otázka jít nebo nejít na Invex nebyla možná tak ostrá jako v jiných firmách.

Autodesk: Hodnocení Invexu jako takového nemůže být pocitovou záležitostí, a proto si s nějakými závěry počkáme na pozdější dobu, až vyhodnotíme, nakolik úspěšné byly naše invexové obchodní aktivity. Pokud budeme spokojeni my i naši partneři, není důvod, abychom se příští rok na Invexu opět neobjevili.

Co byste změnili na organizaci Invexu?

ProCA: Samozřejmě to jsou ceny plochy, možná by pomohla větší propagace tomuto veletrhu. Ohledně poměru odborných dnů a dnů pro veřejnost by asi byly nejlepší tři odborné dny a dva pro veřejnost. Invex je takový velký mix všeho a současně ničeho, a je tu právě velký kontrast mezi odbornými akcemi a současně zástupy sběračů. Možná by pomohlo udělat třeba odborný veletrh v Brně a pro koncové uživatele v Praze, aby se tak více oddělily tyto dvě často neslučitelné skupiny.

TN Trade: Chybí naprosto individuální práce s vystavovateli, jsou to univerzální natištěné materiály pro všechny. BVV musí začít pracovat s jednotlivými vystavovateli a dávat jim najevo, že jim na nich záleží. Jinak bude spousta z nich znechucena podobně jako nyní a svou účast pak spíše zruší. Chybí tu také přímá osobní zodpovědnost za určité části výstavy. Dostanete seznam třiceti čísel, kde si vás mezi sebou předávají, ale nikdo nemá nebo nechce na sebe vzít tu zodpovědnost v dané věci rozhodnout či jednat.

Co se týče odborných dnů, by podle nás jeden odborný den bohatě stačil. Lidí přijde během týdne celkově stejně, ale při menším počtu veřejných dní je pak ten nápor ve dnech pro veřejnost o to větší. Sám vidíte, že tady u stánku postavili uličku širokou metr a půl, která naprosto nezvládá nápor návštěvníků a tvoří se tu neprostupná oblast, přitom je za naším stánkem čtyři metry místa.

Hewlett-Packard: Je poměrně náročné navrhnout stánek tak, aby splňoval nároky jak na odborné VIP dny tak dny pro veřejnost. Je to vidět na těch stáncích, že většina akcí pro zákazníky a partnery byla již jinou formou než sezení na stánku. Spíše se organizují párty a podobně. Ten původní hlad po informacích z IT nyní ustupuje do pozadí, zvláště při existenci internetu. Prezentace novinek prostřednictvím veletrhu tak nebude už moc aktuální a setkání s partnery se dají organizovat jinou formou. Ze strany BVV je teď nutné, aby řekli, pro koho je ten veletrh vlastně určen a hlavně měl by být hlavně upřesněn pro ty vystavovatele, koho tam chtějí mít a podobně. Dnes to už není o účasti, není nutné mít čárku za přítomnost na Invexu.

Cígler Software: Invex má svoje standardní problémy, říkejme jim třeba sběrači letáků, kteří vytvářejí určitě osobitý kolorit nejen Invexu, ale celé řady jiných výstav, na druhé straně je toto základ pro obchody budoucí. Ty dva odborné dny jsou přínosem, kdy se tento fenomén tady nevyskytuje, takže se můžeme věnovat tomu přímému byznysu. Poměr dva dny odborné a tři dny veřejné nám plně vyhovuje a nevidím důvod na něm něco měnit.

Olympus: Zcela určitě tady chybí někteří hráči z jiných oborů a oblastí. Já nevím proč zde nejsou, nevím, zda je to podmínkami, které jim byly nastaveny, nebo jestli je to problém trhu. Nicméně pokles vlastní úrovně z hlediska prezentace na příštím ICT je evidentní. Je na organizátorech, aby přišli s řešením, jak sem tyto firmy dostat zpátky.

Neříkám, že má být více odborných či veřejných dnů, spíše mi vadí, že byly nastaveny určité podmínky, které později nebyly dodrženy. Celá ta školní mládež, co sem přijela dneska a přijede i dnes, pochopitelně patří mezi naše potencionální zákazníky. Rádi jim ukazujeme naše produkty a oni se o ně zajímají, ale je naprosto zřejmé, že u školáků je to hlavní rozhodnutí na rodičích. Vnímám však, že pro firmy vystavující produkty zaměřené především na firmy, to musí působit jako rozčarování. Možná by pomohlo, kdyby se ty odborné dny skutečně zpřísnily, aby byl klid na demonstraci, kdyby se zakázaly veřejné produkce a podobně, a pak se připravily skutečné dny pro veřejnost, kdy by to jelo na plné obrátky. Dnes, kdy jednání v odborné dny ruší reproduktory ze sousedního stánku, to opravdu není ideální.

Microsoft: U nás ve firmě se objevilo pár nápadů, jakým způsobem směřovat Invex dále, aby se pokrylo významnější procento IT, ale myslím si, že je férové tyto věci nejdříve probrat přímo s BVV. Těch pět dnů Invexu je hodně, ale současně to nepokrývá potřeby běžného uživatele, který se nemůže přijet na Invex podívat, protože si nemůže naplánovat služební cestu nebo by si na to musel vzít dovolenou. A to je myslím škoda pro popularizaci IT jako takového a o tom by ten veletrh měl i být, nejen směřování na odbornou veřejnost, ale i naplnit i popularizační faktor.

Diskuze (63) Další článek: 4,5 GB/s v Sandře - přetaktovaný Granite Bay

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,