Invex – poslední den

Ve čtvrtek už z brněnského výstaviště odjela většina novinářů i managementu vystavujících firem. Na poslední dva dny je Invex doménou sběračů reklamních předmětů. Velkým lákadlem pro páteční návštěvu veletrhu je odpolední snížení ceny vstupného, akce v pavilonu Z a výprodej tchaj-wanských vystavovatelů. Přijede i Sámer Issa a Standa Dolínek.

Dnes je poslední den konání veletrhu informačních a telekomunikačních technologií Invex 2004. Po otevření veřejnosti se Invex mění z místa, kde probíhají odborné přednášky a obchodní jednání, na výstavní lunapark pro širokou veřejnost. Centrem tohoto mumraje zábavy je už tradičně herní pavilon Z, ve kterém se vystavovatelům daří s naprostou jistotou dosáhnout největšího počtu nákupů na jednoho návštěvníka.

Pavilony a prezentace určené zejména pro takzvanou B2B prezentaci (prezentace a jednání mezi firmami) působí odtažitě a většina technicky zdatného osazenstva stánků odjela do Prahy a dalších měst, ve kterých dané firmy sídlí. Obchody se buď povedlo uzavřít během prvních třech dní, nebo se to nepovedlo a obyčejní koncoví zákazníci jsou pro poskytovatele komplexních řešení nebo informačních systémů nezajímaví.

Dominantou Invexu ve čtvrtek a pátek tak jsou už tradičně akce mobilních operátorů, soutěže pro návštěvníky pavilonu Z a problematika neoriginálních náplní do tiskáren prezentovaná v pavilónu A, studenty totiž originální náplně zajímají mnohem méně než levnější ekvivalenty a možnost porovnat výstupy s originálním spotřebním materiálem a "neoriginály" je pro ně velice zajímavá.

Soutěže i Superstar

Kromě VIP turnaje v indoor golfu, který byl určen skutečně jen registrovaným businessmanům, během prvních dvou dní Invex soutěžemi nežil. Dny pro veřejnost naopak na soutěžích stavěly. Ať už jde o ještě "obchodní" finále soutěže Účetní roku (vítězi k novému automobilu blahopřejeme) nebo o čistě spotřební soutěže v rychlostním psaní SMS nebo hříčky, které pro návštěvníky vymýšlejí a realizují moderátoři v pavilónu Z a jeho okolí. Trhákem, který možná zvýší návštěvnost místních, bude dnešní účast dvou finalistů soutěže Česko hledá Superstar, Sámer Issa a Standa Dolínek. Pokud se tato informace dostane ke správným uším, zažije Invex nejspíše největší podíl návštěvníků něžného pohlaví.

Rozjásaný dav v pavilonu Z a celebrity jako jsou hokejisté Patrik Eliáš a Martin Havlát, lyžařka Neumannová, desetibojař Šebrle nebo fotbalisté Petr Kouba a Pavel Pergl dovezené Eurotelem z Invexu kvalitní veletrh neudělají. Uspokojí pouze jednu část návštěvníků, původní účel a směřování Invexu je v tomto případě utlumeno.

Nespojité nádoby

Spojení dvou funkcí v rámci jedné velké akce má své výhody i nevýhody. Výhodné je pořádání takové akce pro Brněnské veletrhy, výhodné je pro hotely a restaurace v Brně, soukromé poskytovatele ubytování a nakonec i pro studentky brněnských středních a vysokých škol, které si na velké a celý týden trvající akci přijdou na nějaké peníze na skripta. Nevýhodné je v řadě aspektů takové slepení akcí pro návštěvníky i vystavovatele. Vystavovatele vyjde samozřejmě mnohem dráže účast na veletrhu pětidenním než na dvoudenní obchodní akci. To si uvědomuje řada firem, které na Invex přestaly jezdit a pro obchodní účely a utužování vztahů se svými partnery pořádají vlastní společensko pracovní akce, na kterých nejsou omezeni nabídkou služeb brněnského Výstaviště a jeho restaurací. Přítomnost firem i ve dnech pro veřejnost pak znamená další náklady v podobě reklamních předmětů, pro které si jezdí zástupy školáků. Nemít na stánku alespoň pár propisovacích tužek, balónků nebo alespoň bonbónů může znamenat zhoršené vnímání společnosti ve stylu "ty sou blbý, nedali mi ani propisku, u těch si nikdy nic nekoupím." A podobných prohlášení bylo na výstavišti z nejrůznějších úst k slyšení více než dost.

Pro běžného návštěvníka pak nejednotnost Invexu také není ideální. Ve srovnání s předchozími lety je uvnitř pavilonů s výjimkou herního chrámu Z poměrně málo věcí, které je možné si osahat, o skutečných novinkách nemluvě. A již několikrát zmíněný ostrůvek tchaj-wanských vystavovatelů situaci nezachrání. Současné rozdělení Invexu do několika sekcí podle typu uživatele/návštěvníka v podstatě nic neřeší, jen umožňuje graficky odlišit na plánku výstaviště, kde se co děje. Lepším řešením by možná byly vstupenky prodávané pro jednotlivé sekce zvlášť. Díky tomu by obchodníci a velké firmy měly svůj prostor a návštěvníci by nemuseli čekat na pátek odpoledne, aby se levně dostali do pavilonu Z a na akce mobilních operátorů, kterým Invex během posledních dvou dnů patří.

Rozpačitá spokojenost

Kritika úpadku Invexu patří k takovému folklóru českého ITC průmyslu i žurnalistiky. Unavení manažeři i novináři (z části dlouhým pracovním dnem na Výstavišti, z části mimopracovním vyžitím na společenských akcích) si notují, jak se staré časy nevrátí a že je to vlastně celé hrůza. A za rok přijedou znovu. Invex je stále o třídu, nebo spíše několik, výše než malé výstavy věnované informačním technologiím.

Určitě si přečtěte

Články odjinud