Ve finálních součtech vánoční sezóny se ukázalo, jak velkou převahu získávají „kamenní internetoví“ prodejci nad čistě internetovými obchody.
Čistě internetoví obchodníci ukázali těm kamenným cestu a jsou nyní na ústupu. Naučili uživatele Internetu „zážitku z nakupování na Internetu“, ať to chápeme v dobrém či špatném slova smyslu, ale stálo je to příliš mnoho peněz a jen velmi málo z nich se dokázalo vyrovnat schopnostem kamenných firem podnikat v těchto branžích – schopnosti logistiky, marketingu a merchandisingu, přístupu k zákazníkům. V neposlední řadě se jim nepodařilo vytvořit srovnatelné značky, jaké mají kamenní prodejci (např. vlastníci řetězců, jako je WalMart atd.) a tím získat dostatečnou reputaci. Situace není tak jednoznačná, jak zde popisujeme – je stále hodně čistě internetových obchodníků (tzv. e-tailers), kteří dělají svou práci výborně, rostou i profitují, a je také hodně kamenných obchodníků, kterým se zoufale nedaří. V souhrnu se ale dá říci, že loňská vánoční sezóna znamenala „pomstu kamenného obchodu“, alespoň tedy v USA.
Podle průzkumů Media Metrixu právě tzv. „click and mortar“ obchody, tj. internetové obchody zřízené tradičními výrobními nebo obchodními giganty, zaznamenaly nejlepší výsledky: největší vzrůsty a dokonce i zajímavé zisky. Na druhé straně pak průmysl e-tailers zaznamenal v souhrnu ztráty a poklesy. Dobrý příklad dává hračkářský průmysl, kde Toys´R´us, největší domácí hračkářský řetězec, zcela vyválcoval e-tailového pionýra eToys.com (který finálně v těchto dnech zkrachoval). Analytici upozorňují na další fakt: zákazníci dříve chodili nakupovat na Amazon.com ne z toho důvodu, že by byl tak skvělý, ale kvůli tomu, že jejich obchodník, na kterého byli zvyklí, na Internetu nebyl nebo jeho prezentace byla ubohá. Jenomže technicky není už tak obtížné vybudovat špičkový internetový obchod (pravda, je to nákladné, ale giganti na to mají) a ukazuje se, že zákazníci si ještě nepřevykli z kamenných značek na internetové, spíše mají tendenci vracet se zpět.
Internetový průmysl měl také tu smůlu, že nedůvěra investorů a zastavení veškerých přílivů peněz přišlo příliš brzy. Kdyby příliv – i třeba v daleko skromnějším tempu – pokračoval dál několik let, mohli si své postavení upevnit – takto se ale zdá, že byli zcela odříznuti od přísunů „munice“ v okamžiku, kdy jí bylo nejvíce potřeba. Přitom lidé na Internetu nakupovat právě nyní chtějí a budou, více než kdykoli jinde.