Internetové Vánoce 2003: bude to prý velké

Analytické firmy se předhánějí v odhadech nákupů na Internetu v nastávající vánoční sezóně
Kdyby někdo „zrušil Vánoce“, tak by to možná pro polovinu internetových obchodníků znamenalo zánik nebo alespoň změnu podnikání ze ziskového na ztrátové. Vánoce znamenají i několikanásobný vzestup tržeb oproti průměru ostatních měsíců, přitom fixní výdaje (provoz obchodu se příliš nemění): zisk jde prudce nahoru. Navíc o Vánocích obchodníci zvyšují své marže, které právě na internetu bývají dost nízké, neboť je to doba, kdy všichni kupují a hledí na ceny méně než jindy.

Pro internetovou komerci a zejména vánoční trh se letos předpovídají opět rekordní čísla a vysoké nárůsty. Celkem se má letos na internetu utratit 94 miliard dolarů (podle Jupiter Research), z toho ale americký trh spolkne více než polovinu, 55 miliard (eMarketer). Vánoční trh, rámovaný čtvrtým čtvrtletím, má podle Retail Forward dosáhnout v USA 17,5 miliardy dolarů, o 27 % více než loni. Celkové vánoční nákupy však mají vzrůst jen o 4 % meziročně, takže Internet si ukousává další díl koláče na úkor kamenných obchodů. Jak velký je internetový obchod ve srovnání s největšími kamennými obchody (řetězci)? Gigant Wal-Mart i letos utrží dvaapůlkrát více než celý svět elektronického obchodu dohromady (loni to bylo 224 mld USD, letos se očekává další růst). Wal-Mart je ale opravdové monstrum; všichni ostatní retailoví giganti už jsou za e-retailem pozadu; z těch, které známe u nás, tržil loni Carrefour 64 mld, Metro AG (=Makro) 48 mld, Ahold (Hypernova, Albert) 47 mld a Tesco 39,5 mld.

Co se má nejvíce kupovat (a prodávat)? I když bohužel chybí odpovídající data pro český trh, jsou plánované útraty Američanů docela inspirativní. Elektronika je favoritem: Američan prý koupí během vánoční sezóny průměrně sedm (!) různých elektronických předmětů a zařízení, loni jich bylo pět. Jedničkou jsou DVD přehrávače: z lidí, kteří budou nakupovat elektroniku, jich údajně 31 % koupí letos právě tento typ přístroje, v závěsu jsou digitální fotoaparáty (24 %), dále zařízení pro videohry (patří sem zejména herní konzole – 20 %), a až čtvrté místo patří mobilům (19 %). Naopak velmi vysoko jsou přenosné MP3 přehrávače, které se v USA už blíží mobilům – 16 %. Následují osobní počítače všech druhů (13 %) a HDTV, televize s vysokým rozlišením – 12 %. (Zdroj: Consumer Electronics Association). HDTV můžeme Američanům, ale i jiným státům závidět - pokud si na ni během pobytu venku zvyknete, pak po návratu zíráte na českou „bednu“ asi jako na ruchadlo bratrů Veverkových.

Zajímavý výzkum dále prováděla firma CoolSavings, která zjistila, že:

  • 81 % všech dotazovaných Američanů hodlá vyhledávat na internetu informace o zboží, které chtějí nakoupit
  • 82 % jich však stále nakoupí většinu dárků v kamenném krámu
  • 91 % jich pak tvrdí, že i kdyby náhodou nakoupili úplně všechny dárky na internetu, stejně by si během vánoční sezóny prohlíželi nabídku v kamenných prodejnách

Pokud se nemýlím, poprvé někdo dělal vyvážený průzkum v obou směrech: v tom, jak internet ovlivňuje nákupy v kamenném světě a také, jak kamenný svět ovlivňuje nákupy na internetu. Průzkum ukazuje, že zákazníci putují oběma směry a dokonce naznačuje, že větší množství lidí si zboží prohlédne v krámě, i když si je pak koupí na internetu. Nakonec je to logické: zákazník totiž není hloupý, a koupí si zboží tam, kde to je výhodnější. Pokud mu nabídne lepší podmínky internet, koupí na internetu, pokud kamenný krám, utratí peníze tam. Ve zjišťování údajů o zboží pak logicky volí to nejlepší, co mu ten či onen svět nabízí: internet mu poskytne spoustu informací textového rázu (technické údaje, jejich srovnání, recenze, názory uživatelů), kamenný svět sice nic z toho, ale zato si člověk může na zboží sáhnout prstíčkem. A obojí je potřeba, a obojí bude potřeba – nemějme o tom žádné pochyby.

Dotazník rovněž zjišťoval, co je nejdůležitější důvod pro volbu nákupu na internetu. Odpovědi nepřinesly žádné velké překvapení, ale není na škodu pro internetové obchodníky je opakovat znovu a znovu: 1. Incentiva poštovného zdarma (34 %), 2. Pohodlí (33 %), 3. Možnost rychlého porovnávání nabídek (23 %).

Váš názor Další článek: Nové ISO obrazy Mandrake 9.2 k dispozici

Témata článku: Internet, Forward, Velké pohodlí, Odpovídající data, Kamenný svět, Tesco elektronika, Velké překvapení, Tesco Mobile, Plánované zboží, Vysoká marže, Americký řetězec, Odpovídající nabídka, Carrefour, Čtvrté čtvrtletí, Digitální fotoaparáty recenze


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky