Internetové Vánoce 2003: bude to prý velké

Analytické firmy se předhánějí v odhadech nákupů na Internetu v nastávající vánoční sezóně
Kdyby někdo „zrušil Vánoce“, tak by to možná pro polovinu internetových obchodníků znamenalo zánik nebo alespoň změnu podnikání ze ziskového na ztrátové. Vánoce znamenají i několikanásobný vzestup tržeb oproti průměru ostatních měsíců, přitom fixní výdaje (provoz obchodu se příliš nemění): zisk jde prudce nahoru. Navíc o Vánocích obchodníci zvyšují své marže, které právě na internetu bývají dost nízké, neboť je to doba, kdy všichni kupují a hledí na ceny méně než jindy.

Pro internetovou komerci a zejména vánoční trh se letos předpovídají opět rekordní čísla a vysoké nárůsty. Celkem se má letos na internetu utratit 94 miliard dolarů (podle Jupiter Research), z toho ale americký trh spolkne více než polovinu, 55 miliard (eMarketer). Vánoční trh, rámovaný čtvrtým čtvrtletím, má podle Retail Forward dosáhnout v USA 17,5 miliardy dolarů, o 27 % více než loni. Celkové vánoční nákupy však mají vzrůst jen o 4 % meziročně, takže Internet si ukousává další díl koláče na úkor kamenných obchodů. Jak velký je internetový obchod ve srovnání s největšími kamennými obchody (řetězci)? Gigant Wal-Mart i letos utrží dvaapůlkrát více než celý svět elektronického obchodu dohromady (loni to bylo 224 mld USD, letos se očekává další růst). Wal-Mart je ale opravdové monstrum; všichni ostatní retailoví giganti už jsou za e-retailem pozadu; z těch, které známe u nás, tržil loni Carrefour 64 mld, Metro AG (=Makro) 48 mld, Ahold (Hypernova, Albert) 47 mld a Tesco 39,5 mld.

Co se má nejvíce kupovat (a prodávat)? I když bohužel chybí odpovídající data pro český trh, jsou plánované útraty Američanů docela inspirativní. Elektronika je favoritem: Američan prý koupí během vánoční sezóny průměrně sedm (!) různých elektronických předmětů a zařízení, loni jich bylo pět. Jedničkou jsou DVD přehrávače: z lidí, kteří budou nakupovat elektroniku, jich údajně 31 % koupí letos právě tento typ přístroje, v závěsu jsou digitální fotoaparáty (24 %), dále zařízení pro videohry (patří sem zejména herní konzole – 20 %), a až čtvrté místo patří mobilům (19 %). Naopak velmi vysoko jsou přenosné MP3 přehrávače, které se v USA už blíží mobilům – 16 %. Následují osobní počítače všech druhů (13 %) a HDTV, televize s vysokým rozlišením – 12 %. (Zdroj: Consumer Electronics Association). HDTV můžeme Američanům, ale i jiným státům závidět - pokud si na ni během pobytu venku zvyknete, pak po návratu zíráte na českou „bednu“ asi jako na ruchadlo bratrů Veverkových.

Zajímavý výzkum dále prováděla firma CoolSavings, která zjistila, že:

  • 81 % všech dotazovaných Američanů hodlá vyhledávat na internetu informace o zboží, které chtějí nakoupit
  • 82 % jich však stále nakoupí většinu dárků v kamenném krámu
  • 91 % jich pak tvrdí, že i kdyby náhodou nakoupili úplně všechny dárky na internetu, stejně by si během vánoční sezóny prohlíželi nabídku v kamenných prodejnách

Pokud se nemýlím, poprvé někdo dělal vyvážený průzkum v obou směrech: v tom, jak internet ovlivňuje nákupy v kamenném světě a také, jak kamenný svět ovlivňuje nákupy na internetu. Průzkum ukazuje, že zákazníci putují oběma směry a dokonce naznačuje, že větší množství lidí si zboží prohlédne v krámě, i když si je pak koupí na internetu. Nakonec je to logické: zákazník totiž není hloupý, a koupí si zboží tam, kde to je výhodnější. Pokud mu nabídne lepší podmínky internet, koupí na internetu, pokud kamenný krám, utratí peníze tam. Ve zjišťování údajů o zboží pak logicky volí to nejlepší, co mu ten či onen svět nabízí: internet mu poskytne spoustu informací textového rázu (technické údaje, jejich srovnání, recenze, názory uživatelů), kamenný svět sice nic z toho, ale zato si člověk může na zboží sáhnout prstíčkem. A obojí je potřeba, a obojí bude potřeba – nemějme o tom žádné pochyby.

Dotazník rovněž zjišťoval, co je nejdůležitější důvod pro volbu nákupu na internetu. Odpovědi nepřinesly žádné velké překvapení, ale není na škodu pro internetové obchodníky je opakovat znovu a znovu: 1. Incentiva poštovného zdarma (34 %), 2. Pohodlí (33 %), 3. Možnost rychlého porovnávání nabídek (23 %).

Váš názor Další článek: Nové ISO obrazy Mandrake 9.2 k dispozici

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,