Internetové rádio vyzve svého soupeře do pěti let na souboj

Rozhodující jsou příjmy z reklamy, a ty mají činit v roce 2004 už 22 miliard dolarů.
Internetová rádia jsou zatím spíše jen legráckou, webovou kuriozitou než seriózním byznysem – ale nemá tomu být navždy. Podle známé analytické a prognostické firmy Forrester Research mají příjmy do internetové rozhlasové reklamy dosáhnout gigantických dvaceti dvou miliard dolarů – byť až v roce 2004. To už bude znamenat, že Internet se celkově posune s reklamními příjmy na čtvrté místo v oborových reklamách v USA (stále povede TV, noviny a direct mail) a bude mít 8 % z celkového reklamního koláče. Podle Forresteru bude celkově stoupat i procento inzerentů, kteří nebudou chtít platit za shlédnuté reklamy, ale za „klikání“ na reklamní proužky či jiné plošky; bude ale také výrazně stoupat množství i finanční objem utracený ne do typických bannerových kampaní, ale do velkých aliancí, jako jsou trvalá tlačítka na největších a nejvýznamnějších světových webech.

Živě komentuje: internetové rádio má zajímavou výhodu v tom, že se do něj dá prodávat nejen reklama zvuková (zvukové spoty), ale i grafická – přehrávače mají plošky, kam mohou přitékat obrazové a textové reklamy, čímž se účinek zvyšuje. Přesto ale není vítězství Internetu v oblasti rozhlasu zdaleka tak jasné jako u tištěných médií: zatímco u tisku Internet dramaticky sníží náklady na šíření reklamy (odpadne tisk a distribuce), provozování profesionálního rádia (studio, spíkři, režie, atd.) stojí zhruba stejně u Internetu jako u analogového světa. Samozřejmě je velmi snadné provozovat internetové pseudorádio typu „made in Home“, poskládané z playlistů vytvořených z volně šiřitelných empétrojek, prokládaných čtením novinových titulků, jenomže to zase není reklamní trh – stejně jako jím nejsou „undergroundová“ rádia zaměřená na alternativní hudbu, u nás kvůli své nekomerčnosti prakticky zaniklá.

Váš názor Další článek: Jak na tlačítka rychle a efektivně?

Témata článku: , , , , , , , , ,