Internetové portály? Nikoli – destinace

Portály? Zapomeňte na ně, teď se tomu říká destinace.
Znovu dochází k tomu, že se mění koncept Internetu budoucnosti – zhruba rok starý pojem portálu se začíná označovat za zastaralý a překonaný. Portály nyní údajně nemají budoucnost, ta patří destinacím.Portál je web, který slouží jako vstupní brána do Internetu; návštěvník si má zapamatovat, že když chce pracovat s Internetem, má otevřít právě portálový web a v něm se rozhodnout, kam dál. Typickým portálem byl kdysi web Netscape; ten měli uživatelé Navigatoru implicitně nastavený jako domovskou stránku, takže se jim otevřela automaticky při každém startu programu.Destinace – pojem, který začínají razit společnosti dodávající mediální obsah – je web zcela jiného konceptu. Je v principu jedno, kudy do tohoto webu návštěvník přijde, důležité je, že zde zůstane. Destinace tedy přináší především vlastní nabídku – mediální obsah (internetové časopisy a noviny, internetové rádio, videoproudy), další služby a informační kanály, zábavu a obchody. Destinace znamená velmi bohatý web či systém webů s příjemným a intuitivním (dle možností jednotným) ovládáním; navzájem provázané stránky – jakési centrum, ze kterého bude návštěvník těžko odcházet díky tomu, že zde bude stále mít spoustu lákadel a náplně.Princip destinace prosazují právě mediální společnosti; čistě internetové firmy (Yahoo, Netscape/AOL) stále prosazují portál. Důvod je jasný – mediální společnosti jsou vlastníky obsahu, internetové firmy jsou „vlastníky“ technologií a komunit, jsou v povědomí uživatelů, jsou jim důvěrně známé. A také, v neposlední řadě – internetové společnosti skutečně nemají více co nabídnout, protože i když vybudovaly výborné technologie, vlastní obsah jim nepatří, pouze jej předávají.Nehrozí ale příliš souboj destinace vs. portál: společnosti z obou břehů se chytře spojují a vytvářejí aliance, ve kterých vlastník média (Disney, Warner Brothers atd.) poskytne obsah, internetová společnost své technologie a popularitu – výsledkem ovšem bude „destinační“ web, který ale využije popularity velkých internetových webů jako vstupní brány. Je ale pravděpodobné, že slovo portál (už proto, že je docela pěkné) zůstane, jeho obsah se ovšem změní. Již dnes se weby, které se samy označují za portál, původní bráně vůbec nepodobají a blíží se spíše destinaci – třeba Yahoo, Lycos, Excite, a koneckonců i Netscape. Živě komentuje: už při vzniku termínu a konceptu portálu se objevovalo mnoho skeptických názorů na to, zda to je správný směr – koneckonců jsem se k této koncepci velmi kriticky vyjádřil už před půl rokem zde. Svět ale potřeboval před půl rokem nějaký „náhradní program“, a tak dostal portál – nyní má destinaci. Před několika měsíci jsem se pokoušel razit náplň nového média, které by mělo vzniknout na českém Internetu, jako „port“ čili přístav – ono jde vlastně o totéž jako o destinaci.Koncept destinace – či portu, přístavu, jak je libo – má logiku a má naději, aby se stal jedním z úspěšných konceptů budoucnosti. Má však i své slabiny – vybudovat pořádný přístav je velice nákladné, stejně jako je nenákladné vybudovat bránu. Přístav znamená vlastně postavit město, ve kterém se dá žít; a pokud nechcete své obyvatele šidit či je znechucené přinutit k rychlému odchodu, musíte jej vybudovat pořádně – a to je drahé. Vůbec nejde o slavné značky a honosná jména, ale o zajímavé a bohaté služby, o kvalitní média, o zajímavé služby, o špičkové obchody, o věčnou proměnlivost a stálý přísun zajímavých novinek, a to stojí peníze a bere to čas. Klíčem je kvalita původního obsahu: pokud půjde o díla srovnatelná s nejlepšími filmy, novinami či hudebními nahrávkami, asi nebudou zdarma, špičková díla na sebe v reálném světě dokáží vydělat samy a nepotřebují být financovány reklamou. Jenomže skoro všechny placené weby – snad kromě pornografických sajtů – jsou neúspěšné, naprosto zaostávají svou návštěvností za weby sice o něco horšími, ale bez omezení přístupu.
Váš názor Další článek: Pentium III bude obsahovat obvody pro elektronickou komerci!

Témata článku: , , , , , , , , , ,