Internetové peoplemetry nebo audity?

Diskuse o tom, jak co nejlépe měřit návštěvnosti serverů, se nevedou jenom u nás.
Jednou z významných překážek rozvoje reklamního trhu Internetu je jeho neprůhlednost. Potenciální inzerent je v situaci, kdy do něj každý z poskytovatelů obsahu „hustí“ spoustu informací, čísel a tabulek z vlastní dílny, které mají dokládat to, jak je reklama na jeho serveru vynikající a jak velkou cílovou skupinu zasáhne. Inzerent – zejména, pochází-li z „velkého světa“ televize – je ale zvyklý na jiné údaje, především mu zprostředkované nezávislými výzkumníky. Typickým případem jsou peoplemetry: dnes inzerent v TV stále více platí částku nikoli předem dohodnutou za vysílací dobu a délku spotu, ale za skutečný počet lidí, který danou relaci podle peoplemetru odsledoval.

Dalo by se říci, že Internet je v tomto před televizí: vždyť inzerent zde téměř odjakživa zadával kampaně na počet shlédnutí a ne na nějakou pevně stanovenou dobu a umístění. Jenomže háček tu je: peoplemetry sledují i profilaci uživatelské obce, takže inzerent se slušnou pravděpodobností ví nejen to, kolik lidí jeho inzerát či spot vidělo, ale také zná jejich socioprofesní a demografický profil. To v Internetu zatím vůbec nehrozí a zbývají pouze úvahy od pasu, podepřené několika málo vypovídajícími anketami a dotazníkovými průzkumy (např.: vlivné osoby nikdy žádnou anketu nebudou vyplňovat, protože na to nemají čas, a tudíž se ve výsledku neobjeví v návštěvnosti serveru, přestože jej pravidelně sledují). Dalším neduhem je technický charakter Internetu, kde nelze přesně zjistit, kolik lidí stránky navštěvuje – diskuse o tom, kolik IP adres rovná se kolik lidí, jak to je s cookies (zapnuté, vypnuté, víc profilů, víc počítačů na jednoho uživatele) se mohou vést donekonečna.

Proto se peoplemetrová metoda používá i v americkém Internetu, i když ne jako metoda jediná. Výzkumné agentury jako MediaMetrix či NetRatings platí lidem za to, že na jejich počítače nainstalují svůj software, který sleduje, kam člověk brouzdá, a výsledky hlásí nahoru (v jednom z předchozích článků na Živě jsem mylně uvedl, že MediaMetrix tuto metodu nepoužívá); MediaMetrix používá skupinu 50 000 lidí, NetRatings jich měl předtím 3000, což bylo nepřípustně málo, nyní tvrdí, že počet zvyšuje na 65 000.

Jenomže i internetové peoplemetry mají své nevýhody a není jich málo. I padesát či šedesát tisíc lidí je totiž málo: tento počet by byl relevantní pro sledování návštěvnosti, řekněme, stovky televizních stanic, ale zoufale nedostačuje pro sledování návštěvnosti půl miliónu webů. Lepší výsledky dává u nejnavštěvovanějších webů, ale jak se servery specializují, oborově či demograficky (tj. jejich návštěvnost také klesá), jsou výsledky horší a horší.

Dalším problémem je celosvětovost Internetu: peoplemetry jsou pouze v USA, jenomže návštěvníci amerických webů pocházejí z celého světa. A konečně problémem téměř zásadním je struktura obecenstva, které si nechá na své počítače program od MediaMetrixu či NetRatings nainstalovat. Nejde o obavu ze „špiónování“, tyto programy samozřejmě výborně chrání soukromí lidí, kteří je používají, ale protože k jejich používání nelze lidi nutit, tato skupina se zcela jistě nekryje s profilem celé internetové populace, možná dost podstatně. I výzkumné firmy samy uvádějí, že tyto sledovací programy se skoro vůbec nepoužívají ve firmách či ve školství, tedy z míst, která stále tvoří obrovskou část internetového provozu a která ji budou tvořit i v budoucnu. Weby, které se tak orientují výsostně na firemní klientelu, jsou v podobných průzkumech těžce bity. Nedávno například proběhla diskuse o návštěvnosti poměrně známého webu outpost.com (prodejna počítačového vybavení): zatímco podle NetRatings má Outpost nějakých 600 000 návštěvníků, tvrdí jeho provozovatelé, že podle vlastních logů to jsou čtyři milióny – rozdíl je tedy 1:8.

Ani internetově nejpokročilejší země tedy dosud nevyřešila měření návštěvnosti webů způsobem, který by všichni prohlásili za uspokojivý: neměli bychom tedy příliš kritizovat subjekty, které se o totéž snaží na českém trhu, protože úkol je příliš složitý a dokonale jej zatím nevyřešil nikdo.

Diskuze (2) Další článek: Jak dostat vládu i s ministerstvy na web

Témata článku: Software, Internet, Audi, Internetová televize, Program televize všechny stanice, Předchozí návštěvník, Televize program, Spot, Česká televize živě, Velký háček, Technický charakter, Velká pravděpodobnost, Nezávislá televize, Předchozí měření


Určitě si přečtěte

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 38

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 102

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek, Filip Šedivý | 75

Nejlevnější router s Wi-Fi 6 v testu: vážně ještě chcete kupovat routery jen pro 802.11ac?

Nejlevnější router s Wi-Fi 6 v testu: vážně ještě chcete kupovat routery jen pro 802.11ac?

** Otestovali jsme TP-Link Archer AX10, nejdostupnější router s Wi-Fi 6 ** Šetřilo se, ale zatím ty ústupky tolik nebolí ** Pro domácí síťování pohodlná volba, do firmy ale chcete něco lepšího

Tomáš Holčík | 44



Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 12 bezdrátových sluchátek

Vyplatí se Apple z bazaru?

Test batohů pro notebooky

Vybíráme nejlepší sportovní hodinky