Internetové obchody zaznamenaly vánoční šílenství

Vánoční prodeje přes Internet znamenaly v USA překonání všech rekordů. U nás asi také, ale zatím se jedná o zcela odlišná čísla.
Popření všech „zákonů gravitace“ zaznamenaly firmy zabývající se v USA internetovým obchodováním. Vánoční prodeje přes Internet totiž zaznamenaly natolik nečekaný vzestup, že se obdobně zbláznily burzy a přidaly k desítkám existujících internetových milionářů (a miliardářů) další desítky kluků, kteří ještě včera warezili a dnes si kupují Ferrari – zhruba všechny významné internetové obchody zaznamenaly v předvánoční sezóně zhruba trojnásobný vzestup. Katalyzátorem je jako vždy Amazon.com, který je jakýmsi Bohem internetových obchodů – když se daří jemu, daří se všem ostatním, a neuvěřitelná kapitalizace z něj dělá příklad, který táhne všechny ostatní, zejména investory. Vždyť kdo by nechtěl investovat do firmy, do které dáte tisíc dolarů a za rok a půl si vyzvednete čtyřicetinásobek? Amazon.com má roční obrat 147 mil. USD (asi jako větší česká firma), ale burzovní hodnota firmy je dnes osmnáct miliard; takže lze vyměnit Amazon za hrubý národní produkt České republiky. Není to praštěné? Je.

Podobných, i když ne tak gigantických pohádkových příběhů zná Amerika víc; to, že má firma správnou internetovou strategii, lahodí zvuku investorů víc než cokoli jiného. Podobně úspěšné jsou i další internetové firmy, ne nutně aktivní v tradičně chápané e-commerce: Yahoo, America Online atd. Například Yahoo, tedy americký duchovní otec Seznamu, má větší kapitalizaci než světové konglomeráty – asi jako kdyby měl Ivo Lukačovič se svým Seznamem větší váhu než třeba Škoda Plzeň.

Současná situace na americké scéně znamená do budoucna především následující:

  • Otevírá dveře novým „výhonkům“ v internetové oblasti. Samozřejmě vždy uspěje jen hrstka, ale vzhledem k nesmírné atraktivitě oboru a šanci na zbohatnutí těchto výhonků vznikají ročně tisíce, což neuvěřitelně urychluje technologický vývoj. Všechny tyto firmy se snaží hlavně o obrovskou rychlost expanze a pokroku, a jeví-li se nadějně, získají snadno příliv kapitálu (rizikového). Současně se i kamenné firmy pod takovýmto tlakem musí nesmírně snažit, aby neusnuly na vavřínech, a akcelerují vývoj tím více. Srovnejme to s některými zabetonovanými oblastmi, jako je třeba automobilový průmysl – zde jde jen o to, aby se deset velkých gigantů navzájem uhlídalo, nikoli o pokrok, protože šanci vklínit se mezi ně nikdo z nováčků nemá.
  • Současně se díky své velikosti tyto firmy mohou spojovat se společnostmi tradičního světa, čímž vznikají úplně nové typy firem s novými firemními kulturami i činnostmi. Kupříkladu: kabelové televize jsou známé jako rigidní, protivné a byrokratické instituce, kterým pokrok mnoho neříká. Ale taková America Online může ze svých akcií koupit hned tři velké kabelovky a dát celému průmyslu úplně nový ráz, a přiblížit webovou televizi na dosah během roku namísto během deseti.
Obrovská kapitalizace současných internetových hrdinů jim totiž doslova přikazuje další růst – investory nezajímá jejich současný obrat, ale právě jejich hybnost, se kterou mohou předběhnout své konkurenty a kupovat jiné firmy. Současní „amazonové“ musí pohlcovat jednu firmu za druhou, aby se staly opravdovými giganty, firmami s širokými aktivitami, neopírajícími se jen o jeden pomíjivý trumf.

Vánoční obraty v e-commerce, které překonaly veškerá očekávání, nafoukly bublinu úspěšnosti internetových firem skoro k prasknutí – investoři žijí nyní nikoli z výsledků těchto firem, ale z očekávání. A pokud je první zklame, mohou bubliny splasknout jedna po druhé s ohromující rychlostí.

Je celkem zbytečné se ptát, jak je tomu u nás, když pro domácí burzu je nejpřesnější označení, že vlastně neexistuje – spousta akcií se zde obchoduje se setrvačnosti s tím, že jejich stažení z burzy by bylo vlastně nákladnější než „nechat je hnít“. Ze zkušeností z našeho internetového obchodu mohu potvrdit, že zdvojnásobení až ztrojnásobení obratů jsme ve vánoční sezóně (cca 20. listopad – 15. prosinec) zaznamenali na Vltavě a Uchu také, a někteří další prodejci udávají obdobná čísla. Kupodivu slušně pokračuje i lednové nakupování, zhruba v úrovni začátku listopadu – nenastalo tedy „bílé ticho“, které se všeobecně po prvním lednu očekává.

Váš názor Další článek: Kam schovává NT Server tiskové soubory na něj poslané?

Témata článku: Internet, E-shopy, Automobilový průmysl, Internetová televize, I/O, Šílenství, Televize online, E-Commerce, America Online, Velká expanze, Opravdový konkurent, Velký kluk, Tlak investorů, Ferrari, Kluk, Nečekaná situace, Online televize, Obchod, Riziková oblast

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost