Internetové obchody zaznamenaly vánoční šílenství

Vánoční prodeje přes Internet znamenaly v USA překonání všech rekordů. U nás asi také, ale zatím se jedná o zcela odlišná čísla.
Popření všech „zákonů gravitace“ zaznamenaly firmy zabývající se v USA internetovým obchodováním. Vánoční prodeje přes Internet totiž zaznamenaly natolik nečekaný vzestup, že se obdobně zbláznily burzy a přidaly k desítkám existujících internetových milionářů (a miliardářů) další desítky kluků, kteří ještě včera warezili a dnes si kupují Ferrari – zhruba všechny významné internetové obchody zaznamenaly v předvánoční sezóně zhruba trojnásobný vzestup. Katalyzátorem je jako vždy Amazon.com, který je jakýmsi Bohem internetových obchodů – když se daří jemu, daří se všem ostatním, a neuvěřitelná kapitalizace z něj dělá příklad, který táhne všechny ostatní, zejména investory. Vždyť kdo by nechtěl investovat do firmy, do které dáte tisíc dolarů a za rok a půl si vyzvednete čtyřicetinásobek? Amazon.com má roční obrat 147 mil. USD (asi jako větší česká firma), ale burzovní hodnota firmy je dnes osmnáct miliard; takže lze vyměnit Amazon za hrubý národní produkt České republiky. Není to praštěné? Je.

Podobných, i když ne tak gigantických pohádkových příběhů zná Amerika víc; to, že má firma správnou internetovou strategii, lahodí zvuku investorů víc než cokoli jiného. Podobně úspěšné jsou i další internetové firmy, ne nutně aktivní v tradičně chápané e-commerce: Yahoo, America Online atd. Například Yahoo, tedy americký duchovní otec Seznamu, má větší kapitalizaci než světové konglomeráty – asi jako kdyby měl Ivo Lukačovič se svým Seznamem větší váhu než třeba Škoda Plzeň.

Současná situace na americké scéně znamená do budoucna především následující:

  • Otevírá dveře novým „výhonkům“ v internetové oblasti. Samozřejmě vždy uspěje jen hrstka, ale vzhledem k nesmírné atraktivitě oboru a šanci na zbohatnutí těchto výhonků vznikají ročně tisíce, což neuvěřitelně urychluje technologický vývoj. Všechny tyto firmy se snaží hlavně o obrovskou rychlost expanze a pokroku, a jeví-li se nadějně, získají snadno příliv kapitálu (rizikového). Současně se i kamenné firmy pod takovýmto tlakem musí nesmírně snažit, aby neusnuly na vavřínech, a akcelerují vývoj tím více. Srovnejme to s některými zabetonovanými oblastmi, jako je třeba automobilový průmysl – zde jde jen o to, aby se deset velkých gigantů navzájem uhlídalo, nikoli o pokrok, protože šanci vklínit se mezi ně nikdo z nováčků nemá.
  • Současně se díky své velikosti tyto firmy mohou spojovat se společnostmi tradičního světa, čímž vznikají úplně nové typy firem s novými firemními kulturami i činnostmi. Kupříkladu: kabelové televize jsou známé jako rigidní, protivné a byrokratické instituce, kterým pokrok mnoho neříká. Ale taková America Online může ze svých akcií koupit hned tři velké kabelovky a dát celému průmyslu úplně nový ráz, a přiblížit webovou televizi na dosah během roku namísto během deseti.
Obrovská kapitalizace současných internetových hrdinů jim totiž doslova přikazuje další růst – investory nezajímá jejich současný obrat, ale právě jejich hybnost, se kterou mohou předběhnout své konkurenty a kupovat jiné firmy. Současní „amazonové“ musí pohlcovat jednu firmu za druhou, aby se staly opravdovými giganty, firmami s širokými aktivitami, neopírajícími se jen o jeden pomíjivý trumf.

Vánoční obraty v e-commerce, které překonaly veškerá očekávání, nafoukly bublinu úspěšnosti internetových firem skoro k prasknutí – investoři žijí nyní nikoli z výsledků těchto firem, ale z očekávání. A pokud je první zklame, mohou bubliny splasknout jedna po druhé s ohromující rychlostí.

Je celkem zbytečné se ptát, jak je tomu u nás, když pro domácí burzu je nejpřesnější označení, že vlastně neexistuje – spousta akcií se zde obchoduje se setrvačnosti s tím, že jejich stažení z burzy by bylo vlastně nákladnější než „nechat je hnít“. Ze zkušeností z našeho internetového obchodu mohu potvrdit, že zdvojnásobení až ztrojnásobení obratů jsme ve vánoční sezóně (cca 20. listopad – 15. prosinec) zaznamenali na Vltavě a Uchu také, a někteří další prodejci udávají obdobná čísla. Kupodivu slušně pokračuje i lednové nakupování, zhruba v úrovni začátku listopadu – nenastalo tedy „bílé ticho“, které se všeobecně po prvním lednu očekává.

Váš názor Další článek: Kam schovává NT Server tiskové soubory na něj poslané?

Témata článku: Internet, E-shopy, Televize online, Nečekaná situace, America Online, Obchod, Online televize, Velká expanze, Šílenství, I/O, Ferrari, Riziková oblast, Opravdový konkurent, Kluk, Velký kluk, Tlak investorů, E-Commerce, Automobilový průmysl, Internetová televize


Určitě si přečtěte

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Stanislav Mihulka | 18

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Karel Kilián | 62

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

David Polesný | 171

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

** Google v týdnu ukázal nové telefony Pixel ** V Londýně se ale také konal Google Cloud Next ** Konference o tom, jak bude vypadat internet v cloudu zítra

Jakub Čížek | 31

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Karel Kilián | 14

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Karel Kilián | 21


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku