Internetové obchody v ČR: pořád bída

Sdružení obrany spotřebitelů provedlo v rámci března – měsíce internetu další test českých internetových obchodů. Ze sta testovaných nákupních míst splnila požadavky dané zákonem pouze necelá polovina webshopů. Chcete vědět, kdo si plní povinnosti a kdo ne?

Již po čtvrté provedlo Sdružení obrany spotřebitelů SOS test internetových obchodů v doméně .cz. Výsledky přinesly určitá zlepšení oproti předchozím testům, ale celkově je stav obchodování po internetu u nás neutěšený. Odráží to i fakt, že nejčastější prodejci zatajují právě právo kupujícího odstoupit od kupní smlouvy 14 dní od obdržení zboží.

Pro svůj test SOS vybralo 100 obchodů z katalogu vyhledávače Seznam.cz z deseti oblastí, které zahrnovaly dětské zboží, dárky, audiovizuální techniku, domácí spotřebiče, mobily a počítačový hardware. Jako kritérium posloužil "JyxoRank" – hodnocení důležitosti daných stránek podle vyhledávače Jyxo.cz. Dalším kritériem pro zařazení do testu byla účast pouze jednoho obchodu u provozovatelů, kteří mají v nabídce více oddělených internetových obchodů.

SOS při testu sledovalo, zda obchodníci na internetu dodržují zákonem stanovenou informační povinnost, která jim ukládá zveřejnit svou adresu, identifikační číslo (IČO) a nárok zákazníka na vrácení zboží do čtrnácti dní od jeho obdržení. Test dále kontroloval, zda internetové obchody dodržují Zákon o ochraně spotřebitele, který stanoví záruční lhůtu ve výši 24 měsíců.

Test probíhal návštěvou vybraných obchodů a pětiminutovým hledáním požadovaných informací, které musely být dostupné před potvrzením objednávky. Na nalezení informací byl stanoven pětiminutový limit, který měl simulovat chování běžného uživatele. Pokud se informace nepodařilo najít během pěti minut nebo byly dostupné až po odeslání objednávky, byly první tři kritéria testu považována za nesplněná. V případě údajů o záruční lhůtě byla za splnění povinnosti považována i absence údajů o záruční době, protože v takovém případě se podmínky řídí občanským zákoníkem.

Výsledky testu ukázaly, že tři internetové obchody zatajily adresu provozovatele, dvanáct provozovatelů z těch, kteří uváděli informaci o záruční lhůtě, porušují zákon o ochraně spotřebitele, 30 provozovatelů internetových obchodů neuvádí své IČO a 42 provozovatelů ze sta zatajuje možnost bezplatného vrácení zboží. Všechny podmínky splnilo 44 internetových obchodů.

Zajímavé je zjištění, že prodejci hardwaru splnili všechny podmínky pouze ve 40 % případů. Důvodem bylo časté zatajení možnosti vrácení výrobku do čtrnácti dnů od jeho převzetí. Ve zbylých kategoriích patřili ke špičce. Nejlépe si potom v celkovém hodnocení vedli prodejci domácích spotřebičů (80% plnění všech požadavků), prodejci dětského zboží (70 %) a obchody s fotografickou technikou (60 %). Kompletní výsledky testu spolu se seznamem testovaných obchodů najdete na internetových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů.

Sekce obchodu v Seznamu Obchody splňující testovací kritéria Obchody splňující
všechna kritéria
Uvádějící adresu Uvádějící IČO Uvádějící poučení spotřebitele
o možnosti odstoupení
Neuvádějící kratší záruční
dobu než 24 měsíců
Dárkové zboží 100% 40% 60% 90% 30%
Dětské zboží 100% 100% 70% 100% 70%
Klenoty a hodinky 100% 50% 50% 90% 30%
Knihy 90% 50% 60% 80% 30%
Sportovní potřeby 90% 60% 30% 80% 20%
Spotřební elektronika a elektrotechnika > Audiovizuální technika 100% 70% 80% 80% 50%
Spotřební elektronika a elektrotechnika > Domácí spotřebiče 100% 100% 80% 90% 80%
Spotřební elektronika a elektrotechnika > Fotografická technika 100% 80% 70% 90% 60%
Výpočetní a komunikační technika > Mobilní telefony 90% 50% 30% 100% 30%
Výpočetní a komunikační technika > Počítačový hardware 100% 100% 50% 80% 40%
Celkový výsledek 97% 70% 58% 88% 44%

Diskuze (69) Další článek: Ati uvolnila nové ovladače Catalyst 4.3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,