Internetová telefonie: stále v plenkách a bez peněz

Jak vydělávat na internetové telefonii, když přijde konkurent a nabídne totéž zdarma?
Jak vydělávat na internetové telefonii, když přijde konkurent a nabídne totéž zdarma?

Jeden z posledních internetových vtipů: „Co to je cyberspace?“ „Prostor mezi stále rostoucím počtem zákazníků a tomu odpovídajícími stále klesajícími příjmy“. Není to ani tak cyberprostor, jako realita: ceny za internetové služby (providerství, mail, pronajímání stránek, ale také zde zmíněná telefonie) klesají rychleji, než roste počet uživatelů těchto služeb, popřípadě klesnou na nulu, což již nezachrání ani nekonečně velký počet zákazníků. Počáteční úvaha internetového podnikatele je jasná: vytvořím službu, která je adekvátní k existující placené službě, která bude podstatně levnější a na níž budu i při této láci slušně vydělávat (viz právě internetová telefonie). Mohu to udělat, protože tuto službu zrealizuji snadno a rychle, s nízkými úvodními náklady. Jenomže pokračování v této úvaze už tak radostné není: co když přijde konkurent a dá to levněji než já, protože úvodní náklady jsou tak nízké, že jsou skoro zanedbatelné?

Tuto skutečnost dobře znají domácí podnikatelé v oblasti webhostingu: nejdříve byl za těžké peníze, později za peníze podstatně lehčí, později už jenom za reklamu, a nyní je k mání na pár místech i bez jakékoli reklamy. Přitom přechod od jednoho prodejce či dodavatele služby k druhému je obvykle jen „jeden klik daleko“.

Dalším podobným příkladem je internetová telefonie – dítko, do něhož se vkládalo a zřejmě stále vkládá mnoho nadějí, ale bod zlomu a „efekt sněhové koule“ ještě nenastal, ani v USA. Světovou jedničkou je Net2Phone, firma, která ovšem za internetové telefonické hovory inkasuje (4 centy za minutu, při přepočtu na reálné mzdy by to odpovídalo asi 20-30 haléřům za minutu hovoru; mezinárodně to stojí asi čtyřnásobek této částky). Počet zákazníků Net2Phone utěšeně roste – jenomže se objevují konkurenti, jako je například Dialpad.com, který deklaruje svou službu jako zcela a navždy zdarma, hrazenou pouze z reklamy – Dialpad byl spuštěn v loňském říjnu a už má údajně jeden milión uživatelů. Podobných konkurentů je víc, a ještě se do věci míchá gigantická America Online se svým Instant Messengerem. Net2Phone zřejmě bude muset zcela zrušit poplatky za domácí hovory, čímž si odřízne jeden zdroj příjmů. Firma sice tvrdí, že ji to nijak zvlášť nezabolí, protože nejvíce peněz je stejně z mezinárodních hovorů – jenomže ty samozřejmě logicky přijdou na řadu potom. Dialpad a podobní konkurenti, kteří musí v první řadě nasbírat velké množství zákazníků za jakoukoli cenu, pochopitelně nabídnou i mezinárodní internetové hovory za nižší ceny a na konci i zde můžeme klesnout na nulu (hrazení pouze z reklamy – to je ale sporný zdroj příjmů, z reklamy chce hradit na Internetu své podnikání kdekdo a tolik ochotných platících není).

Internetovou telefonii považují a deklarují (zatím ale obvykle dost opatrně) za svou hlavní politiku směrem k ziskovosti i někteří čeští provideři. Cena za dial-up připojení je dnes už na nule; kdo cokoli platí, zřejmě zaspal dobu, nebo bydlí v nějaké mimořádně nešťastné lokalitě. Část příjmů mohou ISP generovat z toho, že brzy, jakmile padne monopol na hlasové linky, dostanou od provozovatelů „dealerskou marži“ za provolané minuty – například Czech OnLine to takto už dělá v Praze s Dattelem; okolo tohoto obchodního modelu je ale hodně nejasností, protože vzhledem k plně liberalizovanému (doufáme) trhu pak není důvod, proč by vůbec měl telekomunikační provozovatel potřebovat nějakého „dealera“ a neposkytovat internetové připojení za nižší „hovorné“ sám.

Diskuze (1) Další článek: Autodesk podporuje XML v plánování zástavby

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,