Loňský pokles má letos vystřídat vzestup – tak jako tak to je ale stále návrat na úroveň roku 2000.
Analýzy známé firmy eMarketer tvrdí, že v poslední době hodně trápený a pronásledovaný segment reklamy na Internetu se obrací k lepšímu. Součty za loňský rok ukazují, že rok 2001 celkové tržby v internetové reklamě v USA poklesly o 11 %, ale podle průzkumů a informací od inzerentů by letošní rok měl zaznamenat „symetrický“ vzestup o 11 %. V konkrétních číslech to znamená, že vývoj reklamního utrácení v letech 2000 až 2002 je: 8,2 miliardy, 7,3 miliardy a 8,1 miliardy. EMarketer vhodně poznamenává, že tato čísla jsou očištěná o populární bártr, který – jak vidno – kvete nejen u nás, ale i v Americe.
EMarketer, který je obvykle ve svých předpovědích poměrně pesimistický (čímž si získal značnou reputaci: na rozdíl od ostatních se nenechal strhnout k prognózování úžasně rostoucích křivek někdy v letech 1999–2000 a vyplatilo se mu to), uvádí: S jistotou lze říci, že to nejhorší už máme za sebou. Pokles mezi roky 2000–2001 byl totiž ještě o to horší, než jak by ukazovalo uvedených celkem snesitelných 11 %: reklamní trh (počet webů, počet shlédnutých stránek) se totiž během jednoho roku zdvojnásobil, takže pokud byla průměrná vyprodanost reklamy v roce 2000 například na hodnotě 50 %, klesla za rok poté na tragických 20 %.
Jaká má být budoucnost e-reklamy? Opatrný eMarketer je toho názoru, že v roce 2005 dosáhne částky 13,5 miliardy, to znamená zdvojnásobení úrovně loňského roku. Stále je to jen nějakých pět procent celkového reklamního rozpočtu, ale jednak ani to už není zanedbatelná cifra a především, internetový reklamní trh roste ze všech nejrychleji.
Oživení internetového reklamu signalizuje i Česká republika: i zde byl loňský rok pro mnoho provozovatelů webů horší než předloňský, ale pro většinu z nich, kteří se udrželi „nad hladinou“, by letošek měl být lepší než rok 2001. Výrazně se mění tvář tohoto trhu: takřka zmizely agentury reprezentující servery, protože se ukázalo, že jsou nepotřebné a mnohdy dokonce kontraproduktivní (vinou jejich vzájemných válek často inzerent neměl možnost inzerovat tam, kde chtěl), naopak vzrůstající roli mají agentury, exkluzivně zastupující daného inzerenta nebo skupinu inzerentů a rozdělující jejich reklamní rozpočet mezi servery.
Jak je na tom náš utrápený reklamní banner? eMarketer uvádí jeden málo známý fakt: údajně 52 % uživatelů Internetu ještě nikdy nekliklo na reklamní banner. I když je dobré zopakovat, že „klik“ stále častěji není účel banneru, je to zajímavá informace; otázkou je, jak vůbec lze toto číslo zjistit a jak moc mu lze věřit. Jinak banner stále zůstává jednotkou reklamy, i když jeho síla pomalu klesá. Tržní podíl standardního (full) banneru během jediného půlroku klesl z 52 na 35 procent (podzim roku 2001), stále je to ale nejčastější typ reklamy. Roste podíl velkých bannerů a netradičních reklamních ploch a reklamních prvků typu poletujících panáčků a podobně, současně weby zmenšují počet bannerů na stránce, aby ten jediný placený více vynikl. DoubleClick zde uvádí velice zajímavé číslo: průměrná klikatelnost (CTR, click-through rate), která dlouhodobě klesala a dosáhla před uvedením nových reklamních ploch hodnoty 0,25 %, začala stoupat a je nyní (údaj pro březen 2001) na 0,8 %! To se zdá být až těžko uvěřitelným, příliš vysokým číslem, respektive příliš náhlým a velkým vzestupem. Reporty o opět vzrůstající přímé účinnosti („klikatelnosti“) internetové reklamy ale přicházejí z více míst; navíc velké a výrazné, zbytek stránky téměř upozaďující reklamy mají vysokou účinnost v budování značky.
Někteří uživatelé Internetu proti reklamě na stránkách hlasitě protestují a snaží se ji „vyprat“ pryč za pomocí různých softwarových prostředků. Domnívám se ale, že to všechno jsou přechodné jevy a že časem dojde k jakémusi nepsanému smíru: provozovatelé webů nebudou své stránky přeplácávat reklamou, a reklamní prvky, i když mnohdy agresivní a velké, tam budou jen v případě, kdy web reklamu skutečně prodá, reklamní plochy nebudou na stránkách „by default“. To nebude často, spíše v procentech případů načtení stránky, a ostatní stránky (drtivá většina) pak budou moci být zcela reklamyprosté; s tím se výsledně smíří i fanatičtí vymítači reklamy jako s přijatelným řešením.