Internetová reklama stoupla v USA o 100% meziročně: co u nás?

Z malých hodnot se snadno stoupá, ale peníze do reklamy na Internetu už tak zanedbatelné nejsou. Budou i naše země následovat americká čísla a procenta?
Podle dnes už renomované agentury IAB (Internet Advertising Bureau) stouply investice do reklamy v prostředí Internetu za poslední kvartál meziročně skoro o dvojnásobek - z 214 mil. USD na 423 mil. USD, čili o 97%. Podle IAB to je výborné číslo, které potvrzuje, že přes některé zpochybňující prognózy je Internet jedním z reklamních médií budoucnosti - zatím ani pořádně nevyužitým, nepodchyceným, se skvělou, výborně zacílitelnou zákaznickou skupinou. Faktem ale je, že oproti předchozímu čtvrtletí se jedná o zpomalení, tam byl růst o doslova neuvěřitelných 313%.

Živě komentuje: jakékoli číslo z USA vyvolá okamžitě reakci u našich společností aktivních v oboru: co to znamená pro nás, jak moc to vyvrací či potvrzuje naše plány, odhady, strategie? Amerika svítí baterkou do budoucnosti - neudává směr ani cestu, pouze osvětluje vzdálený cíl, natolik jsou evropské a americké trhy odlišné. Je dobré tato čísla srovnat s právě vycházejícím komentářem přední osobnosti české internetové reklamy, Marko Zekiče z Mobil Serveru - ten udává, že letos se v ČR investovalo do internetové reklamy 25 mil. Kč, příští rok to má být o deset mil. více. Obratový poměr mezi USA a ČR obvykle vychází na 0.2-0.5%; podle tohoto počtu by internetová reklama u nás měla nyní tvořit nejhůře 800 000 USD, nejvíce 2 mil. USD (24 - 60 mil. Kč) - skutečnost je asi na čtvrtině této částky, a právě toto definuje zaostalost za první zemí Internetu na této planetě. Jenomže zaostalost je časový faktor, takže místo roku bychom si měli dosadit roky tři - a to znamená, že by se objem internetové reklamy u nás měl podle amerického modelu asi zečtyřnásobit - Marko, který ví, o čem mluví, odhaduje růst o 50-60%. Což ale znamená, že se za USA dále propadáme, že zatímco jsme letos byli pozadu o tři roky, budeme v 1999 pozadu o tři a půl roku. Je to docela dobře možné a ukazuje to na důležitou vlastnost fungování vyspělých ekonomik: kdo se za nimi propadne, propadá se skoro navždy, propast je skoro nemožné zacelit - v makroekonomice se můžeme podívat na africké či asijské země, tam to platí úplně přesně.

Přesto zkusím maličko poopravit názor o inzerci v Internetu v roce 1999 u nás. Pokud jde o "čistou" proužkovou reklamu, tam s 50-60% zvýšením objemu souhlasím - mimochodem, nebude to znamenat zvýšení zisků významných serverů o toto procento, protože s výjimkou několika se jejich služby (a tudíž i náklady) budou muset zvýšit ne o 50, ale spíše o sto procent, aby tohoto zvýšení dosáhly. Domnívám se ale, že investice komerčních firem do propagace na Internetu stoupnou o tolik, že celkové zvýšení oněch tolik potřebných 100%, nutných k alespoň k zachování ztráty dvou koleček za USA, dosáhnou. Ukazuje se totiž, že proužková reklama není zdaleka jediným, a možná ani ne dominantním prostředkem k oslovování zákazníků v Evropě - je to totiž typicky americký produkt, plátek osmažené sekané vložené do rozpůlené housky. Jsem si jistý, že ke zvýšení investicí dojde formou sponzorství, firemních webů, aliancí, anket, soutěží a dalších nápaditějších cest - a to také znamená, že budou úspěšné ty servery, které budou schopny vstřícně tyto metody vymýšlet a nabízet.

Váš názor | Zmatky s verzemi Telefonického připojení sítě (Dial-up Networking) ve Windows 98

Témata článku: Internet, USA, Reklama, Skvělá budoucnost, Jistý směr, Internetová reklama, Marko, Sto, Vzdálený cíl

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší