Internetová reklama se má vzpamatovávat. Ale pomalu

Dobrou zprávou je, že podle názoru odborníků byl loňský rok vůbec nejhorší a situace se má už pouze zlepšovat. Abychom se ale neradovali moc – na dobu, kdy se příjmy z internetové reklamy zdvojnásobí, si prý počkáme pět let.
Známá analytická firma Jupiter Research, která oblast internetové reklamy sleduje zvláště bedlivě, vydala předpověď pro rok 2003: výdaje se mají zvýšit o deset procent. Přesto že jde o číslo, které by se zejména v dynamickém prostředí Internetu dalo normálně označit za mizerný, nízký růst, je to zde spíš důvod k umírněné oslavě. Poprvé po třech letech totiž mají investice do internetové reklamy začít celosvětově narůstat.

Pomalé zvedání se ze země bude doslova znamenat, že provozovatelé internetových médií a portálů si ještě nebudou moci vyskakovat, co se týká cen. Ty zůstanou i příští rok velice nízké; Jupiter říká, že to je „trh kupujícího“, nikoli prodávajícího. Kupující určuje, za kolik chce koupit a prodávající, který obvykle disponuje obrovskou neprodanou kapacitou, se obvykle přizpůsobí, aby utržil aspoň něco. To ale není nutně špatná zpráva, protože internetového reklamního prostoru je za dnešních podmínek nevyčerpatelně mnoho, a je lepší, když jej inzerent dostane za nízkou cenu, která mu zajistí návratnost investice (a způsobí, že bude příště inzerovat zase), než když zůstane na ceně vysoké, takže se buď neprodá nebo prodá jen jednou, příště zklamaný inzerent nepřijde.

Zmíněný desetiprocentní růst má být skutečně jen odlepením ode dna, a bude způsobený spíše celkovou oživující se ekonomikou než nějakým prudkým vzrůstem důvěry k internetové reklamě. Zejména firmy v oblasti informačních a komunikačních technologií by měly inzerovat více, protože jejich nejhorší roky jsou snad také za námi; a tyto firmy jsou samozřejmě stále nejsilnějšími inzerenty v internetové branži. Jupiter předpovídá, že proslulá nejsilnější skupina inzerentů z oblasti rychloobrátkového zboží (potraviny, nápoje, kosmetika, hygiena atd.) ještě stále nehodlá na Internet nějak masivně vstoupit. Tyto firmy stále investují do Internetu nepatrný zlomeček, často i pod jediné procento svých reklamních investic, jen jako podporu či doplněk (online soutěže atd.). Důvody jejich odporu k internetové reklamě jsou stále stejné: jsou to tradiční „televizní inzerenti“, kteří nemají problém zafinancovat jakoukoli kampaň, ale vyžadují masivní, nepřehlédnutelné působení, jaké jim (alespoň podle jejich vlastního názoru) dnes zajistí pouze televize. Internet je pro ně někde na druhém konci duhy: maličké, nehezké, nepřitažlivé proužky, žádný prostor pro rozvinutí příběhu v třicetisekundovém příběhu, žádný prostor ukázat, že to prádlo vlevo zůstane i nadále poněkud šedé, zatímco to vpravo bude zářivě bílé. Pokud odvětíte, že to není pravda a že vše záleží jen na kreativitě, pak máte samozřejmě pravdu. Ale kdy jste naposledy viděli opravdu úžasnou, působivou, kreativní internetovou reklamu?

Diskuze (9) Další článek: Microsoft bude informovat o chybách i domácí uživatele

Témata článku: Internet, Reklama, Internetová reklama, Nízká cena, Příběh, Online televize, Špatná podmínka, Dynamické prostředí, Reklamní doplněk, Jediné procento


Určitě si přečtěte

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Karel Kilián | 21

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Karel Kilián | 65

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 19

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

Google Cloud Next: Blíží se bitva o to, kdo ovládne cloud, tedy internet zítřka

** Google v týdnu ukázal nové telefony Pixel ** V Londýně se ale také konal Google Cloud Next ** Konference o tom, jak bude vypadat internet v cloudu zítra

Jakub Čížek | 32


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku