Internetová reklama se má vzpamatovávat. Ale pomalu

Dobrou zprávou je, že podle názoru odborníků byl loňský rok vůbec nejhorší a situace se má už pouze zlepšovat. Abychom se ale neradovali moc – na dobu, kdy se příjmy z internetové reklamy zdvojnásobí, si prý počkáme pět let.
Známá analytická firma Jupiter Research, která oblast internetové reklamy sleduje zvláště bedlivě, vydala předpověď pro rok 2003: výdaje se mají zvýšit o deset procent. Přesto že jde o číslo, které by se zejména v dynamickém prostředí Internetu dalo normálně označit za mizerný, nízký růst, je to zde spíš důvod k umírněné oslavě. Poprvé po třech letech totiž mají investice do internetové reklamy začít celosvětově narůstat.

Pomalé zvedání se ze země bude doslova znamenat, že provozovatelé internetových médií a portálů si ještě nebudou moci vyskakovat, co se týká cen. Ty zůstanou i příští rok velice nízké; Jupiter říká, že to je „trh kupujícího“, nikoli prodávajícího. Kupující určuje, za kolik chce koupit a prodávající, který obvykle disponuje obrovskou neprodanou kapacitou, se obvykle přizpůsobí, aby utržil aspoň něco. To ale není nutně špatná zpráva, protože internetového reklamního prostoru je za dnešních podmínek nevyčerpatelně mnoho, a je lepší, když jej inzerent dostane za nízkou cenu, která mu zajistí návratnost investice (a způsobí, že bude příště inzerovat zase), než když zůstane na ceně vysoké, takže se buď neprodá nebo prodá jen jednou, příště zklamaný inzerent nepřijde.

Zmíněný desetiprocentní růst má být skutečně jen odlepením ode dna, a bude způsobený spíše celkovou oživující se ekonomikou než nějakým prudkým vzrůstem důvěry k internetové reklamě. Zejména firmy v oblasti informačních a komunikačních technologií by měly inzerovat více, protože jejich nejhorší roky jsou snad také za námi; a tyto firmy jsou samozřejmě stále nejsilnějšími inzerenty v internetové branži. Jupiter předpovídá, že proslulá nejsilnější skupina inzerentů z oblasti rychloobrátkového zboží (potraviny, nápoje, kosmetika, hygiena atd.) ještě stále nehodlá na Internet nějak masivně vstoupit. Tyto firmy stále investují do Internetu nepatrný zlomeček, často i pod jediné procento svých reklamních investic, jen jako podporu či doplněk (online soutěže atd.). Důvody jejich odporu k internetové reklamě jsou stále stejné: jsou to tradiční „televizní inzerenti“, kteří nemají problém zafinancovat jakoukoli kampaň, ale vyžadují masivní, nepřehlédnutelné působení, jaké jim (alespoň podle jejich vlastního názoru) dnes zajistí pouze televize. Internet je pro ně někde na druhém konci duhy: maličké, nehezké, nepřitažlivé proužky, žádný prostor pro rozvinutí příběhu v třicetisekundovém příběhu, žádný prostor ukázat, že to prádlo vlevo zůstane i nadále poněkud šedé, zatímco to vpravo bude zářivě bílé. Pokud odvětíte, že to není pravda a že vše záleží jen na kreativitě, pak máte samozřejmě pravdu. Ale kdy jste naposledy viděli opravdu úžasnou, působivou, kreativní internetovou reklamu?

Diskuze (9) | Microsoft bude informovat o chybách i domácí uživatele

Témata článku: Internet, Reklama, Příběh, Reklamní doplněk, Jediné procento, Špatná podmínka, Nízká cena, Online televize, Internetová reklama

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší