Internetová reklama se má vzpamatovávat. Ale pomalu

Dobrou zprávou je, že podle názoru odborníků byl loňský rok vůbec nejhorší a situace se má už pouze zlepšovat. Abychom se ale neradovali moc – na dobu, kdy se příjmy z internetové reklamy zdvojnásobí, si prý počkáme pět let.
Známá analytická firma Jupiter Research, která oblast internetové reklamy sleduje zvláště bedlivě, vydala předpověď pro rok 2003: výdaje se mají zvýšit o deset procent. Přesto že jde o číslo, které by se zejména v dynamickém prostředí Internetu dalo normálně označit za mizerný, nízký růst, je to zde spíš důvod k umírněné oslavě. Poprvé po třech letech totiž mají investice do internetové reklamy začít celosvětově narůstat.

Pomalé zvedání se ze země bude doslova znamenat, že provozovatelé internetových médií a portálů si ještě nebudou moci vyskakovat, co se týká cen. Ty zůstanou i příští rok velice nízké; Jupiter říká, že to je „trh kupujícího“, nikoli prodávajícího. Kupující určuje, za kolik chce koupit a prodávající, který obvykle disponuje obrovskou neprodanou kapacitou, se obvykle přizpůsobí, aby utržil aspoň něco. To ale není nutně špatná zpráva, protože internetového reklamního prostoru je za dnešních podmínek nevyčerpatelně mnoho, a je lepší, když jej inzerent dostane za nízkou cenu, která mu zajistí návratnost investice (a způsobí, že bude příště inzerovat zase), než když zůstane na ceně vysoké, takže se buď neprodá nebo prodá jen jednou, příště zklamaný inzerent nepřijde.

Zmíněný desetiprocentní růst má být skutečně jen odlepením ode dna, a bude způsobený spíše celkovou oživující se ekonomikou než nějakým prudkým vzrůstem důvěry k internetové reklamě. Zejména firmy v oblasti informačních a komunikačních technologií by měly inzerovat více, protože jejich nejhorší roky jsou snad také za námi; a tyto firmy jsou samozřejmě stále nejsilnějšími inzerenty v internetové branži. Jupiter předpovídá, že proslulá nejsilnější skupina inzerentů z oblasti rychloobrátkového zboží (potraviny, nápoje, kosmetika, hygiena atd.) ještě stále nehodlá na Internet nějak masivně vstoupit. Tyto firmy stále investují do Internetu nepatrný zlomeček, často i pod jediné procento svých reklamních investic, jen jako podporu či doplněk (online soutěže atd.). Důvody jejich odporu k internetové reklamě jsou stále stejné: jsou to tradiční „televizní inzerenti“, kteří nemají problém zafinancovat jakoukoli kampaň, ale vyžadují masivní, nepřehlédnutelné působení, jaké jim (alespoň podle jejich vlastního názoru) dnes zajistí pouze televize. Internet je pro ně někde na druhém konci duhy: maličké, nehezké, nepřitažlivé proužky, žádný prostor pro rozvinutí příběhu v třicetisekundovém příběhu, žádný prostor ukázat, že to prádlo vlevo zůstane i nadále poněkud šedé, zatímco to vpravo bude zářivě bílé. Pokud odvětíte, že to není pravda a že vše záleží jen na kreativitě, pak máte samozřejmě pravdu. Ale kdy jste naposledy viděli opravdu úžasnou, působivou, kreativní internetovou reklamu?

Diskuze (9) Další článek: Microsoft bude informovat o chybách i domácí uživatele

Témata článku: Internet, Reklama, Příběh, Dynamické prostředí, Jediné procento, Internetová reklama, Online televize, Špatná podmínka, Nízká cena, Reklamní doplněk


Určitě si přečtěte

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Karel Javůrek | 50

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 60

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 141

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 65

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 57


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji