Internetová reklama je už dnes hromadou peněz

První čtvrtletí jenom v USA skoro prolomilo hranici dvou miliard dolarů!
Je lepší říci „Internetová reklama funguje!“ nebo „nevíme, zda funguje, ale už do ní tečou miliardy dolarů?“. Zvažte sami – každopádně se jedná už o tak velký byznys, že je už vyloučeno, že se jedná o nějakou bublinu, která záhy splaskne.

Podle průzkumů organizace Internet Advertising Bureau (IAB, známá autoregulační instituce pro internetovou reklamu, s velmi slušným renomé) kontrolovaného auditory z PriceWaterhouseCoopers hlásí, že v prvním čtvrtletí roku 2000 se jen v USA investovalo do internetové reklamy 1,953 milionů dolarů, tedy těsně pod dvě miliardy. Ještě důležitější než toto absolutní číslo, pro našince stejně obtížně „zařaditelné“, je setrvávající téměř stoprocentní růst – ve stejném čtvrtletí loňského roku to bylo těsně pod jednu miliardu, a růst oproti čtvrtému kvartálu loňského roku činil 10%. Zejména toto procento je hodně důležité: nezapomeňme, že čtvrtý kvartál je „vánoční“ a že se právě v něm utrácí do reklamy jako nikdy. Americký internetový trh tedy už vůbec netrpí vypjatou sezónností jako u nás, kde má na podzim vyprodáno každý, ale v zimě a v létě aby platícího inzerenta pohledal.

Důležitou otázkou je, zda bude růst pokračovat i v druhém čtvrtletí letošního roku (to sice už skončilo, ale výsledky ještě nejsou sečteny). Ten byl poznamenán splasknutím bubliny dot com firem, které do reklamy proinvestovaly velkou část peněz, které nevydělaly, ale dostaly od investorů. Ve druhém čtvrtletí byly tyto kohoutky takřka přes noc uzavřeny, a tak se v příští zprávě dozvíme, kolik peněz plynoucí do internetové reklamy je „reálných“, pocházejících ze skutečných podnikatelských výnosů.

Kdo a kde utrácel nejvíce? 31% ze všech výdajů byly spotřebitelské reklamy (spotřební zboží, koncový zákazník). S velkým odstupem následují finanční služby (15%), výpočetní technika (15%), reklama na různá média (12%) a profesionální, businessové služby (12%). Drtivá většina reklamních transakcí jde přes skutečné peníze (94%), jenom maličká část je „bártrová“ (5%). I zde je vidět propastný rozdíl mezi USA a ČR: u nás jednak bártr (výměnné systémy, je ale otázka, zda vůbec v nich reklamu nějak vyčíslovat; mezi „bártry“ ale patří i velmi časté reklamy ISP výměnou za připojení, popřípadě jiné druhy výměny za další zboží či služby, počítače atd.) převažuje, jednak stále dominují technická témata, jako jsou počítače a připojení, spotřebitel zatím přichází dost zkrátka.

V rozložení jednotlivých typů reklamy stále vedou s převahou bannery (52%), ale už to není zdaleka „monopol“. 27% příjmů totiž okupuje sponzorství, u nás skoro neznámý jev, 3% jsou různé prodeje z prodejů a 3% je e-mailová reklama (druhá dvě čísla mohou být podobná i na českém trhu). Pokud ale pomineme velmi speciální případ sponzorství, bannerová reklama stále triumfuje nad ostatními metodami přímé reklamy o jeden až dva řády – dá se očekávat, že i u nás to bude v nejbližších dvou-třech letech podobné.

Diskuze (1) Další článek: Antiviroví hlídací psi v boudě

Témata článku: Byznys, Internet, Reklama, Kohoutek, Absolutní číslo, Slušné číslo, Důležitá část, Velká část, Slušné renomé, Auditor, Internetová reklama, Jednotlivá transakce, Velký růst, Druhé čtvrtletí


Určitě si přečtěte

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně

Tomáš Holčík | 35

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

Karel Kilián | 104

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 16 stavebnic pro nejmenší caparty i vás samotné

Jakub Čížek | 16

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

Jakub Čížek | 60

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 26

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 21