Internetová reklama je už dnes hromadou peněz

První čtvrtletí jenom v USA skoro prolomilo hranici dvou miliard dolarů!
Je lepší říci „Internetová reklama funguje!“ nebo „nevíme, zda funguje, ale už do ní tečou miliardy dolarů?“. Zvažte sami – každopádně se jedná už o tak velký byznys, že je už vyloučeno, že se jedná o nějakou bublinu, která záhy splaskne.

Podle průzkumů organizace Internet Advertising Bureau (IAB, známá autoregulační instituce pro internetovou reklamu, s velmi slušným renomé) kontrolovaného auditory z PriceWaterhouseCoopers hlásí, že v prvním čtvrtletí roku 2000 se jen v USA investovalo do internetové reklamy 1,953 milionů dolarů, tedy těsně pod dvě miliardy. Ještě důležitější než toto absolutní číslo, pro našince stejně obtížně „zařaditelné“, je setrvávající téměř stoprocentní růst – ve stejném čtvrtletí loňského roku to bylo těsně pod jednu miliardu, a růst oproti čtvrtému kvartálu loňského roku činil 10%. Zejména toto procento je hodně důležité: nezapomeňme, že čtvrtý kvartál je „vánoční“ a že se právě v něm utrácí do reklamy jako nikdy. Americký internetový trh tedy už vůbec netrpí vypjatou sezónností jako u nás, kde má na podzim vyprodáno každý, ale v zimě a v létě aby platícího inzerenta pohledal.

Důležitou otázkou je, zda bude růst pokračovat i v druhém čtvrtletí letošního roku (to sice už skončilo, ale výsledky ještě nejsou sečteny). Ten byl poznamenán splasknutím bubliny dot com firem, které do reklamy proinvestovaly velkou část peněz, které nevydělaly, ale dostaly od investorů. Ve druhém čtvrtletí byly tyto kohoutky takřka přes noc uzavřeny, a tak se v příští zprávě dozvíme, kolik peněz plynoucí do internetové reklamy je „reálných“, pocházejících ze skutečných podnikatelských výnosů.

Kdo a kde utrácel nejvíce? 31% ze všech výdajů byly spotřebitelské reklamy (spotřební zboží, koncový zákazník). S velkým odstupem následují finanční služby (15%), výpočetní technika (15%), reklama na různá média (12%) a profesionální, businessové služby (12%). Drtivá většina reklamních transakcí jde přes skutečné peníze (94%), jenom maličká část je „bártrová“ (5%). I zde je vidět propastný rozdíl mezi USA a ČR: u nás jednak bártr (výměnné systémy, je ale otázka, zda vůbec v nich reklamu nějak vyčíslovat; mezi „bártry“ ale patří i velmi časté reklamy ISP výměnou za připojení, popřípadě jiné druhy výměny za další zboží či služby, počítače atd.) převažuje, jednak stále dominují technická témata, jako jsou počítače a připojení, spotřebitel zatím přichází dost zkrátka.

V rozložení jednotlivých typů reklamy stále vedou s převahou bannery (52%), ale už to není zdaleka „monopol“. 27% příjmů totiž okupuje sponzorství, u nás skoro neznámý jev, 3% jsou různé prodeje z prodejů a 3% je e-mailová reklama (druhá dvě čísla mohou být podobná i na českém trhu). Pokud ale pomineme velmi speciální případ sponzorství, bannerová reklama stále triumfuje nad ostatními metodami přímé reklamy o jeden až dva řády – dá se očekávat, že i u nás to bude v nejbližších dvou-třech letech podobné.

Diskuze (1) Další článek: Antiviroví hlídací psi v boudě

Témata článku: Byznys, Internet, Reklama, Jednotlivá transakce, Velká část, Druhé čtvrtletí, Auditor, Kohoutek, Slušné číslo, Důležitá část, Absolutní číslo, Slušné renomé, Internetová reklama, Velký růst

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů