Internetová reklama: funguje, i když nechcete

Nemáte rádi spam a blokujete vyskakovací okna s reklamou? I když lidé některé věci bytostně nemají rádi, nejotravnějším druhům reklamy se stále daří. A jen díky lidem.

Žebříčky a hitparády čehokoliv, od písniček až po oblíbenost poprsí modelek, jsou nedílnou součástí internetu. Ankety na nejrůznější témata může vypsat naprosto každý, takže není s podivem, že existují i žebříčky nejotravnějších věcí na internetu. I když je většinou pořádají různí lidé a jiní lidé se jich účastní, překvapivě se shodují. Největší otravností na internetu jsou podle aktivnějších uživatelů internetu (takových, kteří si najdou čas na odpovídání v anketách webových serverů) vyskakovací reklamní okna, nevyžádaná elektronická pošta a také marketingové aktivity Real Networks při propagaci svého přehrávače.

Všechny tři věci mají jedno společné. I když se to uživatelům internetu nelíbí, jde o úspěšné projekty. I v našich diskusích je patrné, že zkušení uživatelé internetu na spam a pop-upy reagují jednoduše. Proti spamu nasadí Spam-Assasina nebo jinou aplikaci pro jeho odstranění, na pop-upy potom nasadí prohlížeč, který si s nimi poradí. Ať už jde o Mozillu nebo Internet Explorer po aplikaci Service Packu 2. Jenže takoví uživatelé zdaleka netvoří většinu. Kdyby na vyskakovací reklamu a nabídky zasílané ve spamu nikdo nereagoval, vymřely by po meči. To se ale zatím nestalo. A Real Player si přes všechnu otravu získal dost uživatelů na to, aby mohl spustit placené hudební služby a konkurovat iTunes od Apple.

Jednoduchá matematika

Výdělek jen zlomkem ztráty

Související odkazy

Slovník
Apple
banner
server

Databáze znalostí
Jak se bránit spamu?

V první polovině roku 2004 dosáhl podíl reklamních emailů na celkovém objemu elektronické pošty šedesáti procent. Před třemi roky to bylo pouhých osm procent při mnohem menším celkovém objemu emailů. I přesto, že poskytovatelé služeb elektronické pošty zablokují každý den miliardy nevyžádaných emailů, stále se jich dostatek dostane až k uživatelům. I když zadavatelé spamu a jeho distributoři vydělávají možná desítky milionů ročně, ve srovnání se ztrátami na produktivitě zaměstnanců a výdajích na boj proti nevyžádané poště je to jen pakatel. Ztráty odhadují některé analytické společnosti až na 10 miliard dolarů ročně.

O podíl na výdajích na zbrojení proti spamu na druhou stranu bojuje řada firem. Současná řešení však pro spammery nepředstavují příliš velkou hrozbu a různé filtry v mnoha případech komplikují práci uživatelů, protože některá nevyžádaná pošta stejně pronikne i "naučeným filtrem", ale hlavně se může stát, že legitimní zpráva skončí v koši, což může způsobit výrazné potíže zejména ve firmách. Spolehlivé řešení zatím neexistuje, například propagovanou technologii Sender ID už nyní spammeři zneužívají, namísto aby jim bránila v činnosti.

Já si vyskočím...

Stejně neodbytné jako spam jsou i vyskakující okna s reklamními sděleními. Se spamem mají společné tři věci. Jde o otravnou věc, pomocí software je možné se jí zbavit (ale za cenu možné ztráty důležitých nebo zajímavých informací) a stejně jako spam, i pop-up reklama funguje. Pop-upy mají pětkrát až desetkrát lepší úspěšnost měřenou v počtu kliknutí na reklamu ve srovnání s počtem zobrazení reklamy než klasické bannery.

Tento typ reklamy se prodává hlavně podle počtu odkliků, nikoliv na zobrazení, jak tomu je nejčastěji u klasických reklamních formátů, kdyby lidé neklikali, pravděpodobně by ji webové servery uživatelům nepodstrkovaly. A to i přes to, že téměř 70 % uživatelů má vůči tomuto formátu reklamy na internetu negativní postoj. Část z nich využije funkce v alternativních prohlížečích a pop-upy odstraní, ale pořád zbývá dost uživatelů, kteří se "obtěžovat" nechají. Určitou změnu v budoucnosti vyskakovacích oken může vyvolat nová verze Internet Exploreru, která je součástí Service Packu 2. Zatím je ale rozšíření počítačů se Service Packem 2 srovnatelné s počty stažených alternativních prohlížečů.

Hudební realita

Formát Real Audio a Real Video patřící společnosti Real Networks s přehrávačem RealOne nikdy nepatřil k největším favoritům v oblasti digitálních médií, ale o to silněji se o své místo na slunci pere. Samotné formáty Real Media přitom mají co nabídnout, pro internetové vysílání nabízí RM příznivý poměr mezi datovým proudem a kvalitou. Problematická z hlediska uživatelů je marketingová kampaň a omezení a reklama v přehrávači dostupném bez placení.

Poslední reklamní kampaň Realu a jeho hudební službě Rhapsody, kterou společnost začala nabízet v dubnu 2003, však vnímání části uživatelů nakonec změnila. Tři týdny totiž bylo možné nakupovat hudbu za polovinu obvyklé ceny. Společnost tak s výraznou ztrátou v rámci promo akce prodala 3 miliony skladeb během tří týdnů. Za 49 centů bude služba nabízet deset nejoblíbenějších skladeb. I přes nízkou cenu však akce Real Networks vzbudila negativní ohlas. Celá akce byla zaměřena na propagaci nového software, který umožňuje pracovat i s přehrávači iPod.

Apple se způsob, kterým Real Networks překonali ochranu FairPlay, příliš nelíbí a mezi fanoušky Apple si Real Networks jméno rozhodně nevylepšili. Na celou událost reagovali špatně i akcionáři, protože prodej skladeb za polovinu ceny prohloubil ztrátu už tak ztrátové společnosti, nejméně o 1,5 milionu dolarů, což je chybějící polovina poplatků za skladby, jejichž prodej sám o sobě balancuje na hranici vyrovnaných nákladů.

Diskuze (54) Další článek: MyDoom opět vystrkuje růžky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,