Internetová rádia v USA mají platit neúnosné poplatky

To nejsou příjemné novinky: malá rádia s širokou nabídkou nemají šanci prosperovat.
Díky paušálním cenám za připojení je nabídka amerických internetových rádií velice široká a některá z nich dokonce prosperují. Samozřejmě, rádio jako rádio, i zde se platí vlastníkům autorských práv (přes centrální organizaci) poplatky. Zatím byly tak nízké, že umožňovaly žít i „nízkorozpočtovým“ stanicím. Internet právě přinesl do této oblasti nebývalé množství specializovaných stanic, soustřeďujících se na natolik úzce zaměřený styl hudby, že by neměl šanci přežít u běžné komerční celoplošné stanice, a nesmírně rozšířil nabídku: to ostatně ukazuje i jediný český nezávislý podnikatel v této oblasti, Internetradio.cz.

Už smutně proslulé asociaci hudebních vydavatelů (RIAA, Recording Industry Association of America) se zřejmě nepozdává trh s velkým množstvím subjektů, oplývající zejména množstvím nezávislých subjektů – případně je také možné, že se to nepozdávalo nejsilnějším společnostem na trhu a jaly se silně lobbovat. Výsledkem je návrh poplatků pro internetová rádia – podle něj by měly platit čtrnáct centů (asi pět korun) za každou odvysílanou skladbu, což je zhruba desetinásobek hodnoty v návrhu provozovatelů internetových rádií. Pětikačka není mnoho, ale vynásobte si to třeba dvaceti simultánními kanály vysílajícími 24 hodin denně, co pět minut písnička, a už jsme na částkách, které nezávislé rádio samozřejmě nemá z čeho zaplatit, protože příjmy z reklamy jsou malé. Navíc, což je obzvláště ošklivé, má nový návrh, pokud bude schválen, fungovat retroaktivně (!!), takže rádia budou muset platit i za svou minulost. To může jít i u malých stanic do miliónů dolarů – s ohledem na současný internetový reklamní trh, nalézající se ve stavu všeobecné mizérie, to jsou nezaplatitelné peníze, takže rádio končí.

Pokud bude opatření schváleno, internetová rádia nezlikviduje, pouze zcela změní scenérii. Místo stovek nebo možná i tisíců nezávislých, specializovaných, kvalitních, ale i třeba zcela nekvalitních kanálů bude existovat jen několik komerčně silných hráčů, prakticky vždy zaštítěných provozovateli velkého komerčního (terestrického, neinternetového) rádia a nastane dobře známá situace, že ať přeladíte na co přeladíte, stále se ozývá stejná muzika: u nás Helenka Vondráčková a Michal Mareš, venku Alicia Keys a N´Sync.

Diskuze (33) Další článek: Hewlett-Packard získal podporu pro návrh převzetí Compaqu

Témata článku: , , , , , , , , , , ,