Internetová potravinářství: málo místa pro nováčky

Obrat má sice vyrůst na 27 miliard dolarů během pěti let, ale nezdá se, že by mezi vítězi mohly být jiné firmy než tradiční supermarketové a hypermarketové řetězce.
E-obchody krachují, ale e-komerce jede dál: analytici z Datamonitoru dospěli k názoru, že nákupy potravin přes Internet vzrostou z loňského obratu 1,5 miliardy na 26,8 miliardy dolarů v roce 2005. Jakým způsobem se k výslednému číslu došlo, raději nepitvejme – důležité je, že významná průzkumná firma odhaduje podstatný růst prodeje potravin přes Internet, zhruba dvacetinásobně oproti stávajícímu stavu během pár roků.

Datamonitor ale jednoznačně dává žezlo budoucích e-komerčních potravinářských králů do rukou současných potravinářských firem, typicky super- a hypermarketových řetězců. V reportu není ani slovo o šancích nějakých internetových start-upů: i to je důsledek změněného nahlížení na elektronickou komerci během posledního roku.

Proč je prodej potravin přes Internet zatím v plenkách? Protože pro start-up, čili „čistě internetové“ firmy, to je jeden z nejkomplikovanějších způsobů podnikání: sortiment sestává ze zboží, na kterém je poměrně malá marže a s nímž se velice těžko nakládá. Jsou potraviny, které rychle stárnou (pečivo), které jsou křehké (cukrovinky), které mají expirační dobu (téměř všechny), a nejhůře, které je nutné nejen skladovat, ale i převážet chlazené nebo dokonce mražené (masné výrobky atd.). U žádného jiného zboží není tak velkou výhodou kamenného obchodu to, že se zákazník obslouží sám – nákup v potravinářství zabere s dovozem i odvozem zboží minimálně hodinu, kterou zákazník „sám platí“, v případě internetového obchodu to platí prodejce, ale zákazníka za to příliš zkasírovat nemůže. Z těchto důvodů se kamenná potravinářství Internetu zatím vůbec nebála a zcela po právu – jen ve velmi speciálních oblastech (např. nápoje) jim může internetový prodejce konkurovat, a ani do budoucna se to příliš nezmění.

Odhadované růsty prodejů ale ukazují, že by se mohlo začít blýskat na časy – na Internet vstoupí právě supermarketové řetězce a začnou si konkurovat navzájem. Pro čistě internetové společnosti zde ale přesto bude šance k profitům: je totiž třeba tyto služby na Internetu propagovat a marketovat, vyhledávat a oslovovat lokální zákazníky a sdělovat jim, že pro jejich region už existuje internetové potravinářství a co nabízí. K této profilaci zákazníků, která je pro lokálního prodejce podstatná, se zřejmě nejdříve dostanou právě portály či firmy podnikající v internetovém marketingu (např. provozovatelé marketingových a reklamních systémů); mohou pak budovat s potravinářskými řetězci aliance nebo i společné firmy, ale taktovku v ruce budou zřejmě vždy držet kamenní potravináři.

Diskuze (2) Další článek: Computer 8/01

Témata článku: , , , , , , , , , , ,