Internetová média si mají na profitabilitu počkat – až do roku 2005

Krušné časy před námi, ale sladké období přijde, tvrdí průzkum.
Pád nadějí i firem z loňského roku nejvíc postihl elektronické obchody, zatížené neúměrnými náklady (propagace, sklad, logistika), nevyhnul se však ani médiím či obecně „poskytovatelům obsahu“ (content sites). I ty největší propouštěly zaměstnance po desítkách nebo po stovkách a stovky malých zahynuly úplně: reklama na Internetu sice roste, ale armády lidí zatím neuživí.

Forrester Research tvrdí, že když tyto firmy vydrží ještě dva roky, přijdou lepší časy a reklama se ukáže být jejich zachráncem. Média a vůbec poskytovatelé obsahu se prý nemají moc soustředit na hledání nějakých alternativních zdrojů financí, protože se jim to nepodaří a pár procent navíc je nevytrhne. Proč by ale měli inzerenti v budoucnu vrhat takové peníze na web, když to moc nedělají dnes a dokonce se hovoří o tom, že „banner je mrtev“?

Analýza říká, že během příštích let se budou objevovat faktory, které internetovým médiím hodně pomohou. Budou to reklamní metody na dokonalé cílení (targeting, v internetovém slangu označované jako „super-targeting“), reklamní systémy, které budou doslova dolovat data o návštěvnících, budou nabízet inzerentům na rozdíl ode dneška přesné informace. Během těchto let také vzroste návštěvnost internetových médií, což samo o sobě dává lepší naděje na inzertní zisky.

Zajímavé je, že ze současných problémů internetových médií analytici viní – Ronalda Reagana. Reagan totiž zahájil dlouhou prosperitu Ameriky tzv. „supply-side“ ekonomikou, kdy trh nahoru tlačí nabídka, vyvolává nové trhy a tudíž poptávku, a ne naopak. To, co v reálném světě skutečně v devadesátých letech zázračně fungovalo, bylo v Internetu jednou z příčin nafouknutí a pak splasknutí bubliny.

Rok 2005, který Forrester označuje za moment, kdy se tvorba contentu začne vyplácet, nám může připadat jako velice vzdálená budoucnost – s tím, že když to aproximujeme na české podmínky, může nám vyjít ještě pesimističtější doba. Forrester tvrdí, že v té době bude mít Internet doma 80 mil. amerických domácností (tj. převážná většina), což vytvoří „stabilitu, kterou reklamní trh potřebuje k vytvoření setrvale vysoké poptávky“. Tu vyčísluje pro Ameriku částkou 27 miliard dolarů v roce 2005. Forrester dokonce říká, že internetový reklamní trh „nikdy nebyl horší než nyní a nikdy nebude horší než nyní“, což je hodně pozoruhodné tvrzení.

Dodejme jenom, že na rozdíl od až pozoruhodně „rovně“ stoupajících obratů v elektronické komerci (e-shopy) jede internetová reklama vzhůru po hodně hrbolaté cestě. Vývoj i názory na něj se liší od naprosto optimistických po naprosto pesimistické, a stejně taková jsou i čísla z reklamního trhu – jednu chvíli skvělé růsty, poté skoro zabrždění, jednu chvíli gigantické naděje a vzápětí „smrt banneru“. Vše totiž stojí na mnohých „jestli“: za největší „jestli“ osobně považuji právě fakt super-cílení; pokud se podaří reklamními zásahy, ať již jsou to bannery nebo cokoli jiného cílit na zákazníky podle kritérií, jaká zadavatelé reklamy milují (např. pohlaví, věk, geografie, životní úroveň, zájmy a záliby), jsem na straně optimistů. Jenomže k tomu se na světovém Internetu nikdo ani vzdáleně nepřiblížil.

Diskuze (2) Další článek: Corel do budoucna – zpátky ke kořenům

Témata článku: Internet, Média, Ronaldo, Přesná částka, Skvělá budoucnost, Banner, Největší rozdíl, M/s, Side, Nafouknutí, Slang, Vzdálená budoucnost, Dokonalé cílení, Největší pád


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 43

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

** Měsíc jsem se nedotkl Windows a byl závislý jen na Linuxu ** Jaká byla pozitiva a negativa přechodu? ** Se kterými aplikacemi jsem (ne)zápasil a které bych doporučil?

Lukáš Václavík | 244

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

** Windows už dávno nejsou pilířem podnikání Microsoftu ** Mnohem více mu vydělává cloud ** Pojďme si trošku zaspekulovat, kam až by to mohlo zajít

Jakub Čížek | 94


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk