Internetová inzerce: v USA panují obavy, že jí bude málo

Okamžitě to odnáší firmy, které jsou na inzerci závislé – portály a reklamní sítě.
I takový gigant, jako je dnes Yahoo, stále žije převážně z inzerce – portál se sice snaží o různé alternativní cesty získávání příjmů, aby firma nestála „na jedné hliněné noze“, ale zatím se to ještě moc nedaří.

Trh s internetovou reklamou v USA zaznamenává zpomalení růstu, a okamžitě to odnáší hodnocení firem, které žijí z reklamy. Akcie Yahoo spadly během krátké doby o 15 %, tedy o deset miliard dolarů v celkové hodnotě. Podobně padá i DoubleClick, firma obhospodařující velkou část amerického internetového reklamního trhu. Jak poznamenávají analytici – když chytne Yahoo chřipku, dostávají ostatní zápal plic. Yahoo je jeden z mála profitabilních internetových gigantů, ostatní portály jsou v mírné či značné ztrátě – pokud by se ale i Yahoo dostala do ztráty, mohlo by to pro ostatní portály znamenat kolaps, neboť by jim investoři zcela přestali věřit, „když se i Yahoo nedaří“.

Situace není tragická, ale rychlý růst reklamního trhu z loňského roku, kdy čtvrtletí za čtvrtletím rostlo o desítky procent a celkový objem za rok se zdvojnásoboval, je pryč. Viník je tentokrát jasný: dubnový krach znamenal, že se do internetové ekonomiky přestaly pouštět „hloupé peníze“ a už zůstala jenom „zdravá reklama“, nebo také že růst až do letošního dubna byl nadhodnocený, neodpovídal realitě.

Zatímco v březnu se do internetové reklamy v USA investovalo 590 mil. dolarů, v dalších měsících následoval pomalý pokles, v červenci to např. bylo 540 mil. dolarů. To rozhodně není špatné číslo (je to mimochodem čtyřnásobek loňského června), celkový letošní trh by mohl zaznamenat částku 7 miliard dolarů. Zajímavé je, že v tomto období mírně klesla cena internetové reklamy, z 33 dolarů za 1000 unikátních návštěvníků na 31 dolarů (průměr napříč celým trhem).

I když v internetovém reklamním trhu v USA nalezneme i další méně příjemné trendy (pozvolný pokles click-through rate), pak „velký obrázek“ zůstává stále velice optimistický. Růst investic do reklamy byl „přepálený“, křivka vzala zpátečku, ale začne zase stoupat: v roce 2005 by se mělo do internetové reklamy investovat v USA skoro 40 miliard dolarů, pěti- až šestinásobek letošních tržeb.

Váš názor Další článek: Týden: Pokles Apple, dírka na Postu a práce v USA

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,