Jediná „čistě internetová firma“ oproti několika desítkám z loňského roku: segment nemá peníze.
Návštěvník, který byl zvyklý z let 1999 a 2000 vejít do pavilónu „P“ poblíž zadních bran výstaviště, aby se podíval, co nového je na Internetu, letos narazil na zavřené dveře. Neznamená to, že by se provozovatelé internetových služeb a poskytovatelé obsahu přesunuli někam jinam – oni se letos na Invexu vůbec nevyskytli. Z tzv. čistě internetových firem (nepočítám ISP) byl přítomný Globe Internet, a z významných poskytovatelů obsahu pak Economia (ihned.cz atd.), MaFra (iDnes.cz a spol.) a Computer Press – jenomže to jsou všechno firmy, které profitují ze svých tištěných médií a Internet je dnes rozhodně „neživí“. (Se skutečně miniaturními, pořadatelem spíše dotovanými pultíky některých firem jsme se na Invexu mohli setkat v tzv. start-up sekci; to ale nelze považovat za regulérní vystavovatele).
Co se letos stalo? Můžete mně namítnout, že nemá cenu, aby internetové firmy platily horentní sumy za účast na veletrhu, protože se propagují na Internetu a já tuto námitku zčásti přijmu – ale jen z velmi malé části.
Pokud jakýkoli podnikatel hodlá získat za své zákazníky firemní klientelu, rozhodně nevystačí s tím, že „je na Internetu“. Netvrdím, že zrovna a z toho důvodu musí být na Invexu, ale pokud z několika stovek internetových podnikatelských subjektů zaměřených na firmy zde byl jen jediný, o něčem to svědčí – vždyť oproti této masové neúčasti zde naopak byla intenzivní účast neinternetových společností, nabízejících korporacím všechno možné z oblastí informačních a komunikačních technologií, produkty nebo služby. Zarážející je například neúčast firem prodávajících na Internetu reklamu (mediazastupitelství, agentury atd.): vždyť ITC firmy jsou stále největšími inzerenty na Internetu a ten, kdo by jim chtěl prodat reklamu, se mohl odprezentovat před prakticky kompletní zákaznickou suitou.
Pokud se pak bavíme o subjektech působící na masový (spotřebitelský) trh, jako jsou například portály, pak je jejich neúčast celkem pochopitelná – i když na druhé straně typicky konzumentské firmy jako jsou mobilní operátoři byli na Invexu k nepřehlédnutí a bohužel i k nepřeslechnutí. Jenomže je těžké nabízet služby zadarmo a platit z toho stánek na Invexu… portálové a freemailové společnosti si nevyvinuly model zpoplatňování svých uživatelů, na rozdíl od mobilních operátorů, a proto je ekonomicky nenávratné si vytvořit obří a nákladné prezentace, U-rampy, divadelní pódia, Oskarovy ulice (to bylo loni, ne letos) a podobně.
Jak jsem už psal, je samozřejmě pro internetové firmy mnoho důvodů, proč nebýt na Invexu, ale hlavní důvod, proč letos na Invexu nebyly, je zcela přímočaře jediný: nejsou peníze. Internetové firmy, možná až na velmi vzácné výjimky, nejsou schopny vydělávat tolik, aby mohly investovat do svého rozvoje včetně marketingových akcí jako je Invex, značné finance, a investoři mají momentálně investice do internetových firem „zakázány“. Bohužel i české internetové firmy spadly do pasti, která sešrotovala v uplynulém roku a půl tisíce jejich amerických souputníků – investice jsou silné a nepokrývají ani náklady, takže internetové firmy, pokud vůbec nezavřou krám, přecházejí do „sleep mode“, kdy sice projekt jede samospádem na Internetu (to skoro žádné investice nevyžaduje), ale v oblasti marketingu a obchodu je víceméně umrtven.
Letošní situace je zřejmě nejhorší a v budoucnu by se měla pouze lepšit – např. na probíhajícím First Tuesday už bylo vidět, že se jakýkoli nový start-up zaměřuje už od začátku na služby placené, nikoli poskytované zdarma, a velmi často se v obchodním partnerství nebo i přímo v joint-venture opírá o firmu podnikající v „kamenném“ světě. Ač Internet na letošním Invexu takřka neexistoval, očekáváme, že příští rok se opět setkáme se skupinou – ne velkou, ale alespoň se „skupinou“ firem, které se dají označit jako internetové.