Internet za paušál: rozpaky místo nadšení

Možnost připojení k internetu přes pevnou linku za pevný měsíční poplatek požadovala česká internetová veřejnost dlouhá léta. Nyní mají částečný paušál pro přístup na internet v nabídce společnosti Český Telecom a GTS. Tiscali se rozhodlo požádat ČTÚ o zmrazení poskytování služby, ostatní alternativní operátoři se drží stranou.

Oficiálnímu představení služby přístupu na Internet prostřednictvím telefonní linky za pevný měsíční poplatek předcházel závod společností GTS a Český Telecom v uspořádání tiskové konference. Tento závod nakonec s jistými obtížemi vyhrál Český Telecom, který v devět hodin ráno představil tři balíčky paušálů „Internet na doma“ pro internetové připojení mimo špičku podle časového limitu dostupnosti této služby. O dvě hodiny později představil tarif „GTS Pohoda Doma“ ředitel společnosti GTS na tiskové konferenci pořádané jen o několik metrů dále. Obě nabídky jsme v základních rysech již představili ať už ve včerejším článku, tak v krátké zprávě. Po analýze dostupných informací jsme se pokusili o srovnání nabídky obou společností.

Co je výhodnější?

Tarif Časové omezení odpojení při nečinnosti nejdelší připojení Cena s DPH
GTS Pohoda Doma 19 - 7 10 minut 4 hodiny 599 Kč
Internet NaDoma Mimo špičku 18 - 6 10 minut 2,5 hodiny 731 Kč
Internet NaDoma Víkend a noc 22 - 5 10 minut 2,5 hodiny 609 Kč
Internet NaDoma Víkend jen víkendy 10 minut 2,5 hodiny 487 Kč

Rozhodnutí o výhodnosti služeb není jednoznačné. Český Telecom dává na výběr z několika balíčků a nabízí o hodinu časnější konec špičky, což může oslovit třeba uživatele s dětmi, pro které je práce u počítače pozdě večer nežádoucí. GTS nabízí o 22 % nižší cenu, ale platnost nabídky od sedmi hodin večer může být pro část uživatelů nepříjemná.

Rychlost připojení záleží na více faktorech, jako je použitý modem a aktuální stav sítě. GTS ale oproti Českému Telecomu nabízí možnost rychlejšího připojení přes ISDN, i když pouze při využití jednoho datového kanálu.

Oba přes volbu operátora

Základní podmínky jsou u obou společností shodné. Uživatel musí mít fungující telefonní linku s platným tarifem Českého Telecomu, který umožňuje služby volby operátora. To znamená vyloučení tarifu Home Mini. Český Telecom v rámci zkušebního provozu, jak nasazení služby označuje, nevyžaduje zřizovací poplatek, GTS od zákazníka chce předem platbu ve výši jednoho měsíčního paušálu, který je po šesti měsících trvání smlouvy vrácen uživateli v podobě slevy na služby v sedmém měsíci od jejího uzavření. Obě společnosti umožňují přihlášení se k službě prostřednictvím svých webových stránek.

Nechci slevu zadarmo - bonusy

Součástí služby GTS Pohoda Doma je e-mailová schránka s kapacitou 10 MB a možnost využívat hlasových služeb GTS Volba Doma. Český Telecom svým zákazníkům nabízí také schránku elektronické pošty doplněnou o prostor pro vlastní webové stránky. Kapacita schránky i webového prostoru je nadstandardních 30 MB.

Co na to cílový zákazník?

Vzrušení nad dostupností nelimitovaného připojení na internet přes dial-up se nekoná, a to i přesto, že dial-up je nadále nejpoužívanějším způsobem přístupu ke službám sítě internet. Nekoná se proto, že se nekoná ani skutečný flatrate, tedy neomezený přístup k internetu placený pevným poplatkem a bez omezení časovými pásmy. Výše cen je diskutabilní, ale vzhledem k systému, který byl pro vytvoření této nabídky použit, by bylo očekávání ještě nižších cen nereálné. Problém je v tom, že ačkoliv se nabídky GTS a ČT tváří jako „flatrate“, jsou postaveny na počtu provolaných minut přes službu volba operátora (carrier select), nikoliv na přístupu do sítě a přenosech dat. I přesto si tato služba bezesporu najde zákazníky.

Paušál na dial-upu ve srovnání s nabídkou mobilních operátorů nabízí několik výhod, které osloví jiný typ uživatelů. Prvním rozdílem je rychlost. I když dosažitelná rychlost GPRS společnosti T-Mobile s využitím kompresního software umožňuje pohodlné prohlížení internetových stránek nebo čtení pošty, při stahování větších objemů dat se rozdíl v rychlosti projeví. Kvalita a rychlost služby u GPRS je velice proměnlivá v závislosti na kvalitě signálu, počtu uživatelů v rámci jedné základnové stanice a rušení. V případě pevné linky tyto problémy odpadají, stejně jako možnost s pevnou linkou cestovat. Mnohem podstatnější rozdíl je v rychlosti odezvy, pingu. U bezdrátových sítí mobilních operátorů asi největší bolest. Pro „kancelářské“ využití internetu nevadí, ale pro online hraní je GPRS v podstatě nepoužitelné, narozdíl od vytáčeného spojení, které v rychlosti odezvy často předčí i ADSL.

Volný připravuje

Nabídka GTS a Českého Telecomu nezůstala bez povšimnutí ostatními telekomunikačními operátory. Reakce jednotlivých subjektů se výrazně lišily. Z námi oslovených společností jsme získali vyjádření od Tele2, Czech On Line/Volný, Tiscali a Contactelu, což jsou společnosti, které nabízejí hlasové služby i služby datové domácím uživatelům. Z těchto tří společností pracuje na přípravě vlastní verze paušálu za internetové připojení přes dial-up pouze společnost Czech On Line. I pro ni jde jen o vedlejší produkt, protože považuje za prioritu vysokorychlostní internet přes ADSL a pracuje proto na propojení s Českým Telecomem a čeká na rozhodnutí ČTÚ v tomto ohledu. Marketingový ředitel Tele2 možnost zavedení podobné služby odmítl, třetí reakce přišla od Tiscali.

Tiscali zakazuje

Společnost Tiscali pokládá službu Internet na doma Českého Telecomu za protikonkurenční krok a proto se rozhodla požádat Český telekomunikační úřad o vydání předběžného rozhodnutí, kterým by bylo poskytování této služby zmrazeno. Problém spočívá podle Tiscali v tom, že Český Telecom nenabídl ostatním operátorům velkoobchodní nabídku pro paušální zpoplatnění vytáčeného připojení k internetu. Služba „paušálního“ internetu tak, jak jí prezentuje Telecom a nabízí GTS, pracuje s placením jednotlivých „provolaných“ minut uživatelem. Tento model znevýhodňuje alternativní operátory, kteří by se mohli vzhledem k nastavení cen dostat do milionových ztrát měsíčně, pokud by uživatelé této služby využívali větší objem minut, než kolik je možné pokrýt z paušálních poplatků, protože cena za službu ani zdaleka nepokrývá náklady na nepřerušované využití služby v plném rozsahu daného časového plánu. Český Telecom ovšem tento fakt nemusí trápit.

Contactel kritizuje

Podobný přístup zvolil i Contactel, který v rámci své tiskové zprávy uvedl: Contactel za zavedení skutečně neomezeného paušálního připojení bojuje již dlouhou dobu a pokud by bylo možné takový typ připojení zákazníkům nabídnout, byl by prvním z operátorů, který tak učiní. Současné podmínky na rozhraní mezi operátory neumožňují nabídnout připojení za měsíční paušál bez jakéhokoli omezení času nebo objemu dat. K tomu je potřeba rozhodnutí ČTÚ ve sporu, který má Contactel v této záležitosti s Českým Telecomem. Toto rozhodnutí zatím nebylo vydáno. Věříme však v brzké dokončení správních kroků vedoucích k zavedení skutečného měsíčního paušálu.

Zatím fraška bez FRIACO

Řešením pro levnější a obecně dostupný neomezený přístup k internetu prostřednictvím vytáčeného spojení je účtování ceny za spojení nikoliv na základě provolaných minut, ale podle modelu FRIACO (Flat Rate Internet Access Call Origination), který paušální model plateb přináší už na úrovni telekomunikačních operátorů. Jak to nakonec bude se službami Internet na doma a Pohoda doma, ukáže až čas.

Diskuze (116) Další článek: ATI překonala v prodejích nVidii a dále zlevňuje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,