Internet v září: jedeme nahoru!

Může za nadprůměrný skok jenom volny.cz?
Nebývale šla nahoru návštěvnost českého Internetu během měsíce září: o 25 % nahoru v zobrazených stránkách a o 18 % v IP adresách, tj. v čísle, které alespoň komparativně udává počty návštěvníků českého Internetu. Pokud se někomu zdá jásání nad těmito čísly za neopodstatněné, pak nechť si dopočítá, co by z takovýchto měsíčních růstů vyšlo meziročně: růst o 1 483 % (14,8x!) ve stránkách a 728 % (7,28x) v počtu návštěvníků. Je dobré si tato čísla uvědomit, tedy co způsobí třeba jen jedno procento ve větším meziročním nárůstu – proto jsou obě čísla tak dobrá (a proto ovšem také nelze čekat, že tak velká budou trvale…).

Opět, tradičně, rostli giganti: Seznam.cz o zběsilých 37 % (i proto, že takto rychlým tempem roste v posledních měsících stále), ještě více E-mail Seznamu (44 %) i Seznamka, která se poprvé dostala přes 100 000 stránek za den. V tradičním boji internetových médií si výborně polepšil Mobil Server (z oborově specializovaných médií vede s větším náskokem než dříve) a také naše Živě, které už málem přeskočilo psa. Vůbec nejlepších čísel ale už pár měsíců dosahuje web iDnes, který se rozrůstá do stále větší bohatosti. Výsledky rozsáhlého týmu, který iDnes realizuje, jsou stále více vidět – web má už několik desítek rubrik, rychle reaguje na aktuální události (sport, politika atd.) a domnívám se, že brzy předstihne Trafiku, které bych nejvíce vytkl velice špatné formátování novinových článků, takže je z potěšení při čtení spíš trápení. Vím, kolik dá práce Trafiku každé ráno naplnit… ale stejně. Po několika měsících pauzy (proč?) se do hodnocení vrátil freemail Post.cz a skutečně dokázal, že má ještě před konkurenčním e-mailem Seznamu náskok (třetí je mail od ATC s „krásnou“ adresou email.cz, který ale auditovaný není, inzerce na něj nikde neběží a vůbec se mě zdá, že je to jedna z tiše umírajících služeb, i poslední. Možná ji někdo koupí…). Ve freemailových službách jsou dnes skutečně viditelné jen dvě, a Seznam – zřejmě díky tomu, že je stále „pojmem číslo 1“ na českém Internetu – odchytává nové uživatele asi intenzivněji než konkurenční Post.cz, nyní patřící Czech on Line.

Audit má však především velkého nováčka, který se ale hned zařadil do první desítky (na 7. místo, okolo 100 000 stránek denně): nový vyhledávač Centrum.cz. Centrum má na své straně jednu obrovskou nevýhodu (přichází na velmi etablovaný trh, ve kterém nesmírně rozhoduje „značka“, jako je Seznam), a množství výhod: je rychlý, graficky zdaleka nejlepší z českých vyhledávačů (tj. s interaktivním a příjemným ovládáním), jeho tvůrci nebývale ambiciózně pracují na dodávání nových vlastností. Budují podobný konglomerát jako Atlas.cz, ale zatímco mi Atlas.cz často připadá jako zmatená a určitě ne stoprocentně funkční směs důležitých (katalog, indexér, webhosting, mapy) i zcela nedůležitých funkcí, je Centrum.cz daleko „čistší“ a poskytuje dle mého názoru inovativnější funkce. Každopádně, nyní je na řadě a na tahu Atlas.

Přes všechnu chválu má Centrum.cz jednu mírně spornou vlastnost, a tou jsou „kredity“ za prosurfované stránky. Je samozřejmě dobré odměňovat návštěvníka za to, že používá mou službu, ale existuje legitimní námitka: budou k vám chodit jen klikači, kteří jsou pro inzerenty nezajímaví. Tomu trošku napomáhá počet uživatelů Centra, který je i přes slušný počet stran malý (23 000 unikátních IP měsíčně). Ale první měsíc je příliš brzo hodnotit.

Čtenář Živě si může položit otázku, proč a pro koho jsou vůbec návštěvnosti webů tak zajímavé – kromě správců webů samotných. Návštěvnost webu má samozřejmě přímou souvislost s inzercí – a inzerce s tím, jak je web dále rozvíjen, kolik peněz se může investovat do jeho rozvoje a obohacování. Jen nepatrná menšina auditovaných webů si vydělává na živobytí jinak než bannerovou inzercí (např. Shop.cz, některé další fungují spíš jako marketing pro hlavní aktivity firmy, typicky web Škoda-Auto), pro ostatní je bannerový prostor klíčem k úspěchu. A zde je viditelný problém: zatímco celkový počet stran prohlédnutých na českém Internetu roste o několik set procent ročně (je to dobře vidět ze statistik výměnných bannerových sítí, které dokonale obepínají český Internet, malé i velké servery bez rozdílu: v lednu 800 000 stránek denně, za září 3,4 miliónu), roste objem inzerce asi o 100 % ročně, toto číslo bude letos asi dosaženo a příští rok mírně optimisticky také. Při prohlížení jednotlivých serverů „zkušené oko“ uvidí daleko větší množství reálné, komerční inzerce na specializovaných médiích (Mobil Server, Grafika, Živě) než na všeobecných serverech, kde často neuvidíte jiný inzerát než „sám na sebe“, popřípadě výměnu banneru s jiným serverem; proto je stále sporné, zda se tyto servery (navíc, při jejich stoupající konkurenci – ve hře je ještě Uzdroje.cz či Najdi.to) dobře uživí.

Diskuze (6) Další článek: Pravý undelete i pro Windows NT

Témata článku: Internet, Web Mail, Září, Krásný měsíc, Dobré živobytí, Velká rána, Špatný klíč, Jed, Viditelný problém, Zkušené oko, Rozsáhlý audit, Slušné číslo, Zář, Specializovaný web


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 103

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky